Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur hittar kunden produkten?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99699
    Parvelito
    Deltagare

    Sitter och funderar lite på frågan om hur kunderna hittar fram till de produkter de köper. Vad föredrar kunden?

    Vanligast är nog någon form av direktlänk till produkten från sökmotor, nyhetsbrev, annons eller jämförelsesajt.

    Men sedan?

    Använder kunderna helst sökformuläret? Hoppar de runt i navigeringsmenyerna? Vill de filtrera fram vad de skall ha? Eller föredrar de att låta sig inspireras genom att titta på produkter i olika topplistor/nyheter/kunder-som-köpte-den-här-köpte-också?

    Någon som sitter på bra information om hur stora andelar av kunderna som beter sig på vissa sätt, och som vill dela med sig av den? Någon som sett artiklar eller forskningsresultat om detta?

    #160350
    Andreas
    Deltagare

    Detta varierar enligt produktsegment anser jag.

    – Bruksartiklar söker man upp o beställer.
    – Inredning/kläder söker man inspiration först gillar o slösurfa före man slår till.
    – Teknik, där vet man vad man vill ha eller går enligt topplistor och ser vad andra köpt.

    Detta är alltså mina tankar och inget vetenskapligt, men en intressant frågeställning. Kanske något man borde undersöka närmare.

    #160368
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Mkt olika i olika butiker, totalt ovetenskapligt men summan av min egen surfupplevelse samt vad jag sett vänner och kunder göra och resonera kommer här.

    I butiker med mkt produkter går man ofta till filtrering för att hitta det man vill ha, blir ofta för rörigt annars
    Sök använder man egentligen mest när man vet exakt vad man ska ha
    Kläder slösurfar man gärna runt på sajten och kikar på olika outfits mm. Ibland tror jag det är mkt impuls där

    Men om vi ska vara lite vetenskapliga så vill jag minnas att Jimmy Wikman tog upp det här på första e-handelsdagarna. Just att vi är olika personligheter och vi har olika sätt att leta bland information och att det är viktigt att anpassa för de olika personlighetstyperna.
    Har för mig att det finns med på filmen från dem, men jag kan minnas galet

    #160379
    Andreas
    Deltagare

    En intressant sak här att jag gör många sälj direkt via Blocket, folk som skickar en fråga via blockets kontaktformulär från produkten som ligger ute på Blocket.

    De besöker inte ens webbutiken och kollar på de övriga urvalet, utan de lägger en beställning direkt på mailen på produkten de hittade på Blocket.

    Ibland lyckas man dock styra om dem och verkligen få de att gå in i webbutiken också.

    Dessa epostmeddelanden är ofta också väldigt kortskrivna, nästan kryptiska.

    ex. “740 5×108 ?”

    Parvelito, inte riktigt svar till din frågeställning, men ville dela med mig över hur olika köpbeteenden kan kan vara.

    #160394
    NO LINGO
    Deltagare

    Parvelito, i GA kan du iaf se vad folk söker på i din shop. (Innehåll/webbplatssökning) Där kan du se hur många som har sökt och vad de har sökt på. Hos oss använde 8,16% av besökarna sök den senaste månaden.

    #160425
    bslask
    Deltagare

    Hm, av mina 12,000 senaste besökare så använde hela 0% sökfunktionen enligt GA, stämmer det tro, eller lyckas inte GA fånga upp sökningar i min Prestashop butik?

    #160426
    FredrikGust
    Deltagare

    @bslask 61335 wrote:

    Hm, av mina 12,000 senaste besökare så använde hela 0% sökfunktionen enligt GA, stämmer det tro, eller lyckas inte GA fånga upp sökningar i min Prestashop butik?

    Kolla så att du ställt in frågeparametern som “search_query” och att alternativet “Spåra webbplatssökning” är ikryssat under Aministratör->Profilinställningar

    #160479
    Mike.Odin
    Deltagare

    Kolla även på intäkterna från sökande besökare vs icke-sökande besökare!
    Ofta kan andelen besökare som använder sökrutan ligga kring 10% medan intäkterna från de sökande besökarna utgör 30-50% av försäljningen.

    #160480
    Prix
    Deltagare

    @Parvelito 61250 wrote:

    Sitter och funderar lite på frågan om hur kunderna hittar fram till de produkter de köper. Vad föredrar kunden?

    Vanligast är nog någon form av direktlänk till produkten från sökmotor, nyhetsbrev, annons eller jämförelsesajt.

    Men sedan?

    Använder kunderna helst sökformuläret? Hoppar de runt i navigeringsmenyerna? Vill de filtrera fram vad de skall ha? Eller föredrar de att låta sig inspireras genom att titta på produkter i olika topplistor/nyheter/kunder-som-köpte-den-här-köpte-också?

    Någon som sitter på bra information om hur stora andelar av kunderna som beter sig på vissa sätt, och som vill dela med sig av den? Någon som sett artiklar eller forskningsresultat om detta?

    När jag handlade hos dig så kolla jag först runt i menyn. Letade där efter vad jag ville ha då jag inte visste riktigt namnet på det. Problemet som jag stötte på var att det var inte så lätt att överskåda eftersom det fanns så mycket. Man fick ibland läsa två eller kanske tre gånger för att man råkat öga förbi det man skulle ha. Likaså så skulle min bror beställa först, och då så hitta han inte kategorin “Skrivarkabel”, någon som inte har kunskap kanske inte vet att den ligger under USB.

    När jag inte hittade någon i menyn USB-hubb så sökte jag på just USB för att få med så mycket som möjligt med USB och kollade igenom sökresultatet.

    Min känsla är att man då gör antingen eller, menyn eller söker hos dig. Att kolla in på rätt väggfäste med rätt storlek är inte jag hade brytt mig om utan jag hade kunnat klicka mig vidare till rätt storlek. Däremot tror jag att det tydligt skall framgå att det faktiskt finns fler storlekar att tillgå. Kanske istället för merförsäljning av andra produkter ibland tipsa om samma produkt i olika utföranden.

    #160490
    connywesth
    Deltagare

    När jag letar teknikprylar så älskar jag att bläddra i papperskataloger som ClasOhsson och Teknikmagasinet, eller andra feta kataloger med justa färgbilder och tekniska beskrivningar.

    Letar jag dammsugarpåsar så vill jag kunna söka på dammsugarmodellen och se vad som finns för varianter av påsar som passar till den.

    När jag söker böcker så är det mer katagorisökning i första steget och sen vill jag blädra bland det utbud som finns.

    När jag köper en dator så vill jag se bilder och en rankinglista på mesta funktion (jag är ju utvecklare så jag har extrema krav på dator) sen vill jag kunna skruva på konfigurationen så jag kan maxa pimärminne, hårddisk och hastighet.

    Så det är som kodmyran och prix skriver lite olika beroende vad man vill ha.

    Jag håller med Prix om att jag vill se olika närliggande alternativ om jag väl hittat en produkt som jag är nyfiken på.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.