Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Min långa resa för att starta sälja online

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99940
    Sav
    Deltagare

    Hej,

    Att öppna ett internationellt online store är inte lätt på något sätt. Så här ville jag berätta om några av de lösningar jag har använt för att äntligen kunna starta min online försäljning.

    Det tog mig 4 månader för att komma dit jag är just nu, och de var irriterande, frustrerande månader för det mesta eftersom som vi alla vet är e-handel en glädjerus för kunden och rena madness för oss säljare. Får hoppas att saker blir lättare och lättare för oss med i den här business.

    Min hemsida är inte aktiv ännu men för alla nya människor som vill börja kan jag sammanfatta de lösningar som jag har antagit. Jag kommer att sälja kläder på nätet och det här är vad jag håller på med just nu:

    Jag använder Shopify som infrastruktur eftersom det är helt enkelt vacker och har underbara stöd och funktioner. De har begränsade kanaler för den svenska marknaden (QuickPay & ePay), dessa kräver att du har en Kortinlösen hos olika aktörer. Så länge har istället integrerat mitt PayPal Business konto (vilket är gratis) och väntar på att dom ska lyfta mina begränsningar på hur mycket jag kan få per år (PayPal är långsamt med dessa ärenden för nån anledning).

    Jag bestämde mig för att ansluta mig till Plusgirokontot som ordnade att jag kunde få rabatter från DHL, vilket är bra för att skicka stora paket runt om i Sverige och Europa. Nästa vecka kommer de att ordna avtal med Teller också så att man får rabber på deras kortinlösen transaktionsavgifter. Endast då kommer jag att ansluta mig till ePay.

    Skapade ett företagskonto med Posten och väntar på min F-skattesedel från Bolagsverket för att kunna ansöka om Pacsoft Online. Jag kommer att skicka 1: a Klassbrev mestadels. Nu, väntar jag att Posten ska höra av sig till mig och berätta om de har mottagarfrakt för företag som skickar till privata kunder. Om de inte gör det, måste jag mosa fraktkostnader tillsammans med varornas pris.

    Så långt har jag kommit och jag är inte klar ännu men jag ser äntligen ljuset. Mitt råd för alla nya är att alltid ha en back-up i allt du gör, ha alltid ett alternativ. Det är därför jag valde att ha PayPal + Teller/ePay och DHL + Posten.

    Cover all your bases.

    P.S

    I fall nån av er vet: Har Posten mottagarfrakt till privata kunder i deras företagstjänster?

    #162735
    nobynator
    Deltagare

    Det där låter som bara startgropen, du har en lååååååång resa kvar och framförallt den svåraste.

    #162736
    Sandblom
    Deltagare

    “ett internationellt online store” “i den här business”

    Va? Ett tips är att lära sig det svenska språket samt hur man bygger korrekta meningar innan du börjar med texter till din hemsida så du inte gör liknande fel där. Alternativt att du har någon som korrekturläser allt.

    Sen som nobynator redan nämnt ovan så har du en lång väg kvar, det du har skrivit är knappt ens en början.

    #162737
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Men lugna ner er, det är väl roligt att folk delar med sig eller?

    Sen om det är lång väg kvar eller inte så kanske man kan tagga ner lite och bjuda på lite kärlek?

    #162738
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Alltså att det är ett krav med F-skatt är ju helt otroligt. En F skattesedel behöver man bara ha om man kränger tjänster och inte produkter, så det är kasst av dom.

    Skitbra tips med back-upp, detta är verkligen jätteviktigt anser jag med.

    @Sav 63308 wrote:

    Skapade ett företagskonto med Posten och väntar på min F-skattesedel från Bolagsverket för att kunna ansöka om Pacsoft Online. Mitt råd för alla nya är att alltid ha en back-up i allt du gör, ha alltid ett alternativ. Det är därför jag valde att ha PayPal + Teller/ePay och DHL + Posten.

    #162741
    GregerA
    Deltagare

    Ja, det är inte lätt, särskilt när man blandar päron och äpple lite … 😮

    Jag bestämde mig för att ansluta mig till Plusgirokontot som ordnade att jag kunde få rabatter från DHL

    Pluskontot heter det, och det har inget med Plusgirot (gamla Postgirot) att göra.

    Skapade ett företagskonto med Posten och väntar på min F-skattesedel från Bolagsverket för att kunna ansöka om Pacsoft Online.

    Nu är det inte Bolagsverket, utan Skatteverket, som utfärdar F-skattsedel. Bolagsverket registrerar företaget, och därifrån får du ett registreringsbevis. F-skatt behöver man inte ha om man säljer varor, men det skadar s.a.s inte att ha det i alla fall. Om Posten kräver det så verkar det dock lite underligt.

    Jag vet egentligen inte vad jag skall tycka – att det är för krångligt för de flesta att starta företag – eller att det är för enkelt för vanligt folk att inte driva företag? Lite mer kunskap i alla led hade definitivt gjort gott för alla.

    #162743
    Runns.se
    Deltagare

    @GregerA 63325 wrote:

    Jag vet egentligen inte vad jag skall tycka – att det är för krångligt för de flesta att starta företag – eller att det är för enkelt för vanligt folk att inte driva företag? Lite mer kunskap i alla led hade definitivt gjort gott för alla.

    +1 :)
    Man borde ha mer fördelar som företag, just nu känns som om alla svartsäljare har övertaget…

    #162745
    Sandblom
    Deltagare

    @Jimmy Öström 63320 wrote:

    Men lugna ner er, det är väl roligt att folk delar med sig eller?

    Sen om det är lång väg kvar eller inte så kanske man kan tagga ner lite och bjuda på lite kärlek?

    Lugna ner dig själv? :) Ser inte något fel i att ge tips på att man borde se över vad/hur man skriver lite.

    #162748
    Dan
    Deltagare

    Jag vet inte om de har mottagarfrakt, men har aldrig hört någon använda det i en B2C-tjänst. Det verkar inte vara ett bra upplägg alls om du ska konkurrera inom modebranschen.

    Du bakar in frakten i priset eller tar ut frakt, det är det konsumenterna är vana vid. Det är oftast en dålig idé att vara först med något nytt för kunden som dessutom saknar fördelar mot standarden.

    #162751
    Andreas
    Deltagare

    @Sandblom 63319 wrote:

    “ett internationellt online store” “i den här business”

    Va? Ett tips är att lära sig det svenska språket samt hur man bygger korrekta meningar innan du börjar med texter till din hemsida så du inte gör liknande fel där. Alternativt att du har någon som korrekturläser allt.

    Sav kanske talar en utmärkt engelska och kan skriva mer ledigt och korrekt på det språket. På ett forum behöver man inte kunna skriva en perfekt svenska, även folk med sämre språkkunskap eller dyslexi kan bidrag med värdefull kunskap.

    Att starta ehandel är inte så svårt, det är byråkratiskt och tar tid. Det som är jobbigt är när man fått lite försäljning och sedan vill ta verksamheten till steg två, där man funderar om man skall anställa och således få en till tung månatlig kostnad eller om man skall köpa in konsulttjänster. Själv är jag nu här och med tre ehandelsverksamheter känns det svårt att hänga med.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.