Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Enligt e-handelslagen måste moms/fraktavgifter uppges specifikt – vad innebär det?

Etiketter: , , ,

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104985
    tapper101
    Medlem

    Hej alla!

    Enligt Lag (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster så gäller följande:

    “Om en tjänsteleverantör vid tillhandahållandet av informationssamhällets tjänster anger priser på varor eller tjänster skall dessa anges klart och otvetydigt. Om skatt och leveranskostnader tillkommer skall detta anges särskilt.”

    Vad innebär detta? Det är just ordet särskilt som skapar förvirring. Betyder det att man måste visa den exakta momsskatten och den exakta leveranskostnaden vid utcheckningen i webbutiken (d.v.s. innan en order har slutförts)? Eller är det tillräckligt att det uppges att “Moms och leveranskostnader tillkommer” som en notering under orderlistan? Den exakta kostnaden för frakt och momsskatt framgår i detalj på orderbekräftelsen.

    Mvh
    Johan

    #186200
    Stefan72
    Deltagare

    Det handlar väl troligen om en anpassning till den nya momsbiten på en del frakttjänster. (som brev och sånt)
    Att man lägger frakten som en artikel så att säga så det ovillkorligen blir rätt moms på det.
    En del bokföring/fakturaprogram har ju ruta för fraktkostnad men en del program använder den uppgiften felaktigt och det kommer ej med i rätt kolumn för moms och det kan bli alla möjliga fel. Särskilt på export och omvänd moms.
    Men det är bara en gissning…….

    #186203
    tapper101
    Medlem

    Då har jag kanske missförstått stycket.

    I så fall får jag omformulera min fråga till: Måste det exakta/slutgiltiga beloppet för moms och frakt framgå i webbutiken innan en order har lagts? Eller räcker det med en text som visar att detta tillkommer?

    #173918
    kryllem
    Deltagare

    Svaret är, JA: så länge det är en order så måste slutbelopp/totalkostnad en kund ska betala framgå tydligt.

    Svaret kan bli nej OM du kallar det för en offert, prisfråga eller liknande och tydligt skyltar att frakt och moms tillkommer samt att detta INTE är en bindande order för en kund.

    Du ska anpassa dina köpvillkor efter detta och helst inte skicka någon orderbekräftelse till kund förrän det har korrekt slutpris.

    #186238
    tapper101
    Medlem

    Tack för svaret, jag tror dessvärre att order skapas direkt i vårt affärssystem så fort en order läggs på webbplatsen. Det blir ingen offert eller liknande, så då antar jag att vi måste visa den exakta summan för moms och skatt på check-out/betalsidan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.