Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Gå från Sverige till Worldwide (endast en sida på engelska)

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105026
    nyprop
    Deltagare

    Hej!

    Det skulle vara intressant att höra hur ni har gått tillväga när vi gått från att endast sälja och skicka inom Sverige, till att sälja och skicka worldwide.

    Har någon gått direkt Sverige -> worldwide eller har man tagit några mellansteg på vägen inom norden/europa.

    Något som slår mig är att majoriteten av guider online kring internationalisering får det hela att låta oerhört snårigt, men samtidigt finns det en uppsjö med e-handlare (stora som små) som skickar över världen. Det framstår som det mesta handlar om bokföringstekniska detaljer kring moms, tull etc. om man säljer utanför EU. Givet att man lyckas sälja förstås.

    Så, berätta gärna vilken väg ni tagit samt vad ni använt för system och stöd för att ta det stora klivet. Så kan vi diskutera den optimala vägen.

    Tack!

    #186286
    Stefan72
    Deltagare

    måste det vara så krångligt då? Jag hade min svenska shop öppen även för utrikeskunder och det var aldrig nå problem även om sidan var på svenska.
    Jag hade starweb och där fick man dock lägga till länder manuellt men det var ju bara ta en hög tänkbara. Sen var det en del som mailade och ville handla och man lade då till dem. Hur andra shopar gör vet jag inte men nån makalös omställning eller annorlunda är det väl inte. Ska vara momsen sen för redovisningen då.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.