Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur brukar reklamationer hanteras jämtemot leverantörer

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100025
    Effell
    Deltagare

    Hej

    Ny i branschen, och tänkte checka av med er erfarna e-handlare om vad man ska förvänta sig gälla jämtemot sin svenska distributör (varumärkets generalagent i Sverige) när det gäller reklamationer av produkter?

    Dvs om jag skulle få en reklamation från kund (t ex trasig el felsydd produkt), åker jag på hela/delar av smällen då eller brukar det vara kostnadsfritt (bortsett från arbetet då) för mig, och ersättningsprodukt och frakt mm ersätts av distributören?

    Om det är olika beroende på produkt, så gäller det just nu gravid- och amningskläder (BH:ar mm).

    (Annat att tänka på vid reklamationer?)

    Tacksam för flera svar :D

    #163416
    danielandersson
    Deltagare

    Inte varit med om att någon leverantör ersätter för frakt (till dem, eller för frakt till kund av ny/reparerad produkt).

    Annars får vi antingen ny produkt eller kreditfaktura, beroende på vad vi vill (och i vissa fall, vad tillverkaren satt upp för regler).

    #163418

    Jag har samma erfarenheter som Lunarmys.
    Aldrig varit med om någon leverantör som ersätter för frakt.

    #163521
    Effell
    Deltagare

    Hej!

    Tack båda två för er input. Det låter ju logiskt (och förhoppningsvis är det väl något som inte händer alltför ofta om man arbetar med vettiga märken, i så fall får man väl se över om det märket är värt att behålla).

    Ha en skön dag!

    #163523
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    I vissa fall kan leverantören själva skicka ersättningsvara direkt från sig, men det är nog olika på olika branscher

    #163770
    SeMi accessories
    Deltagare

    Om det är produktdetaljer som går sönder brukar jag skicka nya detaljen till kunden som leverantören förser mig med. Men som sagt, behöver man skicka hela varan blir det ett annat läge.

    #163829
    Effell
    Deltagare

    Oki, tack allihopa för era svar! Det här forumet är en guldgruva att läsa på och få svar på frågor!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.