Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Leverantörer vill inte sälja till mig

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100850
    Safar
    Deltagare

    Hej!

    Jag är i planeringsfasen med att starta en ny e-handel. Just nu jagar jag leverantör av konfektion och det är märkeskläder som gäller. De flesta är svenska och problemet är att de inte vill sälja vilket för mig är mycket underligt.

    Många säger att de har försäljningsstopp (!) till nya ehandlare och andra menar att de inte har möjlighet eller behov att hitta fler återförsäljare. Det här gör mig frustrerad då jag trodde att det bara var att kontakta dem och köpa in varorna. Vem vill inte sälja liksom.

    Har ni råkat ut för detta och hur har ni tacklat problemet?

    Tack på förhand :)

    #169417
    argit
    Deltagare

    Det är ganska vanligt, finns många anledningar:
    * Du är ny och har inget track-record
    * Leverantörerna är beroende av vissa butiker/e-handlare som står för stor omsättning som säger nej till nya konkurrenter. (Ej lagligt men vem kan bevisa det).
    * Märkeskläder och konfektion är en marknad som jag skulle säga är mättad, och de finns fler aktörer än det finns utrymme för (bra för konsumenten, små marginaler för aktörerna).

    Några av de anledningar, gissar jag på.

    Hur löser du det? Ihärdighet och till en början inte satsa på de största aktörerna utan de mindre för att få in en fot och börja där, samtidigt som du har en dialog med andra leverantörer.

    De vill ofta se att du har andra märken i din portfölj.

    #169418
    Borje
    Deltagare

    Bli vän med säljaren. Prata i telefon, bjud på lunch, visa kunskap och intresse om produkten/märket. Det fungerar oftare än du kanske tror.

    #169420
    Abbesnabb
    Deltagare

    Sedan jag startade själv och får förfrågningar om att sälja som grossist har jag fått lite större förståelse för det där med att det kan finnas tillfällen då man inte vill sälja. Vissa affärer kan vara till mer besvär än nytta.

    Visa att det är en god affär att handla med dig.

    Visa att du är seriös, ett sätt är att du skriver en affärsplan. Kanske inte hela planen ska lämnas över men du kan ju visa på att du kommer att finnas kvar inom överskådlig framtid, du har för avsikt att växa och ta marknadsandelar (och du kan på ett realistiskt sätt visa hur), du kommer att lägga allt större ordrar.

    #169421
    Dan
    Deltagare

    Nya e-handlare tar mer tid än de stora kunderna oftast. Finns även risk att de går in och prisdumpar och förstör för befintliga kunder vilket distributören får ta skiten för.

    Av 100 e-handlare som startar idag överlever 1-10 stycken på lång sikt (höftat) och det blir massor av jobb för uppstart med icke garanterad volym.

    Dessutom kan det finnas ambition att synas i vissa sammanhang med sitt varumärke också och inte låta de säljas överallt.

    Lösningen är att du lägger en initialorder som betyder pengar och visar på seriositet. 500′ till 1M brukar funka för oss när vi har problem. Det är bara att räkna ut vad en stor kund kan vara värd genom att se på bokslutet och gissa lite. Se till att du blir en “bra” kund på första ordern så kommer man i 99% av fallen in, men det handlar om pengar.

    Alternativet är att ta ett möte och vara seriös och få deras förtroende på detta. Ett annat är att gå på mindre märken först som tidigare nämnts.

    Den primära frågan i alla distributörers huvud är: “slösar jag min tid på att deala med denna kunden”. Ditt jobb är att få dem övertygade om att svaret är nej.

    #169427
    Plastskivor
    Deltagare

    @Dan 71071 wrote:

    500′ till 1M brukar funka

    Bra tips..

    #169429
    Dan
    Deltagare

    Edit: Läste om mitt eget inlägg och insåg att jag lät rätt dryg genom att säga en sådan summa, men skrev bara ur min egen erfarenhet och utifrån hur vi gör just nu, vi gjorde dock likadant förut, men siktade inte lika högt på leverantörer men försökte alltid sälja in oss med en bra första order.

    För oss brukar det handla om sådana här commitments när vi verkligen får nej. Sen får man (om man vill använda tipset, vilket såklart är valfritt) anpassa efter ens egen budget och vad det rör sig om för leverantör och vad man tror krävs för att man ska bli en “intressant” kund. Det går även att köra ett sådant commitment över tid, vilket antagligen är ganska relevant om det exvis gäller klädkollektioner där man lägger preorders långt i förväg (dessa går antagligen att backa på om man inser att man tagit i för högt).

    De vi har mest problem med är de som är bekväma och extremt svårövertalade men där vi tror det finns väldigt mycket att tjäna om vi lyckas få deras sortiment också. Sen kan man alltid lägga upp det smart genom att visa på att man är redo att beställa mycket och bli en långvarig affärsrelation. Vet inte hur många gånger jag de första 1-8 åren fick nej på att få köpa in saker, men det var mer regel än undantag och om inte så var det mycket lågt intresse att ha mig som kund. Men denna taktiken har funkat i 80-90% av fallen för oss och även när vi var mindre, dock fick man ibland inse att man inte var aktuell för vissa leverantörer och istället gå runt dem (EU) eller hitta en ersättare.

    @Plastskivor 71077 wrote:

    Bra tips..

    #169433
    Parvelito
    Deltagare

    Om man för ett par ögonblick försöker tänka sig in i leverantörernas sits så har de flesta fått lära sig en del tråkiga men ack så viktiga sanningar.

    – Oerfarna människor utan branschkännedom kommer strula till det genom att beställa fel saker i fel kvantiteter, inte klara av att sälja det de har beställt fel och återkommer därför ständigt med lagerreturer etc. De kommer behöva mycket hjälp av säljarorganisationen för att hamna rätt. Man skall vara rätt så desperat som leverantör för att ta in allt för många sådana kunder.
    – Nystartade företag utan några egentliga muskler kommer troligen innebära problem med att betala i tid och att hålla kreditlimitar. Det betyder taskig likviditet och en massa jobb.
    – Är det något som stora etablerade återförsäljare avskyr så är det konkurrenter. Man kan kallt räkna med att om man breddar sitt nät av återförsäljare kommer de sättandes och vill diskutera denna hårdnande konkurrens som de utsätts för, istället för att vilja prata om hur man skall lägga upp julförsäljningen. Man är troligen inte alls aktuell att synas i några skyltfönster, nyhetsbrev eller kampanjer hos de stora om de inte tycker att man ger dem en rimlig chans att tjäna pengar.
    – Som leverantör är man väldigt irriterad på återförsäljare som hela tiden skall pressa sina inköpspriser för att sedan kunna sälja billigast till slutkunden. Det innebär säkert som Amen i kyrkan att alla återförsäljare snabbt hör av sig och vill ha lägre priser så att de kan konkurrera. Och om kunderna är villiga att köpa en sak för 695kr är det ju dumt att börja sälja samma volymer för 495kr. Det är ungefär som att börja jobba sex dagar i veckan istället för fem, men med samma lön.

    Är man nybörjare i branschen och ringer till en leverantör för att man vill köpa 400 kostymer med betalningsvillkor 180 dagar netto (för man har lite dålig likviditet så här i början) som man skall sälja i en webshop där ledorden är “bästa kvalitet och service med kunden i centrum och självklart billigast av alla” så kommer de inte att vilja sälja till dig.

    #169434
    Nicklas
    Deltagare

    @Safar 71061 wrote:

    Har ni råkat ut för detta och hur har ni tacklat problemet?

    Man får massor av Nej och just hur man ska göra för att få sälja just det aktuella varumärket eller produkten är svårt att säga.
    Ett tips är att skapa ett litet showroom som du kan kalla för fysisk butik brukar öppna många dörrar enligt min erfarenhet, många leverantörer har dåliga erfarenheter av ehandlare som lovar guld o gröna skogar och då kan det vara bra att du säger att du har en fysisk butik.

    #169455
    Fru Bad
    Deltagare

    Jag har själv presis börjat. Och har klarat mig med otroligt låg Budget än så länge. Alltså det att få köpa varor, etc. Har inte börjat sälja¨ännu!

    Presenter en affärside! Visa engagemang, vara tydelig på vem din målgrupp är, vilken prisklass du är i.
    Månge är inte interesserad av att sälja till de som dumpar prisen ner i botten.

    Ta in de mindre kända märken först, men var bevisst på din grundidé! (tillbaka till din affärsidé… )

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.