Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ny på det här – konvertering?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99209
    SussPuss
    Medlem

    Hej!

    Är helt ny som e-handlare (på hobbybasis), har haft butiken uppe ca 2,5 månad. Undrar nu hur jag bör tänka kring konverteringsgrad… Har börjat fundera lite när jag har läst här på forumet och min konverteringsgrad är just nu sjukt låg (jämfört med 1-3 % som verkar vara det “normala”).

    Borde jag kanske strunta i det här nu i början? Siffrorna kanske blir helt missvisande när jag mäter under så kort tid?

    För övrigt: Hur lång tid tar det att komma igång på riktigt? Min tanke är att jag kör på och utvärderar totalen efter 2 år (och givetvis kontinuerligt också). Hur brukar tillväxttakten se ut? Har sett att vissa sätter upp mål som exempelvis 1. en beställning per dag, 2. fem beställningar per dag, 3. en viss försäljningssumma per vecka etc. Vad borde vara rimligt? (Jag förstår att det är helt olika beroende på vad man säljer etc. men bara sådär mellan tummen och pekfingret – när ska man inse att man är helt fel ute).

    Tacksam för all hjälp!

    /Susanne

    #155947
    Parvelito
    Deltagare

    Konverteringsgrad är intressant att titta på först kanske efter 10.000 besökare och/eller 100 beställningar. Innan dess är det i mångt och mycket gissningar. Ser du att konverteringen är väldigt låg skall du ställa dig frågan vilken trafik där är som kommer till sidan. Är det människor som kommer dit för att läsa din blogg, människor som letat efter något annat eller människor som är ute efter att köpa saker. Du får analysera trafiken in och ställa dig frågan hur du skall få mer relevant trafik.

    Hur lång tid det tar att komma igång beror på i vilken takt och hur rätt du jobbar. Det finns de som hållit på i många år och ändå inte kommit igång.

    #155948
    SussPuss
    Medlem

    Ok, tack, det var lite så jag tänkte men jag kan ju ändå inte låta bli att titta på statistiken och försöka mig på att analysera den så gott det går.

    Självklart är det helt individuellt, det förstår jag ju, men ändå intressant att jämföra med andras erfarenheter och hur snabbt eller långsamt det kan gå osv.

    Kan man säga någonting om vad som är en “normal” bounce rate?

    /Susanne

    #155949
    mephisto73
    Deltagare

    Det beror ju helt på din målsättning, och på hur mycket tid/pengar du lägger in.

    Investerar du 100 000 och 20 h i veckan så kanske du vill ha högre tillväxt än om du investerar 0 och jobbar 5 h i veckan.

    Ett vanligt mål är att kunna försörja sig på sin verksamhet och då bör man väl göra ett resultat på minst 5-600 000, och vad detta innebär i omsättning beror på vilka omkostnader och marginaler man har.

    Så din fråga är det egentligen bara du själv som kan svara på, då bara du vet förutsättningarna.

    Det mest handfasta råd jag kan ge är nog ändå att du räknar ut din “timlön” (d.v.s. resutat/den tid du lägger) och avkastning (resultat/insatt kapital). Kanske du upptäcker att du jobbar för 25kr i timmen, vilket kan vara okej för en hobbyverksamhet, och då kan ditt mål vara att om ett år ha en “timlön” på 50kr.

    Dock är min erfarenhet att man
    1. underskattar tiden man måsta lägga ner för att lyckas
    2. underskattar kapitalbehovet
    3. överskattar produkterna man säljer

    Men kul är det. :)

    #155950
    SussPuss
    Medlem

    Jo, just siffror och den typen av analyser har jag järnkoll på då jag är ekonom i mitt “vanliga liv”. ;-) Med tanke på den investering jag har gjort (både i tid och pengar) så kommer det givetvis att ta ett tag innan jag når någon typ av break even men för mig är inte detta det viktigaste utan att jag får göra någonting jag tycker är kul, får lära mig om branschen etc.

    Det jag är ute efter är nog egentligen jämförelser med andra men det är kanske omöjligt eftersom allas förutsättningar är olika. Skulle bara vilja ha någon typ av medel- eller medianvärde att jämföra mig mot. Det skulle göra min analys av mina egna siffror mer intressant.

    /Susanne

    #155952
    Parvelito
    Deltagare

    En liten tumregel kan väl vara att första året är det oftast en dyr hobby och en ökenvandring med idel arbete utan betalning.
    Andra året behöver man inte skjuta till mer pengar, men fortfarande inte så mycket lön.
    Tredje året kan man förhoppningsvis få ut en lön, om än inte särskilt attraktiv summa per timme, för sitt arbete.

    Men det är enormt individuellt och jag skulle tro att majoriteten faller utanför den ramen, åt bägge hållen. Men som medel och median håller det rätt bra är min erfarenhet.

    #155953

    Du ställer en fråga som inte nog kan belysas: “ska jag strunta i konverteringsgraden nu?”.

    JA!

    Konverteringsgrad är – för de med trafikvolym – a & o. DESSVÄRRE – och kanske även DÄRFÖR – skrivs det väldigt mycket om konverteringsgrad och optimering av densamme, vilket gör att till synes varenda liten ehandlare sitter och funderar över färg på köpknappar och placering av betalsätt i kassan. Parvelito säger det väldigt bra för att få någon som helst statistisk signifikans, men jag skulle säga att du ska långt över Berras siffror innan du på allvar ska börja jobba med och bry dig om konverteringsgraden. Lägg all din tid på att skaffa trafik (utesluter inte breddning då det av naturliga skäl också driver trafik) eftersom det helt enkelt är en hygienfaktor istället för grooming i form av CTR. Grooming kanske hjälper en att få ligga, men det spelar ingen roll om du ändå sitter ensam i garderoben liksom…

    #155954
    SussPuss
    Medlem

    Tack, då har jag väl tänkt någorlunda rätt med min första tvåårsplan.
    En ganska kul ökenvandring dock. :-) Har redan lärt mig en hel del efter bara den här korta tiden.

    Om jag vänder på det lite då – just nu ligger antalet unika besökare per dag på ca 45-50 stycken och det verkar stiga sakta men säkert (svårt att säga i och för sig). Hur låter det? Alldeles för få eller ok ändå efter så kort tid?

    /Susanne

    #155958
    SussPuss
    Medlem

    Christoffer: Tack – jag fattar. :-) Släpper alltså det tänket för nu.

    /Susanne

    #155961
    Parvelito
    Deltagare

    @SussPuss 56303 wrote:

    Om jag vänder på det lite då – just nu ligger antalet unika besökare per dag på ca 45-50 stycken och det verkar stiga sakta men säkert (svårt att säga i och för sig). Hur låter det? Alldeles för få eller ok ändå efter så kort tid?

    Det beror ju på vilken budget du har för trafiken. Köper du trafik via Adwords för tusentals kronor om dagen så är det ett uselt resultat, men om allt är trafik du inte betalar för så är det helt OK.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.