Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel CSV till api

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105267
    Isackarlssons
    Deltagare

    Hej, jag ska starta en e-handel med hjälp av quickbutiken. För att kunna synka produkter och lagersaldo från en csvfil som ligger på en ftp server måste vi skapa en API som kan läsa av filen några gånger per dag. Någon som har erfarenhet av detta eller vet hur man kan göra för att skapa detta?

    #186853
    Stefan72
    Deltagare

    De flesta anlitar nog någon som kan detta. Det är inget som man bara snor ihop “enkelt”

    #186856
    mxmak
    Deltagare

    Hej!

    API är bara ett sätt att kommunicera mot quickbutik, ett tekniskt ord som egentligen bara förklarar hur två system kan “prata med varandra”, det du är ute efter är en “integration” :)

    Ett enkelt tillvägagångssätt är enligt följande:
    1) Skapa ett program som laddar ner CSV filen från FTP’n t.ex en tjänst som du installerar på en server/dator som gör detta var 4:e timme.
    2) Programmet läser sedan raderna i CSV filen
    3) Programmet uppdaterar/skapar nya artiklar med informationen från CSV och skickar detta till Quickbutik via deras API, som du hittar här Quickbutik API

    Quickbutik verkar själva ha denna funktonaliteten som du kan läsa om här Hur flyttar jag produkter fraan en annan butik till min Quickbutik? | Quickbutiks Hjaelpcenter så föreslår att du börjar där.

    Skulle du vilja ha hjälp med att skapa en integration som gör detta så kan du skicka ett PM.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.