Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Lediga jobb inom e-handeln?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99942
    OskarK
    Deltagare

    Någon som har tips på vad finns det för bra ställen att hitta lediga jobb inom e-handeln förutom webbutikers hemsidor och ehandel.se?

    #162746
    GregerA
    Deltagare

    Du får en del träffar på “e-handel” hos Arbetsförmedlingen.
    Platsbanken fritext – Arbetsförmedlingen [NS4 version]
    Det går säkert att hitta fler jobb som har anknytning till ehandel om man söker med rätt kriterier.

    Du kan nog också hitta jobb via rekryteringsföretagen, t.ex Proffice, Manpower och Poolia.

    #162752
    Andreas
    Deltagare

    Jag hade samma svåra fråga för en månad sedan, tills jag blev erbjuden en tjänst jag nu tackat ja till.

    Det beror även på vad du söker för typ av ehandelsarbete.

    Jag skulle börja med att kolla av:

    – Monster.se
    – LinkedIn och då sökord som “online”, “ehandel”, “ecommerce” osv…

    Sedan tror jag många företag inte vill söka personer, utan många arbeten går via kontakter och att personen ifråga kontaktat företaget och beskrivit varför man skall anställa just honom.

    #162754
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja så är det helt klart inom den privata sektorn. Jag har ansökt om 2 jobb i mitt liv och haft typ 20 olika arbeten och jag har aldrig gått till arbetsförmedlingen eller annat utan alltid fixat mina arbeten själv genom att vara envis och genom kontakter.

    Mitt jobb jag har nu är just genom en annan e-handels kollega, bra med vänner man kan luta sig mot när det blåser storm:)

    @Andreas 63336 wrote:

    Sedan tror jag många företag inte vill söka personer, utan många arbeten går via kontakter och att personen ifråga kontaktat företaget och beskrivit varför man skall anställa just honom.

    #162756
    OskarK
    Deltagare

    Är linkedin ett bra ställe att hitta kontakter och få koll på vilka jobb som är lediga inom e-handel?

    #162763
    Andreas
    Deltagare

    @OskarK 63340 wrote:

    Är linkedin ett bra ställe att hitta kontakter och få koll på vilka jobb som är lediga inom e-handel?

    Ja och Nej, på LinkedIn finns de högre positionerna. Söker du mer ett arbete inom lager eller supporten vill nog inte företag dra på sig kostnaden att lägga ut en arbetsannons på LinkedIn.

    Du har fortfarande inte berättat vad för typ av ehandelsarbete som du söker.

    #179675
    johanaberg
    Deltagare

    Mitt tips är att inte bara leta efter utannonserade tjänster på LinkedIn utan även att nätverka och knyta kontakt med både rekryterare och arbetsgivare.

    Använd den Avancerade sökningen och använd fältet “nyckelord” i kombination med exempelvis “titel” för att hitta rätt person. Glöm inte att skriva en personlig inbjudan och följ upp med ett meddelande efter hand som du lägger till personer i ditt nätverk. Du hittar nya kontakter under “Nätverk” och om du sorterar listan efter “New”.

    Ett bra tips för att få folk att acceptera din inbjudan och svara på ditt uppföljningsmeddelande är att först och främst fokusera på dem och deras företag. Vad kan du bidra med som en del av deras nätverk? Det brukar öka min svarsfrekvens.

    Det finns en grupp som heter “Jobb inom digitala medier” som du också kan hålla koll på.

    #179691
    dd88
    Deltagare

    Det första jag gör när jag kommer in på Linkedin är att ta bort invitations och mail från säljare och arbetssökande. Skulle inte rekommendera att uppvakta personalen om du är intresserad av att arbeta där. Jag uppfattar det snarare som oseriöst och störande, främst på grund av den enorma mängd som inkommer.

    Större företag har en speciell mailadress för spontanansökningar, använd den. Se även till att ha en bra och tydlig ansökan och linkedinprofil (Kan vara värt att köra på PRO-medlemskap den perioden som du är som mest aktiv på att söka jobb)

    Man ska vara väldigt medveten om att det är stor konkurrens om jobben. Jag får ett tjugotal spontanansökningar i veckan, just nu drunknar dom dock i förfrågningar om praktik/LIA.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.