Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Prissättning?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95041
    Joel
    Deltagare

    Är det någon som har gått en kurs i prissättning och vet hur man ska tänka?

    Ser t.ex 195 kr billigare ut än 199 kr? Är 199,90 bättre än 199 kr? Osv…

    Ska man visa alla priser med röda siffror eller ska man bara visa de produkter man rear med röda priser?

    Jag har även märkt att vissa produkter säljer bättre till ett dyrare pris :confused:

    Detta verkar ju vara en hel vetenskap och det skulle vara intressant att höra lite hur ni gjort med er prissättning av produkter och vad man bör tänka på.

    /Joel

    #115228
    Seke
    Deltagare

    Björn Lundén har en bra bok om prissättning:
    Praktisk handbok

    Rekommenderas!

    #115229
    Joel
    Deltagare

    Tack för boktipset! Den hamnar garanterat på min julklapps-önskelista :)

    #115236
    ducedo
    Deltagare

    Jag rekommenderar starkt den boken som dessutom troligtvis finns på ditt lokala bibliotek. Det jag främst fastnade för var “Den prutning du accepterar blir i förlängningen en rabatt.” vilket stämmer in väldigt bra på CDON där jag aldrig betalar frakt tack vare diverse rabattkuponger.

    #115237
    Parvelito
    Deltagare

    Det där är en bra bok, och trots att den kostar nästan 3kr/sida så är den värd sina pengar.

    För att svara på dina frågor:
    1: 195kr ser inte billigare ut än 199kr, eller för den delen 199,90kr. Men är det en vara som många säljer kan det vara strategiskt rätt att lägga sig några spänn under för att komma högre i olika prisjämförelser.

    2: Färgen på siffrorna har inte så stor roll, men de varor som du verkligen vill rea ut med bra pris måste synas ordentligt. Beroende på din storlek på sortimentet och hur många kunder du har så finns det inte plats för mer än ett visst antal erbjudanden. Själv har jag ETT specialerbjudande som verkligen syns på förstasidan när man går in där, och under den veckan som det ligger där brukar försäljningen öka med mellan 2-300%. Det är inte särskilt vettigt att lägga helt stendöda produkter där, för 300% av ingenting är fortfarande ingenting.

    3: Om kunden uppfattar någonting som för billigt så försvinner det från det sortiment som kunden tittar på. Jämför med när man köper bil eller bostad. Där har man ofta en gräns uppåt för vad det får kosta, och en gräns nedåt för när det är risk att det är lite för mycket renoveringsobjekt. I synnerhet vid näthandel så agerar människan enligt samma principer, även om konsumenten har svårt att definiera sin gräns nedåt. Å ena sidan vill man handla billigt, men eftersom man inte kan ta på produkten så används priset som en indikation på vad det egentligen är för kvalitet. T-shirts för 10kr är kanske inte så bra, kondomer för 50öre/stycket är måhända inte så säkra och en tomtemask för 19:90 är väl just så usel som priset indikerar. Ullared på nätet fungerar inte.

    #115241
    Mony
    Deltagare

    Men det ser ju helt klart bättre ut med 199,90 än 200 tycker jag!

    I fall 1 kostar det ju bara 100 kronor och nått och i fall två är det ju skitdyrt: tvåhundraspänn likosom!

    #115244
    Parvelito
    Deltagare

    199,90 ser kanske billigare ut, men 199kr ser bättre ut. Det blir för många siffror annars och många siffror är lika med dyrt när hjärnan snabb-behandlar informationen.

    #115252
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Björn Lundens bok har många bra resonemang omkring just detta. jag instämmer i den som lovordar den.

    #115260
    ducedo
    Deltagare

    @Parvelito 11089 wrote:

    Å ena sidan vill man handla billigt, men eftersom man inte kan ta på produkten så används priset som en indikation på vad det egentligen är för kvalitet. T-shirts för 10kr är kanske inte så bra, kondomer för 50öre/stycket är måhända inte så säkra och en tomtemask för 19:90 är väl just så usel som priset indikerar. Ullared på nätet fungerar inte.

    Det får mig att tänka på följande lysande exempel: Lågt pris är inte alltid positivt

    #115261
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @ducedo 11113 wrote:

    Det får mig att tänka på följande lysande exempel: Lågt pris är inte alltid positivt

    eller som vi diskuterade tidigare en gång, lågt pris kondomer var ingen hit :rolleyes:

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.