Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Kund inte hämtat ut men det är uthämtat med hans leg…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104811
    Thomas THL
    Deltagare

    Hej.

    Har en kund som meddelar 6 månader efter vi skickat att han inte hämtat ut sitt paket men enligt DHL är det uthämtat med hans leg.

    Är det polisanmälan som gäller för kund nu eller vad?

    Allt är betalt via Klarna vid beställningstillfället.

    Han har haft mycket att göra och inte tänkt på att han inte fått något och ber nu om skyndsam hantering…

    Tacksam för råd.

    Mvh
    Thomas

    #185680
    christoffer01
    Deltagare

    Ja kunden är ju utsatt för någon form av bedrägeri, polisanmälan alla gånger.

    Du blir ju också drabbad nu om kunden tänkt att han ska få pengarna i retur. I detta fallet borde du väl kunna rådgöra lite med Klarna?

    Jag använder Collector och jag får betalt, de brukar vilja ha underlag från ex PostNord osv men sen skickar de krav osv. Om de inte blir bekräftat att det är ett bedrägeri.

    #185681
    Stefan72
    Deltagare

    Fast det låter ju mycket egendomligt……….Jag skulle nog bara beklaga det inträffade och konstatera att du inte kan göra så mycket. Är kunden utsatt för ett bedrägeri så är det bara för denne att anmäla och göra vad som kan göras men du som säljare har ingen roll i det hela. Det blir ju liksom upp till kunden att bevisa att denne absolut inte har hämtat ut det och hur ska det gå till? Det låter mer om att kunden gärna vill ha ersättning och vara…….

    #185682
    christoffer01
    Deltagare

    @Stefan72 92737 wrote:

    Fast det låter ju mycket egendomligt……….Jag skulle nog bara beklaga det inträffade och konstatera att du inte kan göra så mycket. Är kunden utsatt för ett bedrägeri så är det bara för denne att anmäla och göra vad som kan göras men du som säljare har ingen roll i det hela. Det blir ju liksom upp till kunden att bevisa att denne absolut inte har hämtat ut det och hur ska det gå till? Det låter mer om att kunden gärna vill ha ersättning och vara…….

    Jag tror att man resonerar annorlunda om varan kostar 500kr eller 80000kr, jag har såna har case på veckobasis med hemelektronik.

    Men jag förstår självklart kunden och jag har ännu inte varit med om ett case där en kund som de facto blivit drabbad inte fått pengarna åter.
    I mina fall är det vid faktura och delbetalning, dessa fryser man tills ärendet är löst.

    Vid kortbetalningar existerar inte detta problem för mig.

    #185688
    Jonas.L
    Deltagare

    DHL har speciell avdelning som tar hand om bedrägerierna. Anmäl till dom så hjälper dom dig.

    #185692
    Stefan72
    Deltagare

    @christoffer01 92738 wrote:

    Jag tror att man resonerar annorlunda om varan kostar 500kr eller 80000kr, jag har såna har case på veckobasis med hemelektronik.

    Men jag förstår självklart kunden och jag har ännu inte varit med om ett case där en kund som de facto blivit drabbad inte fått pengarna åter.
    I mina fall är det vid faktura och delbetalning, dessa fryser man tills ärendet är löst.

    Vid kortbetalningar existerar inte detta problem för mig.

    jo men jag tänker mest på att det gått sex månader sen best……….Hade kunden stått och väntat på paketet och det blir uthämtat av nån med fake id och det försvinner är ju en sak. Men nu när det har gått så lång tid ? Rent konkret så har ju allt gått rätt till i kedjan. Ingen har haft anledning att tro nåt annat. Att då sex månader senare börja inse att man inte hämtat paketet och att dessutom nån annan gjort det luktar konstigt. Efter ett tag går det ju i retur och avsändaren borde ha fått tillbaks det om ingen hade hämtat ut det. Har kunden inte ens tänkt på det?

    #185693
    christoffer01
    Deltagare

    Tror vi är inne på samma spår att kunden försöker med en fuling. Men det är rätt svårt att bevisa nåt själv, det är upp till Polisen.

    Samtidigt kan de ju gått till på nåt annat sätt också, många id-kapningar som sker. Köp som genomförs under hot osv.

    Värdet på ordern borde kunna avslöja lite tycker jag. @Stefan72 92751 wrote:

    jo men jag tänker mest på att det gått sex månader sen best……….Hade kunden stått och väntat på paketet och det blir uthämtat av nån med fake id och det försvinner är ju en sak. Men nu när det har gått så lång tid ? Rent konkret så har ju allt gått rätt till i kedjan. Ingen har haft anledning att tro nåt annat. Att då sex månader senare börja inse att man inte hämtat paketet och att dessutom nån annan gjort det luktar konstigt. Efter ett tag går det ju i retur och avsändaren borde ha fått tillbaks det om ingen hade hämtat ut det. Har kunden inte ens tänkt på det?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.