Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ny skrivarpark, önskar köptips

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96832
    Solsken
    Deltagare

    Jag står inför att köpa en laserskrivare och kanske en etikettskrivare som så klart ska va så ekonomisk som möjligt:) Har hittills skrivit ut på min kära bläckstråleskrivare, men den börjar bli less på att skriva ut så mycket papper hela dagarna, plus att det är dyrt med bläck, då den börjat strula när jag använder kompatibla patroner istället för original. Så jag tänkte höra med er andra vad som är bäst, att ha en separat etikettskrivare + en laserskrivare, eller att ha specialpapper och bara laserskrivare. Jag har aldrig haft laserskrivare tidigare, och vet inte vilken prisnivå toners bör ligga på, så där önskar jag bra länkar eller råd från någon mer insatt.

    Jag behöver följande funktioner:

    främst ordersedlar/fakturor på A4 i svartvitt

    avsändaretikett i färg, har idag klisterark i A4 för detta, men kan tänka mig etikettskrivare eller annan lösning oxå.

    Olika broschyrer i färg A4, vill kunna skriva ut dessa själv då det är så små upplagor och vill kunna ändra på dem ofta, istället för att skicka till tryckeri.

    Adressetiketter, skickar bara brev så det blir aldrig någon frakthandling. Tänker mig någon etikettskrivare till detta. Läste att det finns specialpapper med en liten klisterlapp som sitter just där leveransadressen sitter på ordersedeln som man kan ta loss och klistra som adressetikett, men vad är billigast i längden?

    Jag vill att alla skrivare ska vara nätverksanslutna, helst trådlöst. Eftersom allt detta ska få plats på en mycket liten yta har jag tittat på små laserskrivare, typ den här http://www.dustin.se/samsung-clp-325w-farglaser-wifi/product/5010465259 eller den här http://www.dustin.se/oki-c110-color-a4/product/5010333097 Vad tror ni om dem?

    Ang. etikettskrivare har jag fattat rätt att termo innebär att man inte behöver köpa nya toners, utan endast etiketter, och att det bara blir svart tryck då

    #131846
    Parvelito
    Deltagare

    Om du inte siktar på stora volymer så skulle jag lägga ned projektet med en separat etikettskrivare.

    Papper med integrerad etikett finner du här: http://www.priorydirect.co.uk/

    Färglaser är dyrt att skriva ut S/V på, så det kan vara idé att ha en färglaser och en s/v laser. Kika gärna på HP:s mellanklass-skrivare, där är det bra utskriftsekonomi. Du kan kolla på t.ex. http://www.tonerlagret.se efter deras miljötoner och räkna på utskriftskostnaden för de skrivare du är intresserad av. Det finns en hel del skrivare där tonerkostnaden är under tio öre per sida.

    Den Samsung du länkar till kostar runt 50öre/sida för svartvitt vid 5% täckning och 1:50kr för färg vid 15% täckning. Men gör du broschyrer och sådant i färg med kanske 60% täckning så betalar du för tonern 6kr/sida bara för pulvret. OKI:n ser lite bättre ut, men inte mycket.

    #131847
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 29670 wrote:

    Om du inte siktar på stora volymer så skulle jag lägga ned projektet med en separat etikettskrivare.

    Papper med integrerad etikett finner du här: http://www.priorydirect.co.uk/

    Färglaser är dyrt att skriva ut S/V på, så det kan vara idé att ha en färglaser och en s/v laser. Kika gärna på HP:s mellanklass-skrivare, där är det bra utskriftsekonomi. Du kan kolla på t.ex. http://www.tonerlagret.se efter deras miljötoner och räkna på utskriftskostnaden för de skrivare du är intresserad av. Det finns en hel del skrivare där tonerkostnaden är under tio öre per sida.

    Den Samsung du länkar till kostar runt 50öre/sida för svartvitt vid 5% täckning och 1:50kr för färg vid 15% täckning. Men gör du broschyrer och sådant i färg med kanske 60% täckning så betalar du för tonern 6kr/sida bara för pulvret. OKI:n ser lite bättre ut, men inte mycket.

    Jag står också inför skrivarvalet. Är HP generellt billigare per utskrift än vad de andra är? Om man inte skriver ut så mycket i färg är det dumt att skaffa en färglaser då om man bara ska använda den då och då? Det kanske t.o.m. blir billigare med en billig bläckskrivare då?

    #131848
    Parvelito
    Deltagare

    HP är generellt billigare mest för att det finns mycket kompatibla kopior av bra kvalitet. På originalgrejer är det ingen stor skillnad i pris.

    Om man skriver ut i färg väldigt sällan är en bläckstråle kanske att föredra, även om man gärna får underhålla patronerna på den någon gång i veckan för att det inte skall torka ihop.

    #131849
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 29672 wrote:

    HP är generellt billigare mest för att det finns mycket kompatibla kopior av bra kvalitet. På originalgrejer är det ingen stor skillnad i pris.

    Om man skriver ut i färg väldigt sällan är en bläckstråle kanske att föredra, även om man gärna får underhålla patronerna på den någon gång i veckan för att det inte skall torka ihop.

    Aha, då är jag med. På tonerlagret kan man alltså köpa icke-original som passar till HP billigare än HP:s egna toner, är det rätt uppfattat?

    Jag trodde att färglaserskrivarna hade blivit smartare när det kom till S/V-utskrifter.

    #131850
    Parvelito
    Deltagare

    Ja, på Tonerlagret och många andra ställen. Själv har jag köpt rätt mycket toner där som fungerat bra.

    Färglaser är inte så smarta än, men har mest pressat priserna nedåt och inte varit så innovativa med den övriga delen.

    #131851
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 29674 wrote:

    Ja, på Tonerlagret och många andra ställen. Själv har jag köpt rätt mycket toner där som fungerat bra.

    Färglaser är inte så smarta än, men har mest pressat priserna nedåt och inte varit så innovativa med den övriga delen.

    tack för hjälpen, den uppskattas!

    #131853
    fotofyndet
    Deltagare

    Jag är helt inne på Parvelitos linje här. En sak till som du ska komma ihåg är att du behöver ha backup. Så köp en s/v laser och en färglaser. Använd s/v till vardags och färglasern när du vill göra nåt fint. Sen har du den som backup om det blir tvärslut på toner i s/v, eller om den lägger av.

    Vi kör inte med etikettpapperet som Parvelito gör utan har en Dymo-skrivare som skriver ut en etikett med kundens namn och adress, returadress och Porto betalt-symbolen. Vi använder då den stora fraktetiketten 101×54 som vi betalar 59 öre för. Hur den ser ut syns på bilden nedan. Etiketten kan tyckas dyr, men vi tycker att vi får med så mycket på den så att vi spar en del arbete med stämplande och klistrande av returadress, så det är värt det.

    Etikett_101x54.jpg

    #131854
    Caroline
    Deltagare

    Hej Solsken!

    Jag har den samsung-skrivare du länkade till. För mig har den funkat jättebra och jag är helnöjd med den. Jag skriver inte ut särskilt mycket i färg, mest små posters till butiken och ibland någon bild.

    #131856
    Per Nilsson
    Deltagare

    @fotofyndet 29677 wrote:

    Jag är helt inne på Parvelitos linje här. En sak till som du ska komma ihåg är att du behöver ha backup. Så köp en s/v laser och en färglaser. Använd s/v till vardags och färglasern när du vill göra nåt fint. Sen har du den som backup om det blir tvärslut på toner i s/v, eller om den lägger av.

    Bra idé. Någon som har något tips på en bra skrivaraffär? Någon av våra egna e-handlare här kanske?

    Är ute efter:

    1 S/V laser för vanlig utskrift. Den får gärna vara tyst då den skrivaren vi har nu låter som ett litet kraftverk.

    1 Färg/multi för scanning, kopiering, fax (1 gång per år…) samt utskrift.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 37 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.