Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Mobilbesökare handlar mindre än datorbesökare?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105074
    Boppe
    Deltagare

    Det är allt större andel som använder mobilen för att besöka nätbutiker, en självklarhet. Andelen besökare som använder dator minskar följaktligen.

    Andelen som genomför köp är mindre bland de som använder mobil än bland de som använder dator.
    Det verkar också vara större risk att besökare som använder mobil inte fullföljer sitt köp.

    Är detta riktiga iakttagelser eller bara mitt intryck?

    #186436
    Boppe
    Deltagare

    Ingen synpunkt från övriga forum medlemmar?

    Personligen beklagar jag att fler och fler väljer att handla via mobilen. Även om siten är responsiv och fungerar bra på alla vis så anser jag att helhetsintrycket av att besöka en nätbutik samt köpupplevelsen så gott som alltid är bättre då man använder en dator.

    #186437
    MultiMan
    Deltagare

    Jag slutför nästan alltid köp från min dator med 27″ skärm så jag kan få överblick och granska bilder noga mm. Jag har absolut senaste mobilerna med stora skärmar men köpupplevelsen blir ändå aldrig i närheten på en fjuttig skärm som inte rymmer något. Går ju inte att trolla bort den fysiska skillnaden.

    Utöver det har jag övergett en hel del ÅF som bytt till mobile first på sina sidor. Upplevelsen är helt enkelt för dålig på det ställe där jag avslutar: PCn. Några lyckas med både mobil och PC men alltför ofta inte.

    #186438
    Boppe
    Deltagare

    Jag gör på samma vis, avslutar alla köp på PCn.

    Ser man krasst på utvecklingen, att fler och fler använder mobilen (istället för datorn) då de ska handla så är det en tämligen negativ faktor.

    Givetvis är det många andra faktorer som påverkar försäljningen också.

    #186439
    Mikael Jensen
    Deltagare

    Det finns en enkel förklaring till dina iakttagelser.
    En del personer browsar runt på sin mobil när de sitter på bussen eller liknande. De lägger saker i kassan för att se vad det blir för slutsumma. När de kommer hem öppnar de sin dator och tittar på en större skärm innan de genomför sitt köp på datorn istället.
    Detta är ett ganska vanligt fenomen men det håller på att minska därför att allt fler avslutar sina köp på mobilen. I vårt fall ser vi inte längre några skillnader mellan mobil och dator. Förutom att betydligt fler besök görs med mobilen.

    #186440
    Boppe
    Deltagare

    @Mikael Jensen 93792 wrote:

    Det finns en enkel förklaring till dina iakttagelser.
    En del personer browsar runt på sin mobil när de sitter på bussen eller liknande. De lägger saker i kassan för att se vad det blir för slutsumma. När de kommer hem öppnar de sin dator och tittar på en större skärm innan de genomför sitt köp på datorn istället.
    Detta är ett ganska vanligt fenomen men det håller på att minska därför att allt fler avslutar sina köp på mobilen. I vårt fall ser vi inte längre några skillnader mellan mobil och dator. Förutom att många betydligt fler besök görs med mobilen.

    Det låter som en vettig förklaring. Tack.

    #186441
    Stefan72
    Deltagare

    Sen så får man ju komma ihåg att man numera får se det som minst lika vanligt att folk slötittar i webbutiker som i fysiska butiker. Det där gamla tänket att man vill fånga upp alla som är inne på en sida och få dem till köp tror jag man framledes får glömma helt enkelt. Att man får se det som helt normalt alltså. Man kollar och låtsashandlar och jämför och går därifrån typ. Att sen rota i varför någon lämnar och inte köper kan man ju göra i evigheter och det leder ju ingenstans. Står ingen vid dörren i fysiska butiker och frågar alla som går ut tomhänta heller…….

    #186473
    Paola
    Deltagare

    Absolut att folk browsar mer i mobilen men tror även att produkten och frekvensen gör stor skillnad. Handlar man saker regelbundet från samma nätbutik så blir det lätt att handla i mobilen, t.ex. krävs inte så mycket för att klicka hem Alvedon, plåster och lite vitaminer från Apotea i mobilen men blir genast jobbigare med flygbiljetter där det är vanligt att butikerna inte är speciellt mobilanpassade och man köper det mer sällan.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.