Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Värdering av e-handelsverksamhet

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104495
    Majsan
    Deltagare

    Hej,

    Jag behöver få tag på någon som kan värdera min e-handelsverksamhet inför en försäljning, detta utan att jag säljer aktiebolaget.

    Hittills har jag inte funnit någon som klarar av att göra en värdering på ren e-handelsverksamhet i ett aktiebolag där man driver flera verksamheter.

    Är det någon som har en hint om vem eller vilka som klarar av att göra detta. Säg inte Länia för den jag pratade med hade ingen aning om hur man gör detta.

    #184612
    NO LINGO
    Deltagare

    Hej,
    jag kanske kan ge dig lite input. Funderar på vad det är “de inte klarat av”? Vad är problemet med värderingen upplever du? Att de inte kan räkna eller att de värderar det för lågt? Ska du sälja tre verksamheter i en affär eller tre verksamheter i tre affärer?

    #184620
    Majsan
    Deltagare

    @NO LINGO 91258 wrote:

    Hej,
    jag kanske kan ge dig lite input. Funderar på vad det är “de inte klarat av”? Vad är problemet med värderingen upplever du? Att de inte kan räkna eller att de värderar det för lågt? Ska du sälja tre verksamheter i en affär eller tre verksamheter i tre affärer?

    Jag ska INTE sälja bolaget. Jag skall sälja en verksamhet, det vill säga e-handelsverksamheten.

    Problemet med bland annat Länia var att de skulle värdera bolaget, vilket vi flertalet tillfällen talade om att det inte handlar om försäljning av bolaget, utan en verksamhet i bolaget. Vi skall ha kvar bolaget och fortsätta driva de andra verksamheterna.

    #184626
    Stefan72
    Deltagare

    Det du säljer är i princip ett varulager och en kundstock då?

    #184629
    bloggus
    Deltagare

    @Stefan72 91275 wrote:

    Det du säljer är i princip ett varulager och en kundstock då?

    Det är egentligen inte så svårt. Du säljer varulager, kundstock, hemsida, eventuella registrerade varumärken, samt möjligen goodwill – i det innefattar man alla saker för konkurrenskraftighet, t.ex. bra rykte, bra omdömen, dvs. allt som inte är så lätt att sätta en siffra på, men som gör det möjligt för köparen och fortsätta verksamheten med lyckat resultat. Ingen kan direkt sätta en siffra på det, utan du kan försöka, köparen kan försöka själv och man möts någonstans.

    Det som är svårt i sådana fall är att räkna ut exakta omsättningen och kostnader, men förhoppningsvis har du haft detta skilt i bokföringen, så det kan tas fram. Om inte, så är det verkligen svårt och du får ta fram ett så bra underlag till köparen så möjligt.

    Själv anser jag att man skall även ange kostnader på ärligt sätt och många mindre verksamheter (små egenföretagare) räknar inte löner som det, men lön till anställda eller företagaren själv som driver företag är en kostnad, utan tvekan.

    Sedan vill en del mindre verksamheter räkna i sin goodwill, vad det kostat att starta upp, sätta upp verksamheten, tiden det kostat att ordna med shopen och dylikt. Min syn på det är att om inte verksamheten är extremt unik, det är bara en webbshop, så är det svårt att få ut denna kostnad. Den är svårt att värdera helt enkelt och dagens teknik gör att det är oftast inte så svårt att smälla upp butiker väldigt snabbt.

    Efter det har du vinsten på just denna verksamhet.
    Du har även statistik på de senaste 2-5 åren.

    Så hur mycket kan du få ut? 2010-2012 så var det utan problem 2-5 ggr årsvinsten, men mycket har ändrats tycker jag de senaste åren. Det dyker upp fler konkurrenter i alla branscher, de stora “äter” upp de små. Oftast ser man mindre verksamheter med 1,5-3M som var stabila i flera år i omsättning att minska för dagen. Beror på att de stora tar över mer och mer.

    Jag tror att man skall vara glad att få 2ggr omsättning idag om det är mindre verksamhet, om man ens får så mycket. Dock beror det så mycket på just vilken verksamhet det är, vilka konkurrenter man har på marknaden och vem som är köparen? Har man hyllvärmare och extremt stort lager som ingen vill ta över, ja, då skall man vara glad att bara bli av med lagret. Vilka synergieffekter har den nya köparen och hur kan de integrera den verksamheten i sin befintliga?

    #184632
    Majsan
    Deltagare

    @Stefan72 91275 wrote:

    Det du säljer är i princip ett varulager och en kundstock då?

    Detta avser en inkråmsaffär gällande just e-handelsbiten. Dvs kunder, leverantörer, lager, inventarier, förpackningsmaterial, domäner, adwords, analytics etc. Helt enkelt en redan färdig e-handelsbutik som varit i gång i flera år med historik och så vidare.

    #184639
    nmn
    Deltagare

    @Majsan 91283 wrote:

    Detta avser en inkråmsaffär gällande just e-handelsbiten. Dvs kunder, leverantörer, lager, inventarier, förpackningsmaterial, domäner, adwords, analytics etc. Helt enkelt en redan färdig e-handelsbutik som varit i gång i flera år med historik och så vidare.

    Borde ju inte vara omöjligt att värdera om du har siffror för bara den delen som skall säljas att visa. Finns ju hur många företagsförmedlare som helst, får reklam från sådana minst en gång i månaden. Vissa lockar till och med med gratis värdering bara för att man skall kontakta dem.

    #184732
    Expresspack
    Deltagare

    Jag har fått erbjudande att sälja delar min verksamhet som inkråm där allt övergår till köparen utan att dem tar bolaget.

    Beroende på storlek och hur ditt varumärke och produktkatalog ser ut så räkna på 3 ggr årsvinsten + inköpsvärdet av lagret, delar som kundstock, webshopp m.m går inte att räkna på få betalt för som liten aktör då det är något köparen kan få igång själv, men då är det viktigt att visa upp en siffror som grundar din värdering samt historiskt sett bra siffror så du inte säljer ett sjunkande skepp.

    #187769
    TheSpade888
    Deltagare

    Hej,
    Jag skriver i denna tråd väl medveten av dess ålder men problemet som tas upp är nog ett som många som driver e-handel stöter på. Värdering av företag och verksamheter blir för många problematiskt när man frångår den gängse normen att inventarier skall gå att skruva fast i golvet. Min uppfattning är att banker och många liknade institutioner inser inte vad Page Authority, Quality Score och SERP-ranking ofta har för betydelse för en rörelse oavsett om den “finns på riktigt” eller bara i den virtuella världen. Jag vet en företagsförmedling som startades av Christina Hansson och en kille till, som jobbar mycket med just e-handlar vad gäller såväl värdering som förmedling. Jag tror det finns en del att läsa om Christina här i forumet då hon varit verksam som företagsmäklare på en annan företagsförmedling som jag inte minns vilken. Nu är hon i alla fall Vd för Svenska Bolagstorget.
    Jag känner till 3-4 shoppar som har fått hjälp med både värdering, försäljning och affärsutveckling där deras tekniska förmåga att förstå e-handel också ekonomiskt och juridiskt varit ganska avgörande! Jag tror åtminstone två av de överlåtelser jag nämnde var också inkråmsaffärer.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.