Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Generella frågor ang uppstart

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100557
    Curious
    Deltagare

    Hej kära medlemmar,

    Har under en längre tid gått i tankar om att starta upp en butik men fortfarande lite osäker på hur jag ska gå tillväga.

    Har för avsikt att starta ett aktiebolag då min primära sysselsättning är konsultverksamhet. Nedan kommer lite frågor som jag önskar lite erfarenheter/tips om:

    Samarbetspartners/Återförsäljare/Grossister/Leverantörer
    Vid uppstart skulle jag vilja komma i kontakt med europeiska grossiter inom vissa områden för att sluta avtal om att jag kan ta emot beställningar och de skickar direkt till slutkund. Hur hittade ni eventuella samarbetspartners och hur har det fungerat vid beställningar? Hur skickar ni ordrar vidare till leverantören? Tanken är väl att på sikt ta hem populära produkter så dessa kan skickas direkt, men förhoppningsvis kan man erbjuda leverans inom ~5 dagar med en europeisk leverantör, eller?

    Plattform
    Har funderat på att använda mig av woocommerce till wp. Sannolikt kommer jag inte erbjuda >100 produkter utan vill börja småskaligt med så små utgifter som möjligt, men önskar ändå att ha så mycket funktion som möjligt i min webbshop. Kan se att wc har många plugins men att samtliga kostar en hel del. Kan mycket programmering, dock inom .net, så kanske går att lära sig utveckla plugins och funktioner även för wp? Finns det andra plattformar ni rekommenderar för “första-butiken”?

    Tror jag börjar så lite lätt och fyller på lite med tiden.

    Tack på förhand!

    #167280
    Fruktsam
    Deltagare

    Hej!

    Jag har inte någon jättestor erfarenhet av dropshipping inom Europa så det kan nog någon annan svara bättre på.

    Det kommer säkert funka bra för dig med WooCommerce. Pluginsen är som du säger generellt ganska dyra vilket är en nackdel. Hur svårt det är för dig att skriva egna beror nog lite på hur lätt du har för att lära dig ett nytt språk/ramverk.
    Lite grundläggande kunskap i PHP är ju ett måste.

    OpenCart och Prestashop är två andra alternativ som är kompetenta och lätta att komma igång med. Det senare tycker jag dock är riktigt kluddigt under huven och undviker det helst därför.

    #167341
    Curious
    Deltagare

    Hej Fruktsam,

    Tack för feedback! Höll på med php i ett par år under gymnasietiden så borde inte vara så tungt. Ska kika lite på alternativen du nämner.
    Önskar/Hoppas fortfarande lite på erfarenheter omkring dropshipping alternativt utländska leverantörer som kan skicka direkt till slutkund.

    #167517
    diana.dahn
    Deltagare

    Jag jobbar för SmartWeb som är en ny webshop-plattform på den svenska marknaden, dock väldig etablerad i Danmark. Vi ger full tillgång till alla källkoder så som html, css och Javascript.

    Om du vill se hur systemet ser ut och dess funktioner kan du ju prova en demo på systemet. Det kostar inget och är inte bindande på något vis, SmartWeb Webshop och CMS | Webshop lösning | CMS system | Online mjukvara för webshop och e-handel

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.