Värdering av e-handelsverksamhet - Ehandel.se
Ehandel.se Forum

Gå tillbaka   Ehandel.se > >

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-22, 12:07
Majsans avatar
Majsan Majsan är inte uppkopplad
Har Ehandel.se som hobby
Värdering av e-handelsverksamhet Till salu
Värdering av e-handelsverksamhet Crismas

Reg.datum: okt 2010
Majsan is on a distinguished road
Standard Värdering av e-handelsverksamhet

Hej,

Jag behöver få tag på någon som kan värdera min e-handelsverksamhet inför en försäljning, detta utan att jag säljer aktiebolaget.

Hittills har jag inte funnit någon som klarar av att göra en värdering på ren e-handelsverksamhet i ett aktiebolag där man driver flera verksamheter.

Är det någon som har en hint om vem eller vilka som klarar av att göra detta. Säg inte Länia för den jag pratade med hade ingen aning om hur man gör detta.

Gammal 2018-01-23, 09:43
NO LINGOs avatar
NO LINGO NO LINGO är inte uppkopplad
Flitig Medlem
Värdering av e-handelsverksamhet www.evofilm.se
Värdering av e-handelsverksamhet EVOFILM solfilm till bilar
Värdering av e-handelsverksamhet @nolingo

Reg.datum: sep 2011
NO LINGO is on a distinguished road
Värdering av e-handelsverksamhet
Standard

Hej,
jag kanske kan ge dig lite input. Funderar på vad det är "de inte klarat av"? Vad är problemet med värderingen upplever du? Att de inte kan räkna eller att de värderar det för lågt? Ska du sälja tre verksamheter i en affär eller tre verksamheter i tre affärer?
Gammal 2018-01-23, 16:34
Majsans avatar
Har Ehandel.se som hobby

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NO LINGO Visa inlägg
Hej,
jag kanske kan ge dig lite input. Funderar på vad det är "de inte klarat av"? Vad är problemet med värderingen upplever du? Att de inte kan räkna eller att de värderar det för lågt? Ska du sälja tre verksamheter i en affär eller tre verksamheter i tre affärer?
Jag ska INTE sälja bolaget. Jag skall sälja en verksamhet, det vill säga e-handelsverksamheten.

Problemet med bland annat Länia var att de skulle värdera bolaget, vilket vi flertalet tillfällen talade om att det inte handlar om försäljning av bolaget, utan en verksamhet i bolaget. Vi skall ha kvar bolaget och fortsätta driva de andra verksamheterna.
Gammal 2018-01-24, 07:31
Stefan72 Stefan72 är inte uppkopplad
Senior Medlem
Värdering av e-handelsverksamhet ingen
Värdering av e-handelsverksamhet VX Engineering

Reg.datum: jan 2015
Stefan72 is on a distinguished road
Standard

Det du säljer är i princip ett varulager och en kundstock då?
Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 09:00
bloggus bloggus är inte uppkopplad
Senior Medlem
Värdering av e-handelsverksamhet anonym
Värdering av e-handelsverksamhet anonym

Reg.datum: apr 2010
bloggus is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan72 Visa inlägg

Det är egentligen inte så svårt. Du säljer varulager, kundstock, hemsida, eventuella registrerade varumärken, samt möjligen goodwill - i det innefattar man alla saker för konkurrenskraftighet, t.ex. bra rykte, bra omdömen, dvs. allt som inte är så lätt att sätta en siffra på, men som gör det möjligt för köparen och fortsätta verksamheten med lyckat resultat. Ingen kan direkt sätta en siffra på det, utan du kan försöka, köparen kan försöka själv och man möts någonstans.

Det som är svårt i sådana fall är att räkna ut exakta omsättningen och kostnader, men förhoppningsvis har du haft detta skilt i bokföringen, så det kan tas fram. Om inte, så är det verkligen svårt och du får ta fram ett så bra underlag till köparen så möjligt.

Själv anser jag att man skall även ange kostnader på ärligt sätt och många mindre verksamheter (små egenföretagare) räknar inte löner som det, men lön till anställda eller företagaren själv som driver företag är en kostnad, utan tvekan.

Sedan vill en del mindre verksamheter räkna i sin goodwill, vad det kostat att starta upp, sätta upp verksamheten, tiden det kostat att ordna med shopen och dylikt. Min syn på det är att om inte verksamheten är extremt unik, det är bara en webbshop, så är det svårt att få ut denna kostnad. Den är svårt att värdera helt enkelt och dagens teknik gör att det är oftast inte så svårt att smälla upp butiker väldigt snabbt.

Efter det har du vinsten på just denna verksamhet.
Du har även statistik på de senaste 2-5 åren.

Så hur mycket kan du få ut? 2010-2012 så var det utan problem 2-5 ggr årsvinsten, men mycket har ändrats tycker jag de senaste åren. Det dyker upp fler konkurrenter i alla branscher, de stora "äter" upp de små. Oftast ser man mindre verksamheter med 1,5-3M som var stabila i flera år i omsättning att minska för dagen. Beror på att de stora tar över mer och mer.

Jag tror att man skall vara glad att få 2ggr omsättning idag om det är mindre verksamhet, om man ens får så mycket. Dock beror det så mycket på just vilken verksamhet det är, vilka konkurrenter man har på marknaden och vem som är köparen? Har man hyllvärmare och extremt stort lager som ingen vill ta över, ja, då skall man vara glad att bara bli av med lagret. Vilka synergieffekter har den nya köparen och hur kan de integrera den verksamheten i sin befintliga?

Senast redigerad av bloggus den 2018-01-24 klockan 09:04.
Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 09:40
Majsans avatar
Har Ehandel.se som hobby

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan72 Visa inlägg
Detta avser en inkråmsaffär gällande just e-handelsbiten. Dvs kunder, leverantörer, lager, inventarier, förpackningsmaterial, domäner, adwords, analytics etc. Helt enkelt en redan färdig e-handelsbutik som varit i gång i flera år med historik och så vidare.
Gammal 2018-01-24, 14:48
nmn nmn är inte uppkopplad
Har Ehandel.se som hobby
Värdering av e-handelsverksamhet -
Värdering av e-handelsverksamhet -

Reg.datum: nov 2010
nmn is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Majsan Visa inlägg
Detta avser en inkråmsaffär gällande just e-handelsbiten. Dvs kunder, leverantörer, lager, inventarier, förpackningsmaterial, domäner, adwords, analytics etc. Helt enkelt en redan färdig e-handelsbutik som varit i gång i flera år med historik och så vidare.
Borde ju inte vara omöjligt att värdera om du har siffror för bara den delen som skall säljas att visa. Finns ju hur många företagsförmedlare som helst, får reklam från sådana minst en gång i månaden. Vissa lockar till och med med gratis värdering bara för att man skall kontakta dem.
Gammal 2018-02-01, 08:41
Expresspack Expresspack är inte uppkopplad
Novis
Värdering av e-handelsverksamhet www.expresspack.se
Värdering av e-handelsverksamhet Expresspack / Morbee AB

Reg.datum: jan 2018
Expresspack is on a distinguished road
Standard

Jag har fått erbjudande att sälja delar min verksamhet som inkråm där allt övergår till köparen utan att dem tar bolaget.

Beroende på storlek och hur ditt varumärke och produktkatalog ser ut så räkna på 3 ggr årsvinsten + inköpsvärdet av lagret, delar som kundstock, webshopp m.m går inte att räkna på få betalt för som liten aktör då det är något köparen kan få igång själv, men då är det viktigt att visa upp en siffror som grundar din värdering samt historiskt sett bra siffror så du inte säljer ett sjunkande skepp.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av