Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Driva flera webbutiker samtidigt

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93949
    timmy
    Medlem

    Hej!
    Skulle vilja veta hur ni som driver flera webbutiker går till väga och har därför lite frågor.

    Använder ni samma betallösningsavtal eller skriver ni nya avtal när ni startar en ny butik? Känns lite onödigt att behöva betala startkostnader och liknande en gång till, men det kanske är ett måste.

    Kör ni allt under samma bolag eller startar ni ytterliggare ett för att hålla isär finanserna lättare? Kör man under samma kan ju ett alternativ vara att öppna ett nytt bankkonto bara.

    Allt bygger alltså på att jag skulle vilja veta hur ni håller isär de olika webbutikerna om ni nu ens gör det.

    Ha det fint!

    /Tim

    #106427
    Dan
    Deltagare

    Certitrade och Euroline kräver separata avtal men det är billigare för man tecknar “filialavtal” men det är fortfarande onödigt segt…

    Jag har allt i samma bolag. Kanske skulle flytta ut saker om det gick väldigt bra för två butiker men så bra går det inte än. Blir även svårare att dela produkter och lager för butiker om de inte ligger i samma bolag.

    #106432
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag kör allt i samma bolag.

    Allt ligger i samma lagerdatabas, och jag använder en multishoplösning.
    Dvs olika butiker går mot samma databas.

    Jag har valt att köra olika lev för faktura, samt kort i olika butiker, men det beror dock på att eftersom jag säljer butikslösningen, så vill jag veta vad jag hjälper mina kunder att sätta upp, och jag vill kunna rekommendera rätt leverantör för varje kund. Hade jag bara varit e-handlare hade jag kört samma leverantörer.

    #106443
    Skogstrollet
    Deltagare

    @timmy 1148 wrote:

    Hej!
    Skulle vilja veta hur ni som driver flera webbutiker går till väga och har därför lite frågor.

    Använder ni samma betallösningsavtal eller skriver ni nya avtal när ni startar en ny butik? Känns lite onödigt att behöva betala startkostnader och liknande en gång till, men det kanske är ett måste.

    Kör ni allt under samma bolag eller startar ni ytterliggare ett för att hålla isär finanserna lättare? Kör man under samma kan ju ett alternativ vara att öppna ett nytt bankkonto bara.

    Allt bygger alltså på att jag skulle vilja veta hur ni håller isär de olika webbutikerna om ni nu ens gör det.

    Ha det fint!

    /Tim

    Vi driver i dagsläget tre butiker, alla i samma bolag. Började med de två första butikerna i två olika bolag, men det blev knöligare och knöligare så till slut slog vi samman bolagen.
    Eftersom vi använder samma emballage, lokaler, kontorsmateriel till alla butiker kändes det enklast att köra allt i en firma.

    Alla butiker går på samma e-butikssystem och använder sig av samma betalmetoder – gemensamt Pacsoft-konto, men tre separata Kreditor- och Payson-konton.

    Vi har ett bankkonto med kopplat bankgiro för varje butik, och det är egentligen så vi skiljer på butikerna. Emballageutgifter och dylikt betalar vi från någon av butikerna för att sedan göra interna överföringar mellan övriga konton som skall vara med och dela på kakan, så vi får “rättvisa” siffror på varje butiks kostnader och utgifter.

    Kanske finns effektivare metoder att få bra översikt och kontroll, men det fungerar bra för oss i dagsläget.

    #106459
    timmy
    Medlem

    Tack för allas svar!
    Skogstrollets lösning tycker jag verkar som den som skulle passa mig bäst. Fick du bättre priser på startkostnader när du registrerade fler betallösningar, från ex kreditor, eller måste du betala fullt igen?

    #106461
    Dan
    Deltagare

    Vad jag vet kan man koppla på flera butiker på samma avtal hos kreditor, man måste bara skriva nya papper men man får samma priser.

    #106464
    Skogstrollet
    Deltagare

    @timmy 1186 wrote:

    Tack för allas svar!
    Skogstrollets lösning tycker jag verkar som den som skulle passa mig bäst. Fick du bättre priser på startkostnader när du registrerade fler betallösningar, från ex kreditor, eller måste du betala fullt igen?

    Japp, fick betydligt bättre priser för butik 2 och butik 3. Runt tusenlappen per butik om jag inte minns fel.
    Egentligen tror jag dom ville ha dubbelt så mycket för den tredje butiken som för den andra (verkar bero lite på vilken handläggare man får), men när vi berättade vad vi fick ge för butik 2 fick vi samma pris på butik 3.

    Och som Dan säger går det att koppla på flera butiker på samma Kreditor-konto, men nackdelen med det är att man måste ha samma logotyp på fakturorna som skickas ut till kund, och det var vi inte intresserade av. Annars smidigt att hantera allt med bara en inloggning istället för tre som vi har nu.

    #106471
    Dan
    Deltagare

    Aha nej jag menade koppla på flera “butiker” på samma grundkonto men med separata uppgifter osv…

    Sedan kan man köra alla i exakt samma EstoreId också och dela fakturor osv men det blir lite rörigt även om jag gjort så också.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.