Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Behöver råd angående en beställning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96951
    Anton A
    Deltagare

    Hejsan alla!

    Det är så att jag har fått en beställning nyligen. Denna beställning består av 3st varor, vilken en av dessa av någon anledning blivit prissatt till 0kr, istället för 59kr. Vad bör jag göra nu? Bör jag skicka med varan gratis? Eller ska jag maila till kunden och erbjuda henne att köpa den till rabatterat pris?
    Är lite klyven på vad jag ska göra…

    #131962
    Croona
    Deltagare

    maila kunden och förklara att det har blivit fel men att du erbjuder henne rabatt på produkten.
    Du har väl förresten något under dina köpvillkor i stil med “vi reserverar oss för”?

    #131964
    Parvelito
    Deltagare

    Om kunden å andra sidan köpt tre saker så kanske man kan stå för sitt misstag och skicka med den för 0kr. Jag har gjort fel ibland, och eftersom det i samtliga fall förmodligen skulle ha tagit tid som är värd mycket mer än vad priset varit fel så brukar jag lära mig att kontrollera bättre istället.

    #131966
    fotofyndet
    Deltagare

    Hade det varit bara den varan hade jag mailat och ursäktande förklarat mitt misstag. Nu när det var två andra saker som du har marginal på så tror jag på att säga ett par fula ord och skicka med den gratis. 47 kr känns billigt för att behålla den kunden.

    #131970
    MrTrib
    Deltagare

    @skinza.se 29800 wrote:

    Hejsan alla!

    Det är så att jag har fått en beställning nyligen. Denna beställning består av 3st varor, vilken en av dessa av någon anledning blivit prissatt till 0kr, istället för 59kr. Vad bör jag göra nu? Bör jag skicka med varan gratis? Eller ska jag maila till kunden och erbjuda henne att köpa den till rabatterat pris?
    Är lite klyven på vad jag ska göra…

    Om köpet har gått igenom med priset måste du ge kunden det, även om du har reserverat dig i dina allmänna villkor eftersom det inte är något du kan göra. Finns, om jag inte missminner mig, att hitta i avtalslagen. Så det gäller att sätta rätt pris på en gång :). Dock kan det finnas en gråzon i varor som uppenbarligen är fel prissatta.

    Kan jämföras med något vanligare situationer i en fysisk butik där en vara är felmärkt, om kassaexpediten ser att den är felmärkt (på varan eller i annons) kan de neka köpet till det priset, men om kunden har betalat kan de inte kräva mer pengar. I princip är det så, även om det så klart finns en gråzon även där.

    Du kan ju alltid göra ett försök med att höja priset, kanske ge lite rabatt och hoppas att kunden inte har koll på sina rättigheter.

    #131971
    Qarillion
    Deltagare

    Jag är relativt säker på att man vid ett 0 pris kan hävda att det blivit något fel och inte vara tvungen att skicka produkter gratis till folk.

    Vid ett felaktigt pris på 10-20% så kan man nog bli tvungen att skicka för det faller nog under ramen rimlig kostnad. Men 100% rabatt är det väldigt få som ger och kan knappast falla under den ramen.

    Fast jag tycker som andra här, går det att gå +-0 på affären istället hade jag skickat ordern som en goodwill. Det är helt enkelt inte värt att bråka om småpengar :)

    Jag hade samma fel på en av våra föregående hemsidor en gång men då skiljde det 120.000:- på rätt och fel pris. Kunden bedyrade att han skulle köpa fler prylar och att jag skulle gå plus om jag skickade denna varan till honom för det felaktiga priset :) Fast jag var nog mer tveksam till detta och efter att ha fått höra att vi var oseriösa som inte skickade denna varan så dog det ut i sanden.

    Han måste trott att vi grymma marginaler på våra produkter om han skulle handla av oss så vi gick + på affären tillslut.

    #131973
    MrTrib
    Deltagare

    @Qarillion 29810 wrote:

    Jag är relativt säker på att man vid ett 0 pris kan hävda att det blivit något fel och inte vara tvungen att skicka produkter gratis till folk.

    Vid ett felaktigt pris på 10-20% så kan man nog bli tvungen att skicka för det faller nog under ramen rimlig kostnad. Men 100% rabatt är det väldigt få som ger och kan knappast falla under den ramen.

    Det är jag också säker på att det är ett pris som kan falla inom tydligt felaktigt pris, men principen är ändå att priset du köper för är det priset som gäller vilket du inte kan avtala bort genom allmänna villkor.

    #131974
    Per Nilsson
    Deltagare

    @fotofyndet 29805 wrote:

    Hade det varit bara den varan hade jag mailat och ursäktande förklarat mitt misstag. Nu när det var två andra saker som du har marginal på så tror jag på att säga ett par fula ord och skicka med den gratis. 47 kr känns billigt för att behålla den kunden.

    Håller med. Se misstaget som en läropeng. Du får en nöjd kund och du förlorar inte mycket på det.

    #131979
    Jimmys
    Deltagare

    Vi gjorde en liknande miss på en artikel i veckan. Produkten hade vi med kampanj “köp 3, betala för 2” och sen la vi den i julkalendern med 40% rabatt och missade ta bort kampanjen. Men det var bara att gratulera de kunder som hann lägga beställningar…

    #131981
    Qarillion
    Deltagare

    @MrTrib 29813 wrote:

    Det är jag också säker på att det är ett pris som kan falla inom tydligt felaktigt pris, men principen är ändå att priset du köper för är det priset som gäller vilket du inte kan avtala bort genom allmänna villkor.

    Jag skulle tro att man kanske någon gång får testa på principen.

    I detta fallet så hade man ju blivit tvungen att driva det hela vägen om det var så att hade inte krävt att få den levererad.

    Har för mig att jag erbjöd att han skulle få den för inköpspriset men han ville ju inte betala mer än 2tkr eller vad det var för den.

    Men vad skulle hända om det blev ett fel hos tex. vår hemsideleverantör i så fall. Det är ju nästan så att man skulle starta ett försäkringsbolag mot sådant här i så fall, så att ehandlare hade kunnat känna sig någorlunda säkra mot sådana här fel om det skulle vara fråga om flertalet tusenlappar i felaktigt pris.

    Det skall tilläggas att jag många ggr gjort dåliga affärer med röda siffror i slutändan just för att inte få missnöjda kunder.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.