Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Problem – domän

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95884
    Kristina
    Deltagare

    Jag har kollat upp ett domännamn som jag vill ha. Det var givetvis upptaget, det går till någon länksajt. Då såg jag att man kunde skicka förfrågan om namnet och kom till en sida som heter namedrive.com. Där kan man erbjuda en summa dollar för namnet.

    Nu till mina frågor:

    Någon som gjort detta? Hur fungerar det? Hur vet man att man verkligen äger domänet efter köpet? Eftersom jag aldrig köpt en domän så är jag rädd att bli blåst liksom..

    Tacksam för svar!

    #121624
    Nicklas
    Deltagare

    Namedrive är nog inget problem, jag har ett par domännamn liggandes på namedrive och jag får ett mail när någon har lämnat ett bud med budläggarens kontaktuppgifter så vist kan man bli båst när det handlar om direktkontakt med budläggaren. För att vara lite säkrare så kan man använda sig av såkallad escrow där man sätter in pengarna på ett konto tills man meddelar att ägarbytet av domännamnet är genomfört.

    #121672
    Kristina
    Deltagare

    Ha, ha! Det kanske är du som äger MITT domän då! =D
    Nä, skämt åsido, jag vill ha det där domänet men jag vet inte vad som är rimligt att betala ens… det är en .se domän. Jag förstår att det är olika men vad kostar ett “vanligt” domän ungefär?

    #121673
    jockesoft
    Deltagare

    Vad en domän kostar när man skall köpa den av en annan person/företag är ju helt omöjligt att besvara, det beror ju på vilket namn det handlar om. sex[dot]com är ju sannolikt något dyrare än sju[dot]com.

    Du får ställa dig själv frågan vad är namnet värt för dig?

    #121677
    Kristina
    Deltagare

    @jockesoft 18362 wrote:

    Vad en domän kostar när man skall köpa den av en annan person/företag är ju helt omöjligt att besvara, det beror ju på vilket namn det handlar om. sex[dot]com är ju sannolikt något dyrare än sju[dot]com.

    Du får ställa dig själv frågan vad är namnet värt för dig?

    Jag förstår naturligtvis att det är olika priser på olika domän. Men om jag förtydligar lite… Vad brukar de flesta domänen ligga på för pris? Inte extremfallen. Tittade lite på en svensk sajt och där låg det på 500-20000kr.

    Det var ju typiskt att det skulle vara upptaget annars hade jag köpt det direkt!:p

    #121678
    Abbesnabb
    Deltagare

    99 kronor för en .se-domän. Annars beror det helt på vad säljaren vill ha. Är det inte absolut nödvändigt att du har exakt den där domänen så kan du låta dem som köper domäner på spekulation sitta och betala årsavgifter medan du hittar på ett eget namn som inte är upptaget.

    Istället för just sex.com så kanske du kan använda sexshoppen.org, sexigagrejer.se (som också är ledig .com, .eu, .nu), sexigt.eu, sexigt.org eller ja, du förstår principen (alla dessa domäner är lediga). Sväng till det lite, lägg till en ändelse eller lägg ihop med ett ord och vips så har du en ledig domän.

    #121681
    jockesoft
    Deltagare

    @Kristina 18367 wrote:

    Jag förstår naturligtvis att det är olika priser på olika domän. Men om jag förtydligar lite… Vad brukar de flesta domänen ligga på för pris? Inte extremfallen. Tittade lite på en svensk sajt och där låg det på 500-20000kr.

    Jag har köpt två domäner den ena gav jag 1500:- för och den andra 2000:- det var vad jag ansåg att dem var värda för mig.

    Mellan 500 och 20000 är ju ett rätt stort spann, jag tycker fortfarande att det är vad du anser namnet värt som är viktigt. Den ena domänen jag köpte var värd 1500 för mig men den hade sannolikt inte varit värd 100 kronor för dig, så om du verkligen vill ha den, fundera igenom vad den är värd för dig, om du verkligen inte kan hitta en annan domän som är liknande och inte är upptagen, och därmed spara en slant.

    #121684
    Nicklas
    Deltagare

    @Kristina 18361 wrote:

    Ha, ha! Det kanske är du som äger MITT domän då! =D
    Nä, skämt åsido, jag vill ha det där domänet men jag vet inte vad som är rimligt att betala ens… det är en .se domän. Jag förstår att det är olika men vad kostar ett “vanligt” domän ungefär?

    Jag tor inte att det är någon av mina namn jag har där.
    En premiumdomän är alltid att föredra som tex resor.se om man säljer resor, men dessa kostar riktigt mycket pengar, men man tjänar mycket trafik på alla som gör varianter av namnet och när de sedan syns i media så brukar det skjuta på bra med trafik när de skriver fel/rätt. Priset stiger ju mer eftertraktat namnet är.
    Mitt tips till dig är att maila ägaren och fråga vad han vill ha så får du se om det är rimligt, det är inte lätt att veta vad tänkt pris är om man inte frågar. :D

    #121689
    Kristina
    Deltagare

    Det är precis en sådan premiumdomän som tex resor.se jag vill ha…. Jäklars alltså! Jag kunde väl aldrig tro att något jag kom på skulle vara så populärt. Det enda som var ledigt var .it .cz och två till, attans! :-D Jag får nog se till att lägga ett bud på den där domänen.

    Well, well, undertiden har jag i alla fall köpt det närmast bästa namnet och vet ni vad? Jag köpte .se, .com, och .nu! Jag tror jag gjorde rätt i det….

    #121691
    pete
    Deltagare

    har köpt och sålt domäner i flera år och kan säga att om namnet är upptaget av någon så går det i princip inte att komma fram till priset utan att kontakta ägaren. Sedan kan man givetvis göra uppskattningar, beräkningar från statistik och försöka ta reda på info om ägaren för att få en grov prisbild.

    Premiumnamnen är alla tagna sedan många år tillbaka, så förebered dig på att köpa från befintliga ägare om det är det du letar efter

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.