Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Trygg e-handel vs. Garanterad handel

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95595
    jockesoft
    Deltagare

    Läste Dans bloggpost om A/B testet han gjort med/utan trygg e-handels logga, hittade även en gammal tråd här i forumet där Garanterad Handel dök upp:
    http://www.ehandel.se/forum/feedback-kritik/307-aer-min-butik-redo-foer-trygg-e-handel-3.html

    Intressant nu är om man googlar Garanterad handel så dyker loggan upp på ett antal shoppar, och frågan jag har är om någon gjort någon liknande undersökning som Dan fast med Garanterad handel?

    Hjälper loggan att öka konverteringen? Bryr sig kunderna om den? Är det någon som gått från Garanterad handel till Trygg e-handel och sett vad skillnaden blir?

    #119221
    timmy
    Medlem

    Jag har kört ett a/b test mellan trygg e-handel och certifierad e-handel. Till att börja med gav trygg e-handel inte fler ordrar som jag trodde. I själva verket var det lite fler ordar utan någon certifiering alls. Trygg e-handel och certifierad e-handel hade väldigt lika effekt på antalet ordrar i butiken. Däremot hade jag inte med i testet hur snittordervärdet förändrades.

    Blå linje i diagrammet är när certifiering inte visas.

    diagram.png

    #119223
    Dan
    Deltagare

    Intressant!

    Slumpades visningen helt oberoende på om besökaren varit inne på sidan innan eller inte? Behölls profilen om man lämnade sidan och återkom?

    #119224
    Nicklas
    Deltagare

    Där ser man.

    #119225
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Vi kör med Certifierad E-handel endast för dessa var billigast och ingen annan anledning.

    Men vi har inte mätt något alls, men självklart vill kunderna ha trygghet men kan man inte backa upp detta i verkligheten hjälper inga “kolla vad trygga vi är lurar alla våra kunderna bilder” så kan man ju skita i det.

    Jag tror man säljer mer med dessa olika certifieringar men givetvis inga fantasisummor utan man kanske kan få ett par kunder mer i månaden och det räcker för oss anser vi, men vi kan oxå backa upp detta i verkligheten anser vi.

    Jag har faktiskt även beställt en av UC som ringde mig i veckan och sa “det går bra för ert företag nu”, första gången ni säger det! Var min kommentar 😮

    Men jag var tvungen att beställa deras sigill och ett diplom, kanske aldrig kommer dessa chanser igen ju och då kan man ju gråta med ett diplom i hande ialla fall :rolleyes::)

    @jockesoft 15603 wrote:

    Läste Dans bloggpost om A/B testet han gjort med/utan trygg e-handels logga, hittade även en gammal tråd här i forumet där Garanterad Handel dök upp:
    http://www.ehandel.se/forum/feedback-kritik/307-aer-min-butik-redo-foer-trygg-e-handel-3.html

    Intressant nu är om man googlar Garanterad handel så dyker loggan upp på ett antal shoppar, och frågan jag har är om någon gjort någon liknande undersökning som Dan fast med Garanterad handel?

    Hjälper loggan att öka konverteringen? Bryr sig kunderna om den? Är det någon som gått från Garanterad handel till Trygg e-handel och sett vad skillnaden blir?

    #119233
    Richie72
    Deltagare

    @timmy 15609 wrote:

    Jag har kört ett a/b test mellan trygg e-handel och certifierad e-handel. Till att börja med gav trygg e-handel inte fler ordrar som jag trodde. I själva verket var det lite fler ordar utan någon certifiering alls. Trygg e-handel och certifierad e-handel hade väldigt lika effekt på antalet ordrar i butiken. Däremot hade jag inte med i testet hur snittordervärdet förändrades.

    Blå linje i diagrammet är när certifiering inte visas.

    diagram.png

    Hur många beställningar talar vi om. Ett par per dag, ett tiotal per dag, ett hundratal per dag?

    #119271
    timmy
    Medlem

    @Dan 15612 wrote:

    Intressant!

    Slumpades visningen helt oberoende på om besökaren varit inne på sidan innan eller inte? Behölls profilen om man lämnade sidan och återkom?

    Den slumpades oberoende om besökaren varit inne eller inte innan. Profilen behölls däremot när besökaren lämnat sidan och återkom.

    Det gäller några ordrar per dag så det är inte så tillförlitligt men tycker ändå det är ett intressant resultat

    #119283
    jockesoft
    Deltagare

    Det var absolut ett intressant resultat, tack så mycket :). Frågan är ju då om resultatet av loggan är kopplat till vilken bransch man är i, att den i vissa branscher ger betydligt mer än i andra?

    Skulle vara intressant att se om Parvelitos Garanterad handel ger liknande siffror, så att det någon typ av logga som är viktig eller om det måste vara Trygg e-handels logga, får nog ta och testa lite.

    #119294
    Richie72
    Deltagare

    Ang undersökning.
    Jag vill inte verka som en sur gammal gubbe och jag tycker det är bra att du visar resultatet här, det blir en intressant diskussion kring det. MEN…

    En undersökning med så litet urval är väldigt svårt att dra några slutsatser alls från. Dessutom visar ditt resultat att trygg e-handel och garanterad e-handel avskräcker folk från att handla. Stämmer skulle det vara revolutionerande för svensk e-handel eftersom vi då skulle tjäna på att inte visa att vi är certifierade vilket till exempel helt motsäger Anders Lorentzens blogg

    Min slutsats efter att ha jobbat lite med undersökningar är att något är fel med undersökningen, så är det oftast när man kommer fram till ett resultat som inte överensstämmer med andra liknande undersökningar.

    Det kan bero på att det som du tog bort för att visa symbolerna var väldigt viktigt för kundupplevelsen (de olika scenariorna är inte jämförbara), du har dragit fel slutsatser av resultaten, några parametrar i undersökningen har blivit fel (några kunder kan vara återkommande osv).

    Jag kan självklart ha fel, det skulle inte vara första gången (och jag är ingen statistiker), och då kan jag trösta mig med att jag kan spara årsavgiften till Trygg E-handel men jag tror att jag fortsätter visa symbolen ett tag till.

    Det skulle vara intressant med fler mätningar och som sagt, jag tycker det är bra att du visar resultatet av din undersökning. Jag tror att fler kommer göra egna mätningar tack vare ditt inlägg. Därför blir resultatet av din undersökning, oavsett rätt eller fel, väldigt positiv för alla oss e-handlare som får mer information att förhålla sig till.

    #119327
    timmy
    Medlem

    Undersökningen är verkligen inte statistiskt säkerställd. Däremot tycker jag man kan se tendensen att i min webshop har det inte hänt så mycket efter att jag visat någon certifiering. Jag hoppas på att anledningen är att den uppfattas som rätt så seriös annars och därför behövs ingen certifiering :)

    När det gäller resultatet så har jag använt googles a/b testverktyg och man kan lätt läsa mer om hur det funkar med återkommande besökare med mera. Angående placeringen av certifieringen så har den tagit upp en helt tom yta överst på webshopen så inga andra element har tagits bort. Tror jag har skärmdumpar som visar hur de olika kombinationerna såg ut. Jag ville bara dela med mig av att det kanske inte ger så stor försäljningsökning som man tror att certifiera sig.

    Edit: Förövrigt tycker jag du lät som en sur gammal gubbe som jobbar på trygg e-handel

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.