Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Engelskt domännamn?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94175
    mshannah
    Deltagare

    Hej! Jag har lite tankar om att starta en webbshop i liten skala, men problemet(?) är att jag då inte kommer vara särskilt nischad.
    Undrar vad ni tycker om att ha ett engelskt domän? Försvårar det sökmotoroptimeringen ännu lite mer?

    Blev just medlem och har säkert 1000 frågor till, men den här ploppade upp först så vi börjar med den :)

    #107949
    GregerA
    Deltagare

    Tänker du en .co.uk -domän? … eller bara ett engelskt ord i domännamnet?

    Hursomhelst så har det nog inte så stor betydelse. Experterna säger att .com-domäner väger lite tyngre i rankingen än samma namn under t.ex .se, men det är andra faktorer som är mer avgörande.

    Välj ett domännamn som låter bra :)

    #107951
    mshannah
    Deltagare

    Nej jag tänkte mig ett engelskt namn i domänen, och så .com på det eftersom jag tycker det låter mycket bättre än .se :D
    jag är rätt nöjd med namnet personligen, men är lite orolig för om det är aningen för långt + att det är 5 (korta) ord. men jag vet inte om det är bra eller dåligt! haha.

    och när jag ändå är igång, läste att namnet utåt sett inte behöver vara samma som företaget. men gäller detta bara aktiebolag? eftersom jag bara tänkt mig i liten skala är ju enskild firma mest lämpad för mig.

    #107953
    MnM
    Deltagare

    nej, det gäller även enskild firma. en enskild firma är ju registrerad på ditt namn och då skulle det finnas en massa företag som heter vanliga personnamn. Vad företaget heter utåt sett och vad det är registrerat som kan vara helt olika. Jag har 3 olika namn ut mot kund för olika verksamheter och allt ligger än så länge som enskild firma på mig.

    #107955
    Dan
    Deltagare

    Spontant låter 5 ord väldigt mycket.

    Om du sen kallar din butik Gardenhome.se eller Trädgårdsbutiken.se är en smaksak. Sökmotormässigt kan du ha fördel av det senare, men det handlar om andra faktorer såsom hur lätt det är att komma ihåg, är det lätt att höra stavningen när du säger namnet osv osv.

    #107961
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    ville bara förtydliga Dan lite, seomässigt har du kanske nytta av trädgårdsbutiken men det är förutsatt stt du optimerar för trädgård. :-)

    #107985
    Bjorn
    Deltagare

    5 ord låter som minst 3 för många. ordsomskrivsihopärsvårtattsärskilja i urlar, och bindestreck är definitivt inget att rekommendera.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.