Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel FB tävling – fusk med röster

Etiketter: ,

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97283
    siaproduktfoto
    Deltagare

    Hej,

    vi har haft en fototävling på FB, en kille vann tävlingen. Allt är ok så längre.
    Men, jag tog en närmare titt på vem som hade röstat för hans bild. Många röster kom från Thailand. Började gräva, kom på att det finns “Like & Vote exchange” grupper/sidor där man är med och ber andra från hela världen rösta på en i någon tävling. Jag tycker att det är FUSK.

    Vad ska man göra?

    Har ni haft någon erfarenhet av det?

    Länk till tävlingen: FotoTävling

    #135350
    siaproduktfoto
    Deltagare

    En liten uppdatering,
    jag har kollat om han är vän med dem där från Thailand, nej det är han inte.
    Det roliga är ju att en del av “vänner” från Thailand har exakt samma intressen och även vänner.

    #135512
    basse1985
    Deltagare

    Du kan inte ha en facebooktävling utan ip-spärr. Facebookröster går att köpa/byta överallt.

    Kolla bara på Heinz tävling på facebook. Folk sitter och får 100 röster på 10 minuter. Allt spårar ur.

    Om du inte har haft några regler för hur man får samla rösterna kan du inte göra något. Då borde han få priset.

    Men tänk på det till nästa gång. Lägg upp din tävling på något annat sätt.

    Gör så att de 10 med flest röster väljs ut av en jury ( dig själv).
    Spärra även röster från svenska ip nummer (folk kan fortfarande fuska via svenska proxys..men det minskar fusket iaf)

    #135531
    Liniver
    Deltagare

    Det det är ett satans otyg. Jag hade själv en sån tävling och det slutade med att jag diskade en person, då han gick från 0-200 gilla på 10 minuter. Jag ansåg precis som du att det var fusk och strök den tävlande.

    Nästa tävling får bli med jury.

    #135535
    basse1985
    Deltagare

    Liniver: Det är väl inte tillåtet att ha facebooktävlingar där man ska samla “likes”..

    #135536
    Anton A
    Deltagare

    @basse1985 33782 wrote:

    Liniver: Det är väl inte tillåtet att ha facebooktävlingar där man ska samla “likes”..

    varför skulle inte det vara tillåtet?

    #135539
    Liniver
    Deltagare

    @basse1985 33782 wrote:

    Liniver: Det är väl inte tillåtet att ha facebooktävlingar där man ska samla “likes”..

    Vet inte riktigt hur reglerna ser ut. Det var inte antal likes på min sida utan den som tävlar ska ha antal likes på sitt inlägg. Men jag har hört såhär i efterhand att FB kan vara lite restriktiva med sånt. Men men what’s done is done.. :confused:

    #135580
    basse1985
    Deltagare

    @skinza.se 33783 wrote:

    varför skulle inte det vara tillåtet?

    Vadå, varför det inte skulle vara tillåtet?

    Läs reglerna om “like” tävlingar på facebook! Fråga sedan Facebook varför det inte är tillåtet.

    Förmodligen är det för att facebook vill att företag ska Köpa reklamplats av Facebook istället för att ge bort priser i “like” tävlingar där företaget i fråga får marknadsföring via “likes”.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.