Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Komplett lista med e-handelsfunktioner

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93827
    Dan
    Deltagare

    Jag jobbar just nu med att utveckla den nya versionen av systemjämförelsen på framsidan som kommer bli mycket bättre. Jag behöver er hjälp att sammanställa en komplett lista på funktioner och alternativ som kan jämföras mellan e-handelssystemen.

    Jag börjar med det jag har:

    • Startkostnad
    • Kostnad/mån
    • Bindningstid
    • Avtalstid
    • Referensbutiker
    • Support som ingår. Telefon/email/Jour?
    • Backup som ingår
    • Trafik som ingår
    • Antal produkter som ingår
    • Brandingfri lösning. Kan man göra butiken helt anonym och ej visa vilket e-handelssystem man använder.
    • Snabbkassa som ej kräver registrering
    • Nyhetsbrevsfunktion
    • Sökmotorvänliga URLer
    • Sökmotorvänliga produktinställningar (Title/H1/Osv för resp. produkt)
    • Återförsäljarmodul/Lösning
    • Varugrupper/Alternativprodukter (Ex. T-shirt storlek S,M,L,XL)
    • Koppling till Pacsoft/posten för spårning av försändelser.
    • Koppling till Visma SPCS
    • Koppling till Specter
    • Koppling till Mamut
    • Koppling till andra affärssystem
    • Rabattkoder
    • Presentkort
    • Egna fraktalgoritmer
    • Lagerhantering med saldo
    • Olika leverans- och betaladress för presenter osv.
    • Stödjer Nordisk E-handel med Moms, valuta osv.
    • Stödjer Global E-handel
    • Språkhantering för flerspråkslösning
    • Koppling till Google Analytics Konverteringsspårning
    • Egen statistiklösning
    • Koppling till Pricerunner
    • Koppling till Prisjakt
    • Koppling till Tradera
    • Koppling till Kelkoo
    • Abbonenemangsbetalningar
    • Stöd för A/B-testning
    • Relaterade produkter till en produkt
    • Kunder som köpte denna vara köpte även…
    • Tipsa en vän-funktion
    • Kommentarer/recensioner på produkter
    • RSS-feeds för nya produkter
    • Hierarkiska produktkategorier (Hur många nivåer?)
    • Produktbilder. Inställning av storlek samt antal bilder per produkt
    • Avancerad lagerhantering i form av lagernivå-varningar och beställningsintervall
    • Möjlighet att lägga orders direkt i webbutiken till leverantör via e-post/övrigt.
    • Låta kunder anmäla intresse för produkter ej i lager och maila dessa när produkten kommer i lager
    • Möjlighet att skapa statiska sidor för köpvillkor och liknande
    • Möjlighet att koppla på en blogg i butiken
    • Omvärldsbevakning
    • B2B stöd (företag som kundbegrepp, avtalshantering, rekvisition->order attest etc)
    • Kundgruppshantering (för att kunna styra kampanjer, priser etc på gruppnivå)
    • Automatiskt triggade händelser (tex email vid nyregistrering, lagd order etc)
    • Zoomfunktion på produktbilder
    • Topplistor (mest visade, mest sålda, senast inlagda etc)
    • Möjlighet att importera och visa lagersaldo från andra lagerställen (tex fysiska butiker)
    • Koppling till Twingly
    • Enkätfunktioner efter köp.
    • Möjlighet till egen domän så att url inte ser ut: butikslösning/minbutik
    • Möjlighet att flytta kundregister/ordrar till annan butikslösning

    Betalsystemskopplingar

    • Kreditor Fakturera Mig
    • Kreditor Dela Upp betalningen
    • Svea Web Pay
    • DIBS
    • Certitrade
    • Samport
    • Payex
    • Payson
    • Payer
    • Paypal
    • Worldpay
    • Betalning med DANkort
    • Kreditupplysning: UC
    • Kreditupplysning: Creditsafe
    • Betalning via förskott till bankkonto
    • Postförskott
    #105589
    Mattias
    Deltagare

    Kastar in några saker som jag snabbt saknade i din lista

    B2B stöd (företag som kundbegrepp, avtalshantering, rekvisition->order attest etc)
    Kundgruppshantering (för att kunna styra kampanjer, priser etc på gruppnivå)
    Automatiskt triggade händelser (tex email vid nyregistrering, lagd order etc)
    Integration för spårning (Posten etc)
    Zoomfunktion på produktbilder
    Recension och betygsättning på produkter (kanske är det du menar med kommentarer?)
    Topplistor (mest visade, mest sålda, senast inlagda etc)
    Möjlighet att importera och visa lagersaldo från andra lagerställen (tex fysiska butiker)

    #105590
    Dan
    Deltagare

    Kommentarer var menat som recensioner. Har förtydligat den punkten nu samt lagt till dina andra förslag.

    Zoom på produktbilder känns som standard men sjukt nog jobbar säkert 80% av butikerna inte med högupplösta bilder. Titta på Nelly.com, bättre än så blir det inte. Tvåa kommer RoligaPrylar.se ;)

    #105591
    Kocken
    Deltagare

    Möjlighet till egen domän så att url inte ser ut: butikslösning/minbutik
    Möjlighet att flytta kundregister/ordrar till annan butikslösning
    Förutom vanliga kostnaden per månad kanske man ska sätta i hop en “normal” butik med samma grundfunktioner och jämföra vad den kostar hos olika leverantörer.

    #105592
    Dan
    Deltagare

    Har lagt till dessa punkter också. Min plan är såhär:

    Leverantören registrerar sitt bolag med övergripande beskrivning osv. De får sedan registrera alla sina olika “produkter” typ E-handel Mini, E-handel Maxi, E-handel Gratis som alternativ för sitt företag. Sedan kan man jämföra alla leverantörers olika lösningar baserat på sina preferenser.

    #105594
    Mattias
    Deltagare

    @Dan 181 wrote:

    Kommentarer var menat som recensioner. Har förtydligat den punkten nu samt lagt till dina andra förslag.

    Zoom på produktbilder känns som standard men sjukt nog jobbar säkert 80% av butikerna inte med högupplösta bilder. Titta på Nelly.com, bättre än så blir det inte. Tvåa kommer RoligaPrylar.se ;)

    Många tar ju själva bilderna och då har man ju tillgång till en högupplöst bild att jobba med, däremot finns det ju inget behov av det om man inte har en zoomfunktion som kräver det. Nelly.com använder Adobe/Scene7 som motor för sin funktion, ett eminent verktyg men som antagligen är för stort/dyrt för en mindre ehandlare. Det finns dock billigare tredjepartslösningar och opensourcealternativ att titta på, jag tänkte att någon av hyr lösningarna kanske har med ett sådant verktyg och att det då skulle kunna ses som en fördel.

    Långt utlägg om en för många antagligen liten fråga, men säljer man kläder eller möbler (tex) så ökar konverteringsgraden om man kan zooma in och se detaljer/material på produkterna.

    Case closed ;)

    #105595
    Dan
    Deltagare

    Men en sån funktion är ju inte svår att bygga i flash eller liknande som alternativ.

    Personligen tror jag det ökar konverteringen för alla nischer. Jag jobbar aldrig med en leverantör som inte kan ge mig högupplösta bilder direkt. Att fotografera själv tar en massa tid och ser oftast ut som skit om man inte vet vad man gör :)

    #105596
    Mattias
    Deltagare

    @Dan 187 wrote:

    Men en sån funktion är ju inte svår att bygga i flash eller liknande som alternativ.

    Personligen tror jag det ökar konverteringen för alla nischer. Jag jobbar aldrig med en leverantör som inte kan ge mig högupplösta bilder direkt. Att fotografera själv tar en massa tid och ser oftast ut som skit om man inte vet vad man gör :)

    Du har nog rätt angående den ökade konverteringsgraden, det är vad Scene7/Adobe och Liquidpixels (en annan aktör) också säger.
    Jag har knappt programmerat en rad sedan jag kodade maskinkod på Commodore 64 så jag bör väl inte kommentera om det är svårt eller lätt, men att hantera högupplösta bilder är ju prestandakrävande och det gäller att bygga det på ett fiffigt sätt så att det inte tar så mycket bandbredd heller. Att skicka hela högupplösta bilden (+10Mb) till klienten är ju inte direkt ett alternativ ;)

    #105598
    Martin
    Deltagare

    Meddelandet bottaget

    #105616
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Några fler punkter….

    enkel inrapporteringsfunktion till lagret vid inköp av varor
    historik för lagerhantering, historik kring order, och varor
    unifaun koppling
    spårning av paket inte bara posten utan även schenker privpak, schenker parcel, dhl, dsv,
    behörighetsstyrd admin
    visa filmer på produkter
    utskrivbara PDF er som produktbeskrivningar
    online support
    vinstberäkning / såld order
    vinstberäkning / produkt

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.