Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Polisanmälan från kund om denne inte får pengar tillbaka innan retur

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101599
    Magnus448
    Deltagare

    Sålde ett artikel till en kund för ett par veckor sedan, några dagar senare fick jag ett mejl om att den hade gått sönder och jag sa då att det kan returneras.

    Nu vill han ha pengarna+returfrakten (ca 1500 kronor) först, och därefter skicka varan, annars går han till polisen i början på nästa vecka.

    Vad händer? Vad är rätt / fel?

    Har personligen aldrig varit med om att pengarna för varan och returen kommer till mig som kund först, och sade även detta, men har litar inte längre på mig eftersom varan inte höll.

    Varan såldes inte med garanti eller liknande, men var helt ny. Helt galet detta..

    #173980
    Parvelito
    Deltagare

    Låt honom gå till polisen och bli utskrattad…

    #173981
    Karlsson
    Deltagare

    Håller med Parvelito ^^,

    Nu vet jag inte vad era Köpvillkor säger, Men i många fall får ju köparen stå för returfrakten fram tills att säljaren mottager reklamationen samt godkänner den, därefter återbetalas den.

    #173984
    Yvonne
    Deltagare

    Tomma tunnor skramlar högst

    Skulle tro att det är en skrämseltaktik, låt honom polisanmäla….

    #173985
    Magnus448
    Deltagare

    Förstår inte hur han fungerar verkligen, precis som att polisanmälan var tänkt från start.
    Mejlen skulle han inte svara på när jag bad om bild på det trasiga objektet, så ringde istället, och bara upprepade rop om att jag skrev till han att pengarna skulle betalas tillbaka.. Vilket dem skall, men han behöver returnera det.

    Men då behöver jag inte grubbla över böter eller liknande? Hela konversationen på runt 5 mejl finns ju sparat också.

    #173986
    Magnus448
    Deltagare

    Tomma tunnor skramlar högst

    Haha, nog skramlade det.

    #173987
    Karlsson
    Deltagare

    Nej, du behöver inte grubbla över någon böter. Denna kunden får väl rätta sig i ledet som alla andra får göra. Ingen retur ifrån kund = inga pengar tillbaka… kort och gott, väldigt enkelt att förklara.

    #173988
    Prix
    Deltagare

    Några saker behöver klargöras:

    – Självklart har varan garanti! Du kan inte förhandla bort denna. Punkt.
    – Vid reklamation bör du ha skrivna villkor hur den ska gå till.
    – Vid reklamation har du rätt att välja hur det skall åtgärdas, ex. Ny vara, återbetalning eller laga produkten. Detta så länge det inte uppkommer kostnader för kunden eller väsentliga obekvämligheter.
    – Du kan inte per automatik förvänta dig att kunden ska lägga ut för frakten. Skicka fraktsedel och en retursedel där felet beskrivs. Uppmana till att packa väl.

    Får du inte denna i retur så har du inte heller gjort något fel eftersom du varit kunden behjälplig.

    #173992
    Magnus448
    Deltagare

    Tack för svaren!

    – Självklart har varan garanti! Du kan inte förhandla bort denna. Punkt.

    Har varor alltså en garanti även som nya när objektet gått sönder? Om jag exempelvis skulle köpa mig en tv och jag tappar den i trappen på väg in i lägenheten?

    Vill minnas att jag läst något i stil med “en vara skall vara i oförändrat skick vid retur”

    Nu var i och för sig inte frågan om just detta då han får returnera den, men är ju bra
    att veta: )

    #173994
    henrik
    Deltagare

    @Magnus448 76488 wrote:

    Tack för svaren!

    Har varor alltså en garanti även som nya när objektet gått sönder? Om jag exempelvis skulle köpa mig en tv och jag tappar den i trappen på väg in i lägenheten?

    Vill minnas att jag läst något i stil med “en vara skall vara i oförändrat skick vid retur”

    Nu var i och för sig inte frågan om just detta då han får returnera den, men är ju bra
    att veta: )

    Nej man får skilja på när en vara går sönder (tappad TV) eller när den är trasig (undermålig produkt).

    Däremot så tror jag att om du ger kunden pengar innan du fått returen så är risken stor att du varken ser vara eller pengar mer.

    Kunden kan polisanmäla hur den vill. dU har rätt att få tillbaka produkten innan några pengar betalas ut.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.