Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105057
    Malin87
    Deltagare

    #186398
    Findus_g
    Deltagare

    Hej Malin!
    Vad roligt att du vill starta en webbutik! ��
    Tycker först och främst att du ska sätta dig ner och skapa en affärsidé. En affärsidé är själva plattformen/grunden för ditt företag. En bra frågeställning som du kan grunda din affärsidé kring är: Vad ska du sälja, hur ska du sälja den och till vem?
    Detta skulle jag börja med.

    Lycka till!

    #186403
    Mikael Jensen
    Deltagare

    Hej!
    Jag håller med ovan inlägg men vill lägga till lite.
    Kolla upp hur många som säljer det du vill sälja. Har du hittat en egen nisch på marknaden? Kan de produkter som du vill sälja vara efterfrågade. Kolla t.ex. om det finns facebook-grupper som har inredning som intresse och kolla vad de diskuterar.
    Fundera på hur omfattande din verksamhet ska vara redan från start. Det påverkar sådant som vilken plattform för webbutiken som passar och vilka avtal du kan få med fraktbolag, betallösningsbolag osv.
    Man bör räkna på sådant som vikt och volym på hela sortimentet för att kunna få en uppfattning om vad det kan kosta i frakt. Inredning, särkilt möbler, väger mycket och därmed blir frakten dyr per försändelse. Som nystartad med små volymer i frakt får man sällan riktigt bra priser vilket innebär att man behöver ha marginaler.
    Det du vill sälja behöver inte bara vara snyggare, bättre, billigare osv utan behöver vara efterfrågat. Om något är efterfrågat kan du ta hyfsade marginaler mellan inköpspris och försäljningspris. Det är där fraktpriset kommer in i bilden. Det måste finnas tillräckligt mycket kvar till dig.
    Hur ska du bäst marknadsföra ditt varumärke och dina produkter? Undersök vilka kanaler som kan passa.
    Kolla upp var du kan ha ditt lager. Se till att det är säkert så att du får en bra försäkring.
    När du är klar med din affärsidé får du registrera ditt företag på verksamt.se.
    Presentera sedan din idé för den bank du vill ha ditt företagskonto på och fråga vad du kan få för kredit (om du inte redan har finansiering).
    Du kan titta in på min [URL=”http://www.driva-företag.nu/”%5Dföretagsblogg [/URL]för mer idéer och typiska saker man behöver förhålla sig till.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.