Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Öppettider på telefon

Etiketter: ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95926
    Elina
    Deltagare

    Jag har en nystartad webshop sedan 3 veckor tillbaka och driver butiken bredvid mitt ordinarie jobb. Drömmen är att kunna jobba med webshopen så småningom på heltid.
    Jag har skaffat ett mobilnummer dit kunder kan ringa om de vill ha personlig hjälp och ha en levande röst att prata med.

    Min öppettider är dock helgfri vardag 18-20. Vad tycker ni som är erfarna e-handlare om detta? Verkar det oproffsigt att ha öppet dessa tider? I och med att jag sitter i kundtjänst på dagarna och inte kan ta telefon under dagtid, men ändå ville ha möjligheten till telefonkontakt från mina kunder valde jag att göra så. Men ärligt, vad tycker ni?

    #122048
    bloggus
    Deltagare

    Lite konstiga tider. Kanske bäst att inte ha några alls. Sedan att ha mobilnummer ser oseriöst ut för min del.

    Kan sedan säga att det kommer ta tid innan någon ringer dig vid nystartad shop. Jag upplever själv att nästan ingen ringer, bara försäljare. Är glad att jag inte satsade på någon växel nu i början.

    #122059
    Andreas
    Deltagare

    Har inga telefontider alls längre.

    Svarar när det ringer, är jag på möte eller annars oanträffbar försöker jag ringa upp så fort som möjligt.

    Fler kunder beställer även via telefon.

    Samma gäller mail. Svarar på dem så snabbt som möjligt, dock räknar jag ej ut offerter på natten.

    #122060
    Rob
    Deltagare

    Jag har inte publicerat något telefonnummer i min webshop just för att jag har annan sysselsättning dagtid och inte vill svara i telefon. Jag finns dock med på Hitta.se och får väl tre samtal i veckan nånting genom det.

    Jag tror dock att konverteringen blir betydligt sämre utan telefonnummer, så att ha mobilnummer med öppettider 18-20 tror jag är bättre än inget (att folk förstår att det är en hobbywebshop är nog bättre än att inte ha något nummer alls). Dock skulle jag själv överväga att skaffa ett Skype-nummer istället för mobilnummer. Man vill väl ändå sitta vid datorn när man hjälper kunderna.

    Istället för telefonsupport försöker jag svara blixtsnabbt på alla mail och hoppas kunna få bra rykte på det sättet åtminstone. För svara på mail kan jag göra på dagtid också.

    #122062
    Kristina
    Deltagare

    Ja detta har jag också funderat på! Hur man löser detta med kundtjänst, när man har annan sysselsättning dagtid?… Det känns ju lite kocko att inte vara anträffbar dagtid, fast å andra sidan, när jag ehandlar själv så sker det på kvällen… När handlar de flesta kunder egentligen?

    #122063
    Parvelito
    Deltagare

    De flesta kunder handlar kvällar och helger, när de är lediga från sina jobb. Fredagskvällar och lördagskvällar är inget vidare ur E-handlarperspektiv, då gör man annat.

    Det här med kundtjänst när man är enmansföretagare är lite knepigt, för hur man än vrider och vänder sig så kan man inte alltid svara i telefonen även om man jobbar heltid med det hela. Ibland är man upptagen med annat, och måste få vara det. Jag har idag ett mobilnummer på hemsidan, och har till och med ordnat ett vanligt telefonnummer via Cellip för att det skall se “större och mer seriöst ut”.

    Men ju mer jag analyserar vad jag håller på med, desto mer säker blir jag på att det är bättre att inte ha någon telefon alls angiven eftersom jag inte hinner med att svara alla gånger. Det är ju inte bara så att man inte hinner svara, utan rätt ofta svarar man när man är på ute å¨språng i förhoppning att det skall vara en enkel fråga, vilket det naturligtvis inte är, utan man få ta en massa uppgifter och återkomma senare. Jag är inte färdig med den analysen än, men lutar definitivt åt att det är bättre att inte ha telefonkundtjänst alls än att ha en dålig sådan.

    #122068
    Tomas
    Deltagare

    @Parvelito 18797 wrote:

    Det är ju inte bara så att man inte hinner svara, utan rätt ofta svarar man när man är på ute å¨språng i förhoppning att det skall vara en enkel fråga, vilket det naturligtvis inte är, utan man få ta en massa uppgifter och återkomma senare.

    Det är precis därför jag sedan ett par år betalar för en telfonsvarartjänst. Då får kunden prata med en växeltefonist, som visserligen inte vet mycket mer än en telefonsvarare. Men viktigast av allt är att jag får ett SMS och/eller mejl direkt när någon lämnat meddelande. På det viset kan jag välja att ringa upp från bilen om det passar. Är jag på dagis och hämtar ungarna låter jag det vara tills det passar bättre osv.

    Fördelarna mot en telefonsvarare är att jag nästan i realtid får vetskap om vem som ringt. Slipper ringa upp en telefonsvarare och lyssna om 2 ggr för att hoppas på att jag hörde rätt telnr och sedan ringa upp. Allt finns direkt i min dator och mobil.

    Det är superenkelt att prioritera och det lättar på stressen över obesvarade telefonsamtal tycker jag. Kan ganska säkert också säga att jag tjänar in pengarna det kostar, har fått det klart för mig vid flera tillfällen då jag sålt en hel del som jag troligen inte gjort utan den här svarartjänsten.

    Hur man kopplar in tjänsten bestämmer man själv. Jag låter alla samtal jag inte hinner/vill svara på just då kopplas till den efter 4 signaler.

    #122070
    Stampelstugan
    Deltagare

    Tomas: Vad är detta för tjänst och vad kostar den? Det låter väldigt intressant och smidigt!

    #122074
    Parvelito
    Deltagare

    @Tomas 18803 wrote:

    Det är precis därför jag sedan ett par år betalar för en telfonsvarartjänst.

    Jag tror att den tjänsten är bra och lönsam för dig med de produkter du säljer. Jag funderade lite på det själv, men de saker jag säljer är för billiga i förhållande till vad man kan lägga ned i kringkostnader för en order. Mitt snittordervärde är under 100kr, men i gengäld är det väldigt många beställningar varje dag.

    Jag tror att man behöver upp i kanske 3-400kr i snittordervärde för att kunna räkna hem den tjänsten om var tionde kund ringer.

    #122080
    Richie72
    Deltagare

    Jag tycker nummerabonnemang (vilket är ett telefonnummer som börjar med 08 eller 031) kopplat till mobilnummer som har telefonsvarare är bra. Då kan du på telefonsvararen säga

    “Det inte finns någon som kan ta ditt samtal just nu men lämna gärna namn och nummer så återkommer vi så snart vi kan”

    Dessutom ser du vilket nummer som har ringt (jag tror att fyra samtal av fem kommer vara från säljare) och hur många gånger.

    Telefontider 18-20 låter väl sådär även om jag tror att vi på den här sidan ofta överanalyserar saker.

    När jag ändå skriver. På allabolag.se – Företagsinformation om alla Sveriges bolag finns adress till ditt bolag, varför inte ha med den på sidan om oss? På den sidan skulle jag ta med
    Kontaktinformation
    Du når oss enklast via e-mail: xxx@xxxx

    Vi finns i Spånga och vill du skicka något till oss är adress
    stora gatan 14
    111 11 spånga

    Vårt telefonummer är: 08-99 99 99
    Observera att vi inte alltid har möjlighet att svara i telefon.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.