Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Försvunna Brev på Posten

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98481
    Magnus
    Deltagare

    Under sommaren har jag haft ovanligt många brev som är på drift börjar lite lite trött på Postens semestervikarier.

    1. Order inkom 2012-06-26

    2. Skickades som vanligt brev: 2012-06-26

    3. 2012-07-04 Får mejl om att kunden inte har fått brevet.

    4. Meddelar kunden att vi är ansvariga för frakten och skickar nya varor efter ca: 2 veckor så att Posten kan skicka en påminnelse avi.

    5. 2012-07-20 Mejl av kunden att varan inte har kommit samt meddelar i förbigående att varan ska skickas till en ny adress….

    Hur gör man då?
    Har haft det scenariot flera gånger då det har försvunnit brev.
    Man kan misstänkq att brevet har hamnat hos den nya hyresgästen eller ligger i brevlådan där ingen bor.

    Kunden är ansvarig att uppge rätt adress eller……
    Väntar på att svara kunden då jag behöver skapa riktlinjer för detta.

    #149025
    danielandersson
    Deltagare

    Om ett kommer bort, skickar vi alltid nästa som REK för att vara på den säkra sidan.

    Och ja, sommaren är som den är..

    #149027
    Magnus
    Deltagare

    Även om kunden vill ha det det skickat till en ny adress?

    Denna sommar har varit helt oduglig med försvunna brev.

    #149028
    shavingroom
    Deltagare

    @Magnus 48588 wrote:

    Även om kunden vill ha det det skickat till en ny adress?

    Denna sommar har varit helt oduglig med försvunna brev.

    Det småstinker väl lite om kunden byter adress mitt i allt. Kör skicka lätt eller rek för att vara säker, alltid spårbart på andra försöket ;)

    #149029
    danielandersson
    Deltagare

    Svårt att neka kund att byta adress, om det nu inte är mot faktura.

    Hos oss är det ungefär som vanlig sommar.. en del försvinner, en del blir försenade.

    #149030
    Parvelito
    Deltagare

    Sommaren och skrymmande brev är en mördröm, det försvinner massor. En del för att det är mycket ovan personal, en del för att den ovana personalen dessutom är oärliga.

    Men samtidigt är det inte värt att bråka om, utan är det mycket pengar så skickar man spårbart första gången (lämpligast då med t.ex. DHL istället för Posten) och att ta stora strider med kunder om försvunna saker kostar mer tid (och pengar) än vad prylarna är värda.

    #149053
    Magnus
    Deltagare

    Upptäckte även när jag kontrollerade detta närmare att kundens mobil-nr gick till en 3:e adress samt att det saknades en viktig bokstav i kundens gatuadress.

    Har frågat kunden vad det beror på.
    Kundens mejladress går även till en högskola.
    Det känns fel att jag ska ersätta detta om brevet ligger i en studentkorridor eller dylikt.

    Kunden är ju ansvarig att uppge rätt adress.
    Kan kunden kräva att man skickar till en ny adress om brevet försvinner?
    Rimligt borde vara att man skickar spårbart till den gamla adressen, annars kan man anta att brevet har försvunnit i flytten.

    #149054
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Fast honestly, visst det ligger säkert i en studentkorridor och det är mkt möjligt kunden tar en rövare, men är det värt att bråka med kunden? Är det värt att vara principfast och alltid behöva ha rätt, eller är det bättre med nöjda kunder?

    #149059
    Magnus
    Deltagare

    # Kodmyran: Du har nog rätt.

    Försvinner ett brev ska jag skicka nytt. Det är helt klart.
    Det som tar emot är när kunden vill ha det nya brevet skickat till en ny adress.
    Kommer skicka ett nytt brev med DHL Servicepoint på måndag om jag inte får något “idiotsvar” är tanken.

    Intressant är även att veta vad man är skyldig att göra.
    Är man skyldig att skicka en ny vara även om kunden under tiden har flyttat?
    Är det inte då som kunden ska köpa tjänsten “eftersändning” av Posten.
    Då har ju kunden köpt en tjänst av Posten :)

    #149081
    Tant Gron
    Medlem

    Jag skickade ett tjockt brev till den första adressen kunden gav och missade att han mejlat om en ny adress. Skickade då ett nytt brev till nya adressen ( och bad att de skulle återsända den första när de väl kommer dit) fick retur med “okänd adressat”. Skickar samma brev igen med påskrift att han inte alls är okänd, då han bor där, men nyinflyttad. Får tillbaks det. Kunden säger att han fått andra brev dit, skickar, samma brev igen, returneras igen. Jag använder postens portokuvert. Men jag kanske skulle ha bytt till ett nytt. Har nån här skickat tillbaks ett returnerat brev och det kommit fram?

    Och sen kan man ha förståelse för att postens personal har fått det stressigare och det är inte lätt att vara vikarie, men ibland bryter man ju ihop en smula. En vän som också sköter min bokföring brukar få massa post, men när hon inte fått nåt på flera dagar ringde hon posten, då hade vikarien inte orkat bära ut hennes brev utan bara lagt dem i en hög och struntat i dem… Brevbärarna både var och hade det bättre förr, tror jag..

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.