Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel En möjlighet – Ehandelsstrategi med Hyper Island

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101139
    Searchmint
    Deltagare

    Hej kära e-handlare!

    Jag har turen att vara god vän med många av er här på Ehandel.se’s forum, men för er som ännu inte känner mig heter jag Magnus Lundin, och är totalt förälskad i e-handel. Jag driver SEO-bolaget Searchmint, E-butiken Uttaget.se, Strategibyrån Gamsun, och någon känner kanske till ehandelskonferensen Emeet som jag grundade tillsammans med 3 andra (e)ldsjälar.

    Nog om mig – Nu i Februari kommer jag att vara ansvarig för att utbilda stjärnorna på Hyper Islands utbildning “Ecommerce Manager” i ehandelsstrategi, och har valt att er ge er Stockholmsbaserade ehandelsvänner en enorm möjlighet.

    Jag vet att alltför många små/medelstora e-butiker saknar kunskap och/eller tid att ta fram en riktigt bra e-strategi. Därför har jag tagit fram 7st strategigrupper om 4-5 studenter som kommer att få i uppgift att identifiera de tre största områdena till förbättring för sin valda e-butik, och sedan skapa en solid strategi för detta. Totalt kan jag erbjuda 5st e-butiker (i Stockholm primärt) chansen att få detta helt gratis, men ytterligare några e-butiker kommer att erbjudas detta mot en symbolisk summa om 5tkr.

    För att kunna göra ett riktigt bra case så krävs det att du som e-butik är villig att vara någorlunda transparent med nyckeltal (dessa stannar givetvis i gruppen), samt att du själv är sugen på att göra det bästa av detta! Jag tycker att det vore kanon om eleverna kan ha möjligheten att få jobba på plats hos dig några gånger under arbetet, och ger först och främst chansen till er Stockholmbaserade e-butiker! Arbetet pågår under 5-8 veckor med start i Februari, och studenterna ska efter detta ut på arbetspraktik i 3 månader (behöver jag säga vilken möjlighet detta är?).

    Först till kvarn gäller! Intresseanmälan skickas till mig på magnus@gamsun.se.

    GOD JUL go’ vänner!

    //Magnus Lundin

    #171294
    Mattias
    Deltagare

    Bra Magnus, lycka till!

    #171295
    Searchmint
    Deltagare

    Tack Mattias! Sprids gärna som vinden till dem som behöver!

    #171323
    Searchmint
    Deltagare

    OK! Sammanfattar gårdagen med en proppfull mailkorg med spännande e-butiker! JA – Vi kommer att gå på “först till kvarn”-principen, MEN vi kommer även att handplocka ett antal e-butiker för att få en bra bredd på de olika casen. För er som känner att de missat “tåget”, så är det mao inte alls så, utan skicka in per omgående! Chansen finns fortfarande kvar!

    #171348
    tshirtbar
    Medlem

    Skickade precis iväg ett mail till dig, hoppas du får tid att läsa igenom det!

    //Juri – Tshirtbar

    #171364
    Searchmint
    Deltagare

    Kul Juri!

    Till alla: På grund av det enorma intresse som varit, kan jag tyvärr inte återkoppla alla personligen på direkten. Jag kommer att höra av mig löpande under Januari och informera vidare!

    Önskar er ett fantastisk nyår, och en härlig jul!
    //Magnus

    #171367
    Andreas
    Deltagare

    Vem är det som lär dessa elever att ta fram en riktigt bra e-strategi då?

    Studenter har säkert en massa inspiration, ideér och teoretisk kunskap att använda sig av. Dock saknar de praktisk erfarenhet och att själv se vad som i verkligheten fungerar.

    De som sysslar med ehandel borde redan besitta denna kunskap eller är verkligheten någon annan?

    #171373
    Searchmint
    Deltagare

    Hallå Andreas!

    För mig är det en icke-fråga att Svenska e-butiker behöver mer kunskap kring strategi. Alldeles för många e-butiker tvingas stänga ner pga bl.a bristande strategi, och det vill jag gärna motverka.

    Studenterna går en utbildning, och har handledning av mig som lärare. Det är jag som lärare som ansvarar för att eleverna har grundförutsättningar att skapa en bra strategi.

    God Jul!

    #171371
    Magento
    Deltagare

    Behöver lätta på trycket lite och väljer att göra det nu :).

    Marknadsföring, segmentering, strategier och management bedrivs och ska bedrivas i mångt och mycket på samma sätt inom e-handel som traditionell handel eller företagande allmänt för den delen.

    Vi upplever en brist av detta hos många (majoritet). Med bakgrund som marknadsförare så upplever jag ofta att fokus ligger någon annanstans än vad den borde.

    Det ställs väldigt sällan frågan “varför” och “borde vi”.

    “E-commerce managers” anser jag vara ett väldigt nyttigt tillskott till hela branschen och det behövs verkligen. Jag tror även att respekten för den kompetens som dessa strateger/marknadsförare besitter kommer att öka och förståelsen för att det är nödvändigt för att lyckas kommer att öka.

    Så, nu fick jag skriva av mig lite :).

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.