Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Satsa seriöst på e-handel

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101588
    Nahoj
    Deltagare

    Nu har jag kommit till de tillfället att jag anser att jag har tillräckligt mycket kapital för att göra en lite större satsning på en webbutik. Jag är ganska grön inom området och ber därför er med erfarenhet om hjälp.

    Jag har visioner på att kunna arbeta heltid med webbutiken och ha minst 300 st beställningar per månad. Produkterna som jag kommer sälja går under assesoarer och marginalerna på produkterna är mellan 100-200%. Antalet produkter i butiken kommer uppskattningsvis vara upp till 100 st olika i startskede.

    Jag har satt upp ett mål och det är att webbutiken ska senast vara igång 1 maj, men vägen dit nu är lång. Eftersom jag har visioner om att bli stor och sälja mycket i framtiden så skulle jag vilja ha med detta i åtanke redan nu i startskede, allt för att underlätta arbetet i takt med att ordrarna ökar.

    Jag har lite kunskaper inom webbutveckling, behärskar en del php, html och css kan jag men webbdesign är däremot inte min grej. Är även insatt en del i SEO, så den biten tänkte jag arbeta med själv.

    Nu till saken, vad är det som jag behöver ha i åtanke för att underlätta arbetet i framtiden när butiken växer?

    Vilken plattform ska jag välja? Ska jag anlita en firma för att programmera en egen plattform eller bör jag hyra en?

    Hur många av varje vara ska jag köpa in till mitt lager innan lansering av butiken?

    När jag lägger in produkter, ska jag använda de artikelnummer som jag får av grossisterna eller ska jag skapa ett eget system med egna artikelnummer?

    Vilket fraktbolag ska jag välja? Det som är lättast för kunden eller det som är billigast för mig? Ska jag ha fraktfritt för alla ordrar, eller vid ordrar över 499 kr? 1000 kr?

    Var köper jag emballage? Är det något speciellt som jag måste tänka på när jag väljer emballage?

    Som betallösning tänkte jag till en början köra Klarna faktura och Payson kortbetalning. Bör jag ha med postförskott?

    Jag har säkert missat massvis med viktiga saker som man bör ha i åtanke när man ska dra igång en webbutik, men det är de här jag behöver hjälp av någon med erfarenhet, så jag förhoppningsvis slipper gå i några fallgropar som jag annars kan undvika.

    Min budget för att få igång butiken är ca. 50 000 kr. Sedan tänkte jag lägga 60 000 kr per månad de 3 första månaderna för att marknadsföra webbutiken om jag ser att jag går runt. Kommer jag komma någon vart på detta tror ni? Eller bör jag lägga ned mer pengar på marknadsföringen eller ha ett annorlunda tänk?

    Är evig tacksam för den hjälp jag kan få av er med erfarenhet.

    #173824
    Dan
    Deltagare
    #173830
    MaWeMagnus
    Deltagare

    Håll skillnad på marginal och påslag. Har du 100% i marginal på produkten betyder det att du säljer en produkt för 100kr och 100% av det är vinst.

    Det är svårt att säga om din budget är rimlig eftersom vi inte vet vilken prisklass dina produkter är i. Vet inte heller hur du tänkte spendera dina 60 000kr/månad i marknadsföring. Att lägga mycket pengar på marknadsföring betyder automatiskt inte mycket försäljning.

    Kom ihåg att fokusera på själva affärsidén och inte endast på försäljningskanalen (webbutiken). Som många tidigare på Ehandel.se har sagt är det lättare att sälja en bra produkt på en dålig hemsida, än att sälja en dålig produkt på en bra hemsida.

    Att beräkna om du ska ha fraktkostnad eller fraktfritt ingår i din egen lönsamhets- och kostnadskalkyl och kan vara väldigt svårt att svara på. Ett tips kan vara att göra en marknadsanalys och tänka så här: “Om en kund vill köpa den här produkten, varför ska han välja just mig?”.

    Hoppas det här hjälpte lite iallafall!

    #173843
    Jesus
    Deltagare

    Välj att hyra en butik till att börja med som redan har alla funktioner och betalalternativ integrerade, finns en guide här på ehandel annars kan jag rekommendera wikinggruppen

    SEO är den biten som tar längst tid och som du måste börja med omgående, det kan vara väldigt svårt att hitta en bra SEO byrå till ett vettigt pris beroende på hur svår konkurrensen är på just dina varor

    Google adwords är nog ett måste i början

    #173888
    Nahoj
    Deltagare

    Tack för svaren. Jag har läst igenom de som du länkade Dan och känner att jag har betydligt mer kött på benen nu än tidigare. Jag får se hur jag gör med markandsföringen, kanske börjar med lite mindre pengar för att sedan stegra med tiden.

    #173898
    Copywriter.se
    Deltagare

    Många spelregler för SEO har ändrats det senaste året efter Googles senaste uppdatering av sin algoritm. Det är content marketing mer än någonsin som gäller för att bli högt rankad och hittad. Det finns e-butiker som får hälften av sin omsättning via Googletrafik så det finns en enorm potential där och det mesta arbetet kan utföras utan dyra konsulter. Man har såklart fördel om man kan skriva själv och är duktig på att tänk journalistiskt.

    @Jesus 76313 wrote:

    Välj att hyra en butik till att börja med som redan har alla funktioner och betalalternativ integrerade, finns en guide här på ehandel annars kan jag rekommendera wikinggruppen

    SEO är den biten som tar längst tid och som du måste börja med omgående, det kan vara väldigt svårt att hitta en bra SEO byrå till ett vettigt pris beroende på hur svår konkurrensen är på just dina varor

    Google adwords är nog ett måste i början

    #173899
    connywesth
    Deltagare

    @Nahoj 76363 wrote:

    Tack för svaren. Jag har läst igenom de som du länkade Dan och känner att jag har betydligt mer kött på benen nu än tidigare. Jag får se hur jag gör med markandsföringen, kanske börjar med lite mindre pengar för att sedan stegra med tiden.

    Det brukar vara bättre att “smyga” igång verksamheten än att “slå på stort” på en gång. Slår du på stort så tömmer du kassan ganska snart och sen finns inga pengar kvar. Bättre att göra billiga misstag än dyra. När du väl börjar få lite fart på affärerna så kan du öka på marknadsföringen lite pö-om-pö.

    Om du har en planerad marknadsbudget på 180 KSEK så borde du kanske börja de första 3 månaderna med 5 000 kr per månad (fördela de 180 KSEK på 36 månader) och se hur det fungerar.

    Om du har satt upp en marknadsföringsbudget på 20% av omsättningen så bör försäljningen på ett längre perspektiv vara just 5 gånger så hög som marknadsföringskostnaden för att det hela ska bära sig, annars får du tänka om med budget eller andra delar i din plan.

    Men observera att dessa tumregler är helt beroende på en rad olika faktorer som exempelvis vilka produkter du säljer, hur din marknadsföring ser ut, m.m.

    När du väl säljer för 5 gånger marknadsföringskostnaden, så kan du succesivt öka marknadsföringsbudgeten varje månad tills du når en mättnadsnivå, dvs där försäljningen inte ökar mer när du ökan marknadsföringskostnaden.

    Men tänk också på att marknadsföringskostnaden har en fördröjning innan försäljningen ökar, det kan vara värt att köra på samma marknadsbudget tills försäljningen peakar så du kan se någorlunda hur stor fördröjningseffekten är och hur effektiv marknadsföringen är. Givetvis är det ingen absolut sanning som är för evig utan det förändras hela tiden. Men med den här kunskapen så blir du klokare och kan disponera din marknadsbudget något effektivare.

    #174043
    Nahoj
    Deltagare

    Tack för alla bra tips och råd som ni ger mig. Jag har ändrat mitt tänk lite och ska absolut tänka mig för på det ni sagt så jag slipper hamna i massa onödiga fallgropar.

    #174136
    xciso
    Medlem

    Eftersom du kan en del webbutveckling tycker jag du ska köra på en open-source plattform.
    Själv använder jag OpenCart och är mycket nöjd.
    Annars använder många Magento. Den är säkert minst lika bra, men jag tyckte tröskeln var väldigt hög i början för att fatta.

    Jag kommer från början från OsCommerce träsket, och tyckte då att OpenCart var mycket enkelt att jobba med.
    Det finns givetvis en del nackdelar och saker jag saknar, men det mesta löser sig bra med billiga extensions..

    #174212
    Nahoj
    Deltagare

    @xciso 76652 wrote:

    Eftersom du kan en del webbutveckling tycker jag du ska köra på en open-source plattform.
    Själv använder jag OpenCart och är mycket nöjd.
    Annars använder många Magento. Den är säkert minst lika bra, men jag tyckte tröskeln var väldigt hög i början för att fatta.

    Jag kommer från början från OsCommerce träsket, och tyckte då att OpenCart var mycket enkelt att jobba med.
    Det finns givetvis en del nackdelar och saker jag saknar, men det mesta löser sig bra med billiga extensions..

    Jag hjälpte en kille för kanske 1½ år sedan att få upp en butik i OpenCart. Det var lite krångligt i början, men när man väl satt sig in i det hela så kändes de ganska smidigt tillslut. Har dock valt att köra på en hyrlösning till en början och siktar på en egen utvecklad plattform om min satsning går vägen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.