Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Sälja skor – Nackdelar?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96311
    Php
    Deltagare

    Hej kära vänner!

    Nu har det blivit dags för oss att utvidga vårt sortiment och vi har funderat att börja sälja skor. När jag personligen tänker på skohandel på nätet får jag lite ont i magen. Och det är många frågor som dyker upp i huvudet. Så skulle verkligen uppskatta om nu kunde dela med era tankar och idéer om frågorna nedanför. Kanske finns det några andra saker jag inte hunnit tänka på?

    1. Returfrekvens? Om ni skulle uppskatta den, hur många procent skickar tillbaka?

    2. Främsta anledningarna till returerna?

    3. Idag använder vi oss Posten Brev tjänst. Nackdelen med det när det kommer till skor är såklart att det inte går att spåra. Man vill inte ha kunder som påstår att det inte “fått” sina varor, när det gäller ganska dyra produkter. Kanske varubrev vore bra? Vad använder ni?

    4. Dum fråga kanske, men skulle en vanlig skokartong kunna gå som ett brev, eller överstiger det maximimåtten? Och förutom det, klarar skor 2-kilosgränsen?

    5. De tre vanligaste storlekarna hos killar respektive tjejer? Edit (Killar 43,5 och Tjejer 38,5)

    PS. Vill även nämna att vi har ett nischat sortiment, litte tuffare kläder så vi kommer inte köpa in kända märkesskor, utan det handlar om ett 20 tal modeller totalt :)

    Jag tackar för mig och er fram emot att höra från er :)

    #125254
    Php
    Deltagare

    Hej kära vänner!

    Nu har det blivit dags för oss att utvidga vårt sortiment och vi har funderat att börja sälja skor. När jag personligen tänker på skohandel på nätet får jag lite ont i magen. Och det är många frågor som dyker upp i huvudet. Så skulle verkligen uppskatta om nu kunde dela med era tankar och idéer om frågorna nedanför. Kanske finns det några andra saker jag inte hunnit tänka på?

    1. Returfrekvens? Om ni skulle uppskatta den, hur många procent skickar tillbaka?

    2. Främsta anledningarna till returerna?

    3. Idag använder vi oss Posten Brev tjänst. Nackdelen med det när det kommer till skor är såklart att det inte går att spåra. Man vill inte ha kunder som påstår att det inte “fått” sina varor, när det gäller ganska dyra produkter. Kanske varubrev vore bra? Vad använder ni?

    4. Dum fråga kanske, men skulle en vanlig skokartong kunna gå som ett brev, eller överstiger det maximimåtten? Och förutom det, klarar skor 2-kilosgränsen?

    Jag tackar för mig och er fram emot att höra från er :)

    #125256

    jag vill tyvärr inte svara på dina frågor förutom:
    3. Postpaket.
    4. Nej, väldigt sällan med kartong

    Vill du ha ett enda tips: don’t go there.

    till att börja med är det förbannat dyrt att lagerhålla skor. för att sälja måste du ha bra storleksstegar, och när du då gör felköp innebär det att du – till skillnad från vanliga produkter – har 12-15 osäljbara produkter i lager.

    vidare måste du ha ett stort sortiment. 100 modeller är inte på något vis “stort sortiment”, men redan där är du “tvungen” att köpa in över tusen produkter.

    #125258
    Php
    Deltagare

    Intressant. Vi börja med att nämna att vårt sortiment är nischat mot lite tuffare kläder. Det handlar totalt om ett 20-tal modeller och det är inga märkesskor (inget direkt stort behov av massa prispress, senaste modellerna, osv).

    Sedan hade jag en till fråga som jag la till på inlägget ovan. Vad är de vanligaste storlekarna för tjejer respektive killar? Någon som vet?

    EDIT (Killar 43,5 och Tjejer 38,5)

    #125259

    då är det ju ett helt annat läge :)

    du har PM

    #125260
    Caroline
    Deltagare

    Vet inte riktigt vad du menar med att ni har “tuffare kläder” förstås men om du får lite ont i magen av att tänka på skoförsäljning på nätet så borde du nog lyssna på det. Jag skulle personligen aldrig köpa skor på nätet, helt enkelt p g a att jag är väldigt petig med passformen. Ändå hamnar jag tydligen mitt i prick vad det gäller den vanligaste storleken ;) Däremot har jag många vänner som har både 37, 38, 39 och 40 vilket är väldigt vanligt men även mindre och större förkommer förstås. Sen beror det ju även på skorna vilken storlek man behöver.

    Vill inte vara negativ på något sätt men fundera igenom det ordentligt. Debaser har en poäng med att antalet skor att köpa in blir rätt många, även om det bara är 20 modeller.

    Är det däremot väldigt speciella skor/kläder du säljer så kanske du kan hitta en leverantör
    som kan fixa det via dropshipping, men det är inte mitt område…

    #125263
    enat
    Deltagare

    Pratade inte Brandos om en returfrekvens på nästan 40% vill jag minnas att jag såg nånstans.

    #125264
    friedrich
    Deltagare

    helt klart behöver man nisha sig, sälja typ militär dojjor eller vad det nu kan vara.

    Brandos tog väl in riskkapital för ett tag sedan, (2010?) annars hade varit godnatt för den butiken.

    #125269
    Plastskivor
    Deltagare

    Maxmått brev L+B+H=90
    Typiskt mått på skokartong för lite kraftigare herrskor: 35+23+12=70

    #125285
    enat
    Deltagare

    @friedrich 22379 wrote:

    helt klart behöver man nisha sig, sälja typ militär dojjor eller vad det nu kan vara.

    Brandos tog väl in riskkapital för ett tag sedan, (2010?) annars hade varit godnatt för den butiken.

    Nja, jag tror nog dom landar på alla fyra, dom hade ju en förlust på 3.x miljoner 2010 vill jag minnas, men det var en mindre förlust än vad dom hade i sina kalkyler, så det gick över förväntan..

    Får se vad som händer, men iaf, deras returfrekvens på 40% har jag aldrig sett inom nånting jag har sålt, mycket av det kan väl kanske ha med fria returer att göra så massor av människor utnyttjar det.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.