Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Juridik: Kan en leverantör förbjuda mig att sälja deras produkter?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97978
    Gamsun
    Deltagare

    Hej Ehandelssverige!

    En leverantör kontaktade oss och meddelade att de säger upp vårt avtal pga att vi är en e-butik. Istället ska de bara jobba med detaljhandeln, och förbjuder därmed samtliga e-butiker att sälja deras produkter. Vidrigt tyckte jag, och absolut ingenting jag tänkte acceptera utan vidare.

    Jag tog därför kontakt med en stor grossist som började lagerföra deras produkter, vilket möjliggjorde inköp via dem istället.

    Nu ringer leverantören och hotar med jurister om vi inte omedelbart slutar sälja deras produkter, vilket är direkt anstötande både mot mig, mitt företag och mina kunder.

    Ett par frågor på detta innan jag “ger mig”:

    1. Kan en leverantör förbjuda en återförsäljare att sälja deras produkter? Vi håller en rekommenderad prisnivå, och vår försäljning påverkar inte deras varumärke negativt överhuvudtaget.

    2. Kan de neka en återförsäljare att köpa på grunderna att de “endast bedriver ehandelsverksamhet”? Borde det inte finns någon typ av företagsdisrkiminering?

    3. Hur fungerar det med produktbilder och användande av leverantörens logotyp? Grossisten bör ju ha ett avtal med leverantören som godkänner DEM att använda detta. Hur ska vi tolka detta?

    Ser med stor nyfikenhet fram emot många intelligenta svar!

    Allt gott!

    Magnus Lundin – Uttaget.se

    #143491
    Per Nilsson
    Deltagare

    Första frågan du bör ställa dig är: Är det värt att ta fighten?

    Hur stor del av din försäljning står den här leverantörens produkter för?

    #143492
    Gamsun
    Deltagare

    Någonstans är det svaren här på forumet som ger mig svaret på om det är värt det eller inte. Intäkterna “klarar vi oss utan”, även om det givetvis är surt att förlora intäkten. Däremot är det en EXTREMT viktig principiell punkt för mig, och min bägare har runnit över mot det förtryck och den diskriminering som svenska ehandelsföretag råkar ut för av leverantörer och fysisk detaljhandel.

    @Per Nilsson 42495 wrote:

    Första frågan du bör ställa dig är: Är det värt att ta fighten?

    Hur stor del av din försäljning står den här leverantörens produkter för?

    #143493
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Gamsun 42496 wrote:

    Någonstans är det svaren här på forumet som ger mig svaret på om det är värt det eller inte. Intäkterna “klarar vi oss utan”, även om det givetvis är surt att förlora intäkten. Däremot är det en EXTREMT viktig principiell punkt för mig, och min bägare har runnit över mot det förtryck och den diskriminering som svenska ehandelsföretag råkar ut för av leverantörer och fysisk detaljhandel.

    Om du ska göra det till en principsak så håller jag stenhårt på dig. Då är det definitiv värt det.

    #143495
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ring mina kompisar, jag är stammis där:eek::p

    Start – Konkurrensverket

    Tänk bara på att du inte kan vara anonym för alla handlingar som kommer in till KKV är offentliga, men du har väl lagt ribban redan när det gäller att vara anonym.

    @Gamsun 42494 wrote:

    Hej Ehandelssverige!

    En leverantör kontaktade oss och meddelade att de säger upp vårt avtal pga att vi är en e-butik. Istället ska de bara jobba med detaljhandeln, och förbjuder därmed samtliga e-butiker att sälja deras produkter. Vidrigt tyckte jag, och absolut ingenting jag tänkte acceptera utan vidare.

    Jag tog därför kontakt med en stor grossist som började lagerföra deras produkter, vilket möjliggjorde inköp via dem istället.

    Nu ringer leverantören och hotar med jurister om vi inte omedelbart slutar sälja deras produkter, vilket är direkt anstötande både mot mig, mitt företag och mina kunder.

    Ett par frågor på detta innan jag “ger mig”:

    1. Kan en leverantör förbjuda en återförsäljare att sälja deras produkter? Vi håller en rekommenderad prisnivå, och vår försäljning påverkar inte deras varumärke negativt överhuvudtaget.

    2. Kan de neka en återförsäljare att köpa på grunderna att de “endast bedriver ehandelsverksamhet”? Borde det inte finns någon typ av företagsdisrkiminering?

    3. Hur fungerar det med produktbilder och användande av leverantörens logotyp? Grossisten bör ju ha ett avtal med leverantören som godkänner DEM att använda detta. Hur ska vi tolka detta?

    Ser med stor nyfikenhet fram emot många intelligenta svar!

    Allt gott!

    Magnus Lundin – Uttaget.se

    #143496
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Jag har lovat fotograf mannen att jag inte ska använda så hårda ord längre och det står jag för, så jag fick skriva XXXXXXX istället och då är XXXXXX exakt vad jag tycker om sådana XXXXX till leverantörer. XXXXXX ska dom ha i XXXXXX:confused::rolleyes:

    @Gamsun 42496 wrote:

    Däremot är det en EXTREMT viktig principiell punkt för mig, och min bägare har runnit över mot det förtryck och den diskriminering som svenska ehandelsföretag råkar ut för av leverantörer och fysisk detaljhandel.

    #143497
    henrik
    Deltagare

    Vad jag vet kan dom inte hindra dig från att sälja men de lär däremot försöka ta reda på vem det är som säljer till dig och stoppa dem. Har nämligen själv råkat ut för detta, dock i en annan bransch än e-handel.

    /Henrik

    #143498
    Borje
    Deltagare

    Har inte läst noga men kanske i håll med vad du letar efter

    http://ec.europa.eu/competition/publications/brochures/rules_sv.pdf

    #143499
    gottis
    Deltagare

    Kort och konsist svar. Nej dom kan inte tvinga dig att sälja deras produkter. Köper du inom EU ännu mindre. Det är upp till tillverkaren isåfall att strypa din tillgång hos alla distributörer.

    Produktbilder vet jag du inte får använda utan deras godkännande, dvs deras egna bilder.

    Att dom hotar med jurister kan du bara vifta bort då om jag uppfattat rätt finns inga grunder att stå på.

    #143502
    Gamsun
    Deltagare

    Liknande fall i Frankrike!

    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62009CJ0439:SV:HTML

    Kontentan:

    “I det omtvistade beslutet slog konkurrensmyndigheten inledningsvis fast att förbudet mot nätförsäljning begränsar Pierre Fabre Dermo-Cosmétiques återförsäljares kommersiella frihet genom att utesluta en metod för att saluföra dess produkter. Förbudet inskränker även valmöjligheterna för de konsumenter som önskar göra inköp via internet och hindrar slutligen också försäljning till slutanvändare som inte befinner sig i den auktoriserade återförsäljarens ”fysiska” distrikt. Enligt konkurrensmyndigheten har denna begränsning ofrånkomligen ett konkurrensbegränsande syfte, utöver den konkurrensbegränsning det i sig innebär att tillverkaren valt ett selektivt distributionssystem som begränsar antalet återförsäljare som får sälja produkten och hindrar återförsäljarna från att sälja dessa varor till icke-auktoriserade återförsäljare”

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.