Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Sälja TILL USA

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94466
    Mony
    Deltagare

    Mitt första inlägg!

    Har surfat runt nu ett tag och försökt förstå vad det är som krävs för att sälja TILL USA.

    Förstår att man kan sälja vad som helst, men vad krävs för att man inte ska råka ut för tråkigheter?

    Ringt flera försäkringsbolag idag och fått reda på att företagsansvarsförsäkringen inte täcker USA och Canada. Kollade runt på liknande e-shoppar som min och ingen säljer till USA!

    Så nu blir jag lite rädd. Är det så farligt och vad krävs då för att våga sälja?

    Jag säljer bärpåsar som man bär bebisar till via nätet. Dessa syr jag själv här hemma. Tänkte mig lansera till USA där jag hoppas att svensk tillverkat ska vara en teaser för att handla av mig. Men jag har som sagt fått kalla fötter.

    Vad tycker ni? Vad vet ni? Någon med erfarenhet? Eller iallafall någon som vet var jag kan hitta mera information?

    #109986
    GregerA
    Deltagare

    USA har ju lite andra nivåer på skadestånd, och ett misstag kan i princip kosta hur mycket som helst. Man har ju hört talas om han/hon som spillde kaffe på sig på McDonalds och fick ett mångmiljonbelopp.

    Det är väl i princip två saker som kan komma att kosta – produktansvar; att din produkt skadar någon – eller varumärkes- eller patentintrång; där det kan bli långa och dyra processer.

    Om du nu säljer bärselar för barn så kan man ju tänka sig vad som kan hända om något barn ramlar ur selen och skadar sig. Det behöver inte vara fel på selen, det kan räcka med att den knäppts felaktigt – och instruktionen anses otydlig.

    Du skall i alla fall se till att du i dina försäljningsvillkor anger att det är svensk lag som gäller vid tvister, och att tvister skall avgöras i svensk domstol.

    Du skall nog också akta dig för att direkt marknadsföra mot USA – låt det bli en aktiv handling av köparen att importera varan från Europa till USA. Webben syns ju över hela världen – men annonsera inte i amerikanska tidningar etc.

    Det säkraste för dig vore nog att hitta en amerikansk partner som kan importera dem till USA, och där ni då skall avtala ett maximalt skadestånd som du kan bli skyldig att stå för – resten får han stå för. Ett annat alternativ är att låta tillverka dem på licens i USA, så att du får en royalty per sålt ex.

    #109987
    MonsterM
    Deltagare

    Jag brukar hålla till på ett amerikanskt forum för möbeltillverkare och det är nästan ingen där som tillverkar barnstolar och barstolar längre. Inte pga att de blivit stämda, men deras försäkringsbolag tillåter inte att de säljer produkter som kan orsaka skador på barn och berusade människor.

    Men nu ska du inte bli avskrämd, Sverige exporterar ju rätt mycket till USA, så det ska ju inte vara en omöjlighet. Om inte någon på det här forumet har något svar så borde det väl finnas någon konsult in export som kan ge dig några svar.
    GregerA hade annars många bra förslag tyckte jag.

    Lycka till!

    #109989
    Parvelito
    Deltagare

    Tricket är nog att “fulsälja” dem som privatperson på amerikanska Ebay till att börja med… Om inte annat för att testa av intresset och reaktionerna på produkten.

    #109991
    Mony
    Deltagare

    Tack för alla tips! Jag har tänkt på att anlita någon juridisk person som kan hjälpa mig med ett “amerikanskt avtal” som de från USA/Canada måste godkänna innan de köper min produkt. Jag vet inte om jag på så sätt kan frånskriva mig ansvaret?

    Mina bärpåsar kommer inte ha några knäppen. De är helt enkelt bara avlånga fyrkanter som man trär över axeln och stoppar ner bebben i. Modellerna är olika slags tyger, dubbla resp enkla påsar som man kan ha på sig på olika sätt. Men självklart kommer det väl finnas någon trögis som gör fel även om de flesta kommer göra rätt.

    Ebay har jag också tänkt på. Men eftersom jag endast använder mig av ekologiska/fairtrade tyger så ligger mitt pris lite högre än de andra. På Ebay är det endast priset man konkurrerar med så jag tvivlar på att någon väljer mina slings framför de som tillverkar de billigare. Min produkt är inte unik på något vis då det finns en uppsjö av olika varianter.

    Jag får luska lite mera om hur andra går tillväga när de säljer produkter overseas. Det verkar ju knasigt att man inte längre säljer barstolar på grund av stämningsrisk för fyllisar som trillar av stolen och gör illa sig.

    Men det är väl bara i USA man kan få skadestånd av ett tobaksbolag för man fått lungcancer av deras cigaretter :)

    #109995
    Thomas THL
    Deltagare

    Testa Parvelitos förslag om Ebay, billig lösning och en ovärderlig test om det finns intresse för din produkt.

    Bakom prisjägaren finns det en person som är beredd att betala extra för att kunna berätta för sin väninna att den här är minsann FairTrade… och själv sover gott om natten.

    #109997
    Parvelito
    Deltagare

    Inte bara det, den är dessutom från Europa, den har en unik design, en liten upplaga, miljövänlig etc. En sådan där sak som Hollywoodfruarna skulle kunna tänkas köpa för 400 dollar bara för att de tycker det låter bra.

    #110016
    Mony
    Deltagare

    Ja jag kanske ska tänka om helt? Sälja riktigt dyrt så det känns exlusivt och unikt? Föräldrar har ju en tendens att lägga hur mycket pengar som helst på sina barn ;)

    Då tänker jag speciellt på rika amerikanska hemafruar som gillar Swedish design!

    #110481
    Mikkk
    Deltagare

    @Mony 5243 wrote:

    Mitt första inlägg!

    Har surfat runt nu ett tag och försökt förstå vad det är som krävs för att sälja TILL USA.

    Förstår att man kan sälja vad som helst, men vad krävs för att man inte ska råka ut för tråkigheter?

    Ringt flera försäkringsbolag idag och fått reda på att företagsansvarsförsäkringen inte täcker USA och Canada. Kollade runt på liknande e-shoppar som min och ingen säljer till USA!

    Så nu blir jag lite rädd. Är det så farligt och vad krävs då för att våga sälja?

    Jag säljer bärpåsar som man bär bebisar till via nätet. Dessa syr jag själv här hemma. Tänkte mig lansera till USA där jag hoppas att svensk tillverkat ska vara en teaser för att handla av mig. Men jag har som sagt fått kalla fötter.

    Vad tycker ni? Vad vet ni? Någon med erfarenhet? Eller iallafall någon som vet var jag kan hitta mera information?

    Hade denna diskussion med en gammal räv som varit verksam i USA som VD på ett ganska stort företag ca 20000 anställda. Han tyckte att mindre företag med en begränsad kassa skall lägga USA etableringar på hyllan. För det är 52 länder som du skall etablera dig i. Det krävs ett batteri av advokater i varje delstat som du skall sälja dina produkter till. Ju större delstat desto fler (dyrare) advokater. Är du ett enmans eller fåmans bolag så finns det en mycket stor marknad i Norden och en ännu större marknad i EU. Lycka till med din affärsidé och erövra den nordiska marknaden först.

    #110511
    Mony
    Deltagare

    En polare som pluggar juridik kom på den eminenta idéen att man kanske kunde skriva ett avtal som kunden klickar in när han bekräftar köpet? Där står det någon tjusig lagtext om att det är svenska lagar och försäkringar som gäller?

    Vad tror ni om detta?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.