Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Bedrägeri eller? Klart suspekt case…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100539
    evaprivat
    Deltagare

    Jag är ny i e-handelsbranschen och har påpassligt nog drabbats av något skumt. Säljer normalt sett mest i Sverige, men fick för en tid sedan en stor order (ca 3-4000 kr) från Spanien. Ingen konstigt, betalt med kort via Payer så jag skickade varorna. Några dagar senare fick jag ytterligare en order, av samma person, i samma storleksordning. Kontrollerade att kortet gått igenom och skickade varorna. På det följde en order från en ANNAN person, men i samma spanska stad. Betalt med kort det med, inget konstigt, skickade varorna. Sedan kom en 4:e order från person nummer ett, skickade den med.

    Så idag fick jag TRE ordrar på sammanlagt 12000 kr från en TREDJE person också i Spanien men i en annan stad. Nu börjar det kännas riktigt skumt! Upptäckte då att alla tre personer har liknande mailadresser, troligen är det alltså en och samma person. Vad ska jag göra? Och SKA jag göra något? Det är betalt med kort via Payer, korten har alltså klarat Payers koll och gått igenom. Pengarna har kommit in på mitt konto.

    Input, någon?

    #167162
    Ekraft
    Deltagare

    Ring och prata med din inlösande bank som är dem som lär höra av sig när någon reklamerar de där köpen om korten skulle vara stulna.

    #167166
    evaprivat
    Deltagare

    Jag tänkte nog börja med att ringa Payer imorgon. Det är ju dom som gör kontrollen på kortet trots allt. Sen får jag ta det därifrån. Men om någon mer har några kloka ord så feel free. Jag ägnade mig föresten åt lite spansk surfning idag och upptäckte att samma produkter som de köper hos mig säljs i Spanien – billigare! Och en sak till – killen idag som lade TRE ordrar – varför TRE? Varför inte EN stor? Nu fick han betala 3 x 800 kr i frakt istället för annars 1 x 1200. Så jävla märkligt alltihop, kan inte sluta älta det…

    #167167
    Kocken
    Deltagare

    @evaprivat 68378 wrote:

    samma produkter som de köper hos mig säljs i Spanien – billigare! Och en sak till – killen idag som lade TRE ordrar – varför TRE? Varför inte EN stor? Nu fick han betala 3 x 800 kr i frakt istället för annars 1 x 1200. Så jävla märkligt alltihop, kan inte sluta älta det…

    Låter som bedrägeri!

    #167173
    evaprivat
    Deltagare

    Ja, nåt skumt är det ju! Men jag fattar inte ändå – låt säga att korten är stulna men av någon anledning inte spärrade. Varför beställer man då BARNVÄSKOR från Sverige till skyhög frakt? Som finns i Spanien billigare? Jag förstår inte VAD själva bedrägeriet går ut på? Vad ska de göra med alla barnväskor?? Hade man ett stulet fungerande kort skulle man väl handla.. nåt annat??

    #167175
    DavidWigg
    Deltagare

    Har du någon statistik som visar hur kunden hittade till din butik? Har du kopplat ihop butiken med Google Analytics? Då kan du se hur kunden har sökt och hittat dig, det kan ju vara att de söker efter speciella termer där det är enkelt att handla med stulna kort. Kanske?

    Lite snabbt så tycker jag det ser ut som att det första var ett testköp för att se om allt fungerade bra. Då det var ok så fortsatte de att maximera beställningarna.

    Men, det kan ju också vara helt riktiga beställningar. Men man ska gå på magkänslan och kolla upp om det känns fel.

    #167177
    evaprivat
    Deltagare

    Jo, jag har Google Analytics, men är ingen expert på det. Har inte lyckats räkna ut hur jag ska göra det du skrev :(

    Nu har jag ringt Payer, de skulle kolla upp dessa tre “herrars” betalningar och återkomma under dagen.

    #167179
    Prix
    Deltagare

    @evaprivat 68385 wrote:

    Ja, nåt skumt är det ju! Men jag fattar inte ändå – låt säga att korten är stulna men av någon anledning inte spärrade. Varför beställer man då BARNVÄSKOR från Sverige till skyhög frakt? Som finns i Spanien billigare? Jag förstår inte VAD själva bedrägeriet går ut på? Vad ska de göra med alla barnväskor?? Hade man ett stulet fungerande kort skulle man väl handla.. nåt annat??

    Jag hade reagerat mycket tidigare, fanns många varningssignaler redan från första ordern.

    Varför man beställer dessa med stulet kort? Jo för att för bedragaren är det gratis och de är kanske lätta att sälja vidare i Spanien? Menar har du skickat barnväskor till ett värde av 15-20 000? så har ju bedragaren verkligen lyckats. Det är kanske inte heller så lätt för dig att ta hjälp av Polis i Spanien vilket gör att det finns ännu en anledning till att beställa från en svensk butik.

    #167188
    Vulcanoboy
    Medlem

    Detta påminner mig om kinesiska bedragare som tyckte jag hade fina varor i min shop. Ville göra jättebeställningar. De har stulna kort och du får dina pengar tills banken vill ha tillbaka kundens stulna pengar.

    #167190
    evaprivat
    Deltagare

    Det är lätt att vara efterklok, men de 5 ordrarna har kommit random och från olika personer. Dessutom säljer jag en hel del till utlandet, och särskilt just dessa produkter (som inte finns i alla länder – men tydligen i Spanien vilket jag vet NU).

    Upplösningen på det hela var i alla fall att JA – visst var det fraud. Men det visar sig att samtliga köp är gjorda med enrollerade kort! Hur? Det visste inte Payer heller. Men det ökar mina chanser gentemot banken avsevärt. Så. Framtiden får utvisa om jag blir återbetalningsskyldig eller ej. Jag kan posta här senare, om jag kommer ihåg, och berätta hur det gick.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.