Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur säljer man en webbutik? Eller värderar?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105084
    scootermannen
    Deltagare

    Hej där!

    Det är så att jag äger en dropshipping-webbutik där jag säljer lite olika elektroniska varor framför allt mopeder, scooters, hjälmar etc.

    I dags läget omsätter jag 1.8 miljoner om året och drar en vinst på ca. 216,000kr om året.

    Sidan har ganska bra SEO och kommer upp i dem första 2-4 platserna när man söker efter sådana varor.

    Nu vill jag sälja den men vet ej om hur man värderar butiken då jag inte äger varorna utan dropshippar dem.

    Vad skulle ett rimligt pris vara? Vart/hur säljer man ens sidan då? Hittade ett par företagsmäklare men dem vill ha minst 5 tusen bara för att värdera men det känns soma att det borde vara simpel matte

    #186479
    NO LINGO
    Deltagare

    Om du har en vinst efter fullt löneuttag på 216 tkr är det nog en klok ide att anlita en mäklare för då kan bolaget vara värt en slant. De 5000 kr är inte en kostnad utan investering ;) Om det är 216 tkr på nedersta raden utan löneuttag så skulle jag säga att 200 tkr är ett rimligt pris givet att det finns möjlighet att skala upp verksamheten med bibehållen lönsamhet. Bäst betalt kan du nog få om du säljer till en konkurrent. Då kan du kanske pressa upp priset med 100 till. Break leg och glöm inte att skriva avtal när du säljer.

    #186480
    grannby
    Deltagare

    Hej Scootermannen, du får gärna PM:a mig om du bestämmer dig för att sälja, jag kan eventuellt vara intresserad. Jag ska därmed kanske inte komma med input på priset i denna tråd dock :D

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.