Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Frågor om dropshipping

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104765
    bexon
    Deltagare

    Hej,

    Någon här som dropshippar?

    Jag funderar på att starta ehandel med är osäker på hur själva företagsbiten fungerar om jag har ett svenskregistrerat företag men dropshippar från leveratör till slutkund där allt sker utanför Sverige?

    Vad bör man ta hänsyn till?

    Gäller svenska konsumentverkets regler även om jag inte skickar till Sverige?
    (tänker kring ångerrätt osv. Kan man undgå ångerrätten på något sätt om jag skulle skicka till Sverige? Jag har sett att vissa webshopar markerar varor som final sales på deras produktsidor osv )

    Har en del frågor gällande företagsbiten och hur man får allt att fungera lagligt i Sverige. Det finns så lite info om dropshipping i Sverige så tänkte höra här om något sitter på några kunskaper eller kan hänvisa mig till vart jag kan vända mig.

    Tack!

    #185561
    VATadviser
    Deltagare

    Du måste ha klart för dig vem som står för införtullningen i mottagarlandet. Om du gör det så har du momsproblematik att ta hänsyn till.

    #185564
    Stefan72
    Deltagare

    Du kan se det som att du har ett företag i det land du skickar till, dvs du momsar och tullar till det landet.
    Det är alltså inte “bara” att hålla på med sånt.

    #186075
    Shan90
    Deltagare

    @VATadviser 92562 wrote:

    Du måste ha klart för dig vem som står för införtullningen i mottagarlandet. Om du gör det så har du momsproblematik att ta hänsyn till.

    Om mottagarlandet är USA i fallet, vad gäller då?
    Precis som TS skriver så finns det en hel del shopify dropshippers som faktiskt frånskriver sig ansvaret vad gäller moms och tull samt andra eventuella kostander när varan når mottagarlandet.

    Är detta jurisikt korrekt? Räcker det med att man nämner detta i sin Terms of Service (TOS) eller har man fortfarande skyldighet att skötta allt detta som säljare, alltså stå för de kostnaderna, tull, moms etc?
    Vilka kan man frånskriva sig ifrån och vilka ligger på en och måste göras ändå?

    Tacksam för svar & hoppas att det är okej för TS att jag lånar tråden =)

    #186097
    Stefan72
    Deltagare

    Nu kan jag inte alla aktuella regler och brytpunkter för momsen men rent generellt så kan du inte sitta i sverige och företaga och sen ha den huvudsakliga marknaden mellan tex kina och usa. Är det inte särskilt omfattande så kan man självklart sälja och låta mottagaren sköta tullandet och momsandet själv men blir det mycket så finns det säkert en brytpunkt då den amerikanska staten tycker att du ska momsa och ev sköta dina affärer där.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.