Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel PUL vs Bokföringslagen

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97372
    Rikard
    Deltagare

    Har en fundering. Enligt PUL så ska vi ju kunna redovisa uppgifter om kunder när de så begär. Dvs, det vi har sparat i våra register. En kund kan ju också begära att vi ska ta bort dessa uppgifter. Jag tänker att det krockar lite med bokföringslagen som väl vill att vi ska spara uppgifter om order. Jag kanske har fel, det kanske inte alls krävs att vi sparar uppgifter om vem som handlat?

    Hur löser ni detta?

    #136592
    Rikard
    Deltagare

    Det var ingen av er som hade reflekterat över detta? Eller är det inget problem menar ni? Bollar gärna frågan.

    #136593
    danielandersson
    Deltagare

    Reflekterat över, men har inget bra svar :-/

    Vilket är viktigast, att lagen om kundens rätt (att bli bortplockad) följs eller bokföringslagen?

    Även om vi personligen tycker att kunden är viktigare, så är det ju ändå Skatteverket som har mest makt (tyvärr).

    #136598
    Parvelito
    Deltagare

    Jag har aldrig råkat ut för det, men tror jag läste i något nyhetsbrev från KPMG eller PWC när PUL kom till att det går bra att byta ut kundens identifikationsuppgifter mot “begärd att bli borttagen enligt PUL” eller liknande text.

    #136599
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Enligt pul ska vi ju också rensa kunder vi ej löngre har en kundrelation med, tror det var på ehandel.org jag läste om det, och där hade man tolkat det som att hade kunden ej handlat på 1år så skulle uppgifterna raderad, det känns som ett större problem än de som begär att bli borttagna

    #136604
    Mattias
    Deltagare

    @Parvelito 34985 wrote:

    Jag har aldrig råkat ut för det, men tror jag läste i något nyhetsbrev från KPMG eller PWC när PUL kom till att det går bra att byta ut kundens identifikationsuppgifter mot “begärd att bli borttagen enligt PUL” eller liknande text.

    Precis så gör några av de kunder vi arbetar med.

    Jag tror inte att Skatteverket kräver information om vem som handlat, det är ju inget man lagrar i vanliga butiker?

    #136605
    Parvelito
    Deltagare

    @Kodmyran 34986 wrote:

    Enligt pul ska vi ju också rensa kunder vi ej löngre har en kundrelation med, tror det var på ehandel.org jag läste om det, och där hade man tolkat det som att hade kunden ej handlat på 1år så skulle uppgifterna raderad, det känns som ett större problem än de som begär att bli borttagna

    Det låter riktigt fel, för kunden har ju enligt konsumentverket tre års reklamationsrätt på en produkt som de anser är felaktigt utförd, och då bör man ju åtminstone av det skälet kunna spara kunder samt vad de köpt i tre års tid.

    #136606
    Joel
    Deltagare

    @Parvelito 34992 wrote:

    Det låter riktigt fel, för kunden har ju enligt konsumentverket tre års reklamationsrätt på en produkt som de anser är felaktigt utförd, och då bör man ju åtminstone av det skälet kunna spara kunder samt vad de köpt i tre års tid.

    Det borde väl funka att stryka över adressuppgifterna men att spara ordern i sin helhet med ett kvitto/fakturanummer?

    Vill kunden utnyttja sin ångerrätt så måste han visa upp sitt originalkvitto och du kan då matcha detta mot din databas och se vad ordern innehåller.

    Så fungerar det i fysiska butiker i alla fall.

    #136608
    Parvelito
    Deltagare

    Njae, det finns säkert mycket man kan göra, men alla system har inte riktigt support för att man skall kunna gå in och ändra hur som helst

    Jag brukar dessutom försöka ge kunderna lite service och leta reda på deras order när de reklamerar.

    #136610
    Joel
    Deltagare

    Absolut, men jag tänkte rent tekniskt så är det ju inget problem att bara stryka kunduppgifterna utan att ta bort ordern. Det är ju fortfarande kundens ansvar att behålla originalkvittot för att kunna utnyttja garantin :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.