Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Sälja på mässa – vad gäller?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101004
    Joel
    Deltagare

    Hej hopp!

    Vi funderar på att gå lite “offline” och ta en dag eller två på en mässa och sälja ett urval av våra produkter fysiskt.

    Vad gäller och vad bör jag tänka på? Är det OK att använda iZettle för kort och vågar man hantera kontanter? Går det med handskrivna kvitton?

    I övrigt till er som har erfarenhet av att sälja på mässor – vad bör man tänka på? Var hittar man montermaterial, hur länge innan bör man vara där för att förbereda etc?

    Alla tips uppskattas!

    /Joel

    #170361
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Vi brukar vara med på trädgårdsmässan och det är massor med jobb innan, under och efteråt, men det är fantastiskt roligt. Jag har skrivit lite i bloggen om det här på ehandel.se så kikar där så hittar du en del inlägg. Här kommer dock lite tips i huller om buller ordning

    Det går bra med handskrivna kvitton, men ärligt talat de flesta vill inte ha dem och på en stor mässa hinner man knappt skriva dem man har nog att göra med att hiva ut varor och prata med kunder. Vi brukar hyra en mobil kortterminal av banken över helgen och på så sätt kunna ta kort och ge ut kvitton till de som vill.

    Kontanter är ett måste, i alla fall om du säljer billigare varor. Ett tips är att använda en midjeväska där du förvarar kontanterna. Se till att ha bra med växel med dig, för det saknas alltid på mässor.

    Montermaterial kan man ofta hyra på mässhallarna, och annars hittar man mkt bra på ikea skulle jag vilja påstå. Rolluper och sådant finns bra hos olika näthandlare. roll up kunden angående vi till våra första rollups och monter.

    Skaffa gärna en prismärkare, det vinner man tid på när man prismärker varor

    På trädgårdsmässan så tar det ungefär två dagar att bygga montern, och knappat fyra timmar att riva, så att vara där några dagar innan är bra.

    Se till att ha mat och dryck i montern för ofta hinner man inte därifrån för lunch och sånt. Vi brukar ha en minikyl med oss med dricka i. Kom också ihåg att verkligen äta och dricka för man glömmer det gärna i stressen med dumt resultat

    Sköna skor, och ett skoombyte är ett måste, byt gärna skor mitt på dagen! Man har annars väldigt ont överallt efter några dagar på hårt golv.

    Ha tävlingar, det lockar folk till din monter, samla epostadresser via dem så att du kan nå dem senare. Rabattkuponger och marknadsmaterial har för oss inte lockat några till köp efteråt, däremot så är det bra med epostadressser som du senare kan maila erbjudanden till

    Tag reda på så mkt som möjligt om mässan innan så att du vet vad som väntar

    lycka till

    #170362
    Macondax
    Deltagare

    @Joel 72155 wrote:

    Hej hopp!

    Vi funderar på att gå lite “offline” och ta en dag eller två på en mässa och sälja ett urval av våra produkter fysiskt.

    Vad gäller och vad bör jag tänka på? Är det OK att använda iZettle för kort och vågar man hantera kontanter? Går det med handskrivna kvitton?

    I övrigt till er som har erfarenhet av att sälja på mässor – vad bör man tänka på? Var hittar man montermaterial, hur länge innan bör man vara där för att förbereda etc?

    Alla tips uppskattas!

    /Joel

    Nu har jag ingen erfarenhet av inomhusmässor, utan endast utomhusmässor.

    iZettle fungerar ypperligt för kortbetalning, har inte haft en enda kund som tyckt att det känts suspekt eller konstigt med en iZettle (snarare tycker kunder att det är en rolig uppfinning).

    Kontanter är ett krav, så är det. Många förknippar mässor med kontanter, och blir förvånade när man kan betala med kort (vi har varit en av få utställare på “våra” mässor där vi tagit kort, medan konkurrenterna bara tagit kontanter).

    Gällande kvitton, så använder vi Visma (Administration 2000) för all bokföring och fakturering, så en bärbar dator har varit med, och kunden har fått en kvitto direkt med sig vid köpet (såväl kontant som för kort). Enkelt har vi skapat två kunder, MässaKort och MässaKontant, beroende på betalsätt (du får i enlighet med Skatteverkets regler göra så, om mässor endast sker vid ett fåtal tillfällen per år och inte uppgår till betydande del av verksamhetens nettoförsäljning).

    Gällande reklamsaker, så har jag använt Trycka.se för att göra vår mässdisk (som är vår kassa) samt ett par rollups. Bra kvalité, bra produkter och ett helt OK pris.

    Gällande tidsåtgång, så beror detta väldigt på vad du skall ha med dig för något. En riktlinje: Vi tar cirka 2 timmar på oss att montera upp, då är det en släpvagn (7 meter) med tillhörande tält (7×5 m) + allt material som visas i monterytan. Vi har då varit 2-3 man för detta.

    #170364
    Runns.se
    Deltagare

    iZettle är guld, vi har det i våra butiker…

    #170365
    kristoffer.gus
    Deltagare

    Jag var ute och sålde en del på fysiska marknader i somras med blandat resultat. Nu är ju ni så klart en mycket större firma med andra resurser än vad jag är, men min lärdom var att man behöver fundera över om försäljning offline är någon del av ens strategi eller inte. Vill man stärka sitt varumärke också på mässan så behöver man ändå lägga en del initiala kostnader för att få allt att se proffsigt ut och jag lyckades iaf inte täcka upp de kostnaderna med vinst från de första marknaderna jag var på. Det är lätt att underskatta många av kostnaderna som uppstår vid en mässa som resa, boende, traktamente, lön, osv, bara för att man gärna VILL att det ska vara lönsamt att vara på mässa.

    Men det beror nog väldigt mycket på vad det är för mässa du ska närvara och hur inställda folk är på att köpa produkter. Att försöka sälja lite dyrare “kvalitetsprodukter” på en klassisk sommarmarknad upplevde jag som svårt då folk går dit med mindset att göra billiga “klipp”.

    Era produkter känns dock väldigt passande för en mässa och med en rolig monter kan det nog även vara många icke-köpare som lägger ert företagsnamn på minnet till framtida onlineköp.

    iZettle funkar bra så klart, reklamblad med specifik mäss-rabattkod gör det lite enklare att följa upp hur många onlineköp man genererade genom sin närvaro.

    Kör hårt!

    #170377
    FredrikGust
    Deltagare

    En modell kan vara att hyra en kassa från nogot bolag som sysslar med det för att ta betalt, då kan man även få med kortterminal så att transaktionerna går fort.

    Har man mycket folk i montern gäller det att kunna ta emot så många som möjligt. En bra hantering här kan snabbt göra att förtjänsten från försäljningen blir större med ett bra betalflöde. Izettle med pinkodsdosan funkar bra för de flesta, vi har däremot valt att ha med oss pc-kassa och samport kortläsare för att få korrekta lagersaldon.

    #170384
    Joel
    Deltagare

    Tusen tack för all värdefull input!

    Jag gillar nya utmaningar och även om detta inte ligger i vår affärsidé så är det kul att testa, oavsett om det blir en ekonomisk framgång eller inte så lär man sig en hel del bara genom att komma närmare kunderna.

    @FredrikGust 72172 wrote:

    En modell kan vara att hyra en kassa från nogot bolag som sysslar med det för att ta betalt, då kan man även få med kortterminal så att transaktionerna går fort.

    Har man mycket folk i montern gäller det att kunna ta emot så många som möjligt. En bra hantering här kan snabbt göra att förtjänsten från försäljningen blir större med ett bra betalflöde. Izettle med pinkodsdosan funkar bra för de flesta, vi har däremot valt att ha med oss pc-kassa och samport kortläsare för att få korrekta lagersaldon.

    Är man två stycken med en varsin iPhone så borde det ju vara snabbare än jobba med en gemensam kortterminal.

    Vi kommer att “köpa loss” ett visst lager ur webbshoppen. När mässan är över gör vi helt enkelt en retur på de artiklar som är kvar och på så sätt får vi korrekt lagersaldon.

    #170387
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Det behöver inte vara superdyrt med eventmöbler. En sida som är billig och bra (ja inte deras hemsida då……Host) är dessa Event service – Eventmöbler & Partymöbler | EVENTMOBLER.SE

    Där hittar man billiga och bra “möbler”.

    #170456
    dd88
    Deltagare

    När är mässan? Från och med 1/1 så finns kravet på godkänt kassaregister.

    “Från och med den 1 januari 2014 måste du som är näringsidkare och bedriver torg- och marknadshandel använda kassaregister. Det grundläggande kravet är att du vid all försäljning av varor eller tjänster mot kontant betalning eller med kontokort ska registrera försäljningen i ett kassaregister.

    I begreppet torg- och marknadshandel ingår även annan tillfällig handel till exempel försäljningar vid mässor, utförsäljningar, festivaler, loppmarknader och sportarrangemang.”

    Kassaregister även för torg- och marknadshandel | Skatteverket [NS4 version]

    iZettle är i dagsläget inget godkänt kassaregister (Kassaregister från iZettle | Modernt kassasystem | Ingen bindningstid)

    #170459
    Runns.se
    Deltagare

    @dd88 72264 wrote:

    När är mässan? Från och med 1/1 så finns kravet på godkänt kassaregister.

    “Från och med den 1 januari 2014 måste du som är näringsidkare och bedriver torg- och marknadshandel använda kassaregister. Det grundläggande kravet är att du vid all försäljning av varor eller tjänster mot kontant betalning eller med kontokort ska registrera försäljningen i ett kassaregister.

    I begreppet torg- och marknadshandel ingår även annan tillfällig handel till exempel försäljningar vid mässor, utförsäljningar, festivaler, loppmarknader och sportarrangemang.”

    Kassaregister även för torg- och marknadshandel | Skatteverket [NS4 version]

    iZettle är i dagsläget inget godkänt kassaregister (Kassaregister från iZettle | Modernt kassasystem | Ingen bindningstid)

    Men de kommer med det i början på året. Man kan redan förhandsbeställa.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.