Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vad ska jag tänkta på vid ev import

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101607
    lillvilda
    Deltagare

    Jag har hittat en produkt som jag ev skulle vilja importera. Jag har sett produkten både i sverige och norge redan. Troligen där folk gjort en egen import. Ex en skål i silikon.Nu skulle jag vilja ta in ett mindre antal av denna produkt och ev senare sälja i min butik men vad ska jag då tänka på? Jag har hört andra som köpt in saker från alibaba eller aliexpress och säljer. Hur ser jag till att jag följt alla regler?

    #173912
    Copywriter.se
    Deltagare

    Det är en djungel, har jag hört. Vore skoj om någon insatt svarade intierat så vi alla kan lära oss lite mer kring detta, för djungeln är stor och har jättepotential :)

    #173915
    henrik
    Deltagare

    Först och främst måste du se till så att det inte är en licensierad produkt. Om så är fallet måste du först skaffa tillstånd för att få lov att köpa in och sälja och då lär det inte vara via kina.
    Är skålen avsedd att användas tillsammans med livsmedel så bör du även ta reda på vad produkten är tillverkad av så den inte innehåller tex ftalater eller andra knepiga ämnen, speciellt om du köper på Alibaba. Där kan man köpa både det ena och andra som kanske inte är helt 100.
    När du sedan beställt varan se till så att din leverantör skriver det rätta varuvärdet på leveransen så du får betala rätt tull och moms vid importen. Du bör påpeka detta ganska hårt för de förstår oftast inte varför man vill ha det och tycker de är jättesnälla när de skriver gift på paketet fast det egentligen bara försvårar för oss. Så var extremt tydlig med det. Om jag beställer från sådana ställe så brukar jag skicka med ett meddelande om att skriver de gift på så behöver de inte skicka utan kan ge mig pengarna tillbaka istället. Har funkat bra för mig.
    Skickas paketet via DHL, Fedex eller DHL så sköter de själva deklarationen. Får du hem paketet utan att det deklarerats måste du kontakta tullen så du kan göra det i efterhand. Lite krångligare men de brukar vara rätt hjälpsamma på tullen.

    Hoppas detta är till lite hjälp. Annars prova att söka på import på forumet så får du upp hundratals trådar i ämnet.

    #173917
    banane
    Deltagare

    För att förtydliga bör du själv ordna med tester då man i regel inte kan lita på vad leverantörer från Kina säger. Räkna med runt 10 000 för grundläggande tester för BPA osv. Har du flera färger behöver du testa varje färg osv.
    Mer information kan du få av kemikalieinspektionen och livsmedelsverket.

    #173931
    Copywriter.se
    Deltagare

    Känns som att det är minerad mark att ge sig i importsvängen när man är grön. Jag reggade mig på Alibaba nu och läser på. Tack för info, keep it coming!

    #173938
    lillvilda
    Deltagare

    Tack så mycket för svaren. Jag har handlar på aliexpress förut men då bara till mig själv, privat, men har kört saker via tullen men då har det ju handlat om få exemplar av produkter. Alltså inte att sälja vidare. Jag tog skålen som ett exempel det kan handla om koppel eller halsband också. I fallet med skålen är den avsedd för djurfoder. Det är just den där biten med gifter, godkända produkter för att sälja i sverige osv som jag är osäker på. Jag får kolla upp det tydligare. Jag vill veta att produkter jag säljer ska vara ok annars hoppar jag över.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.