Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ny trend kring fraktpris

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101571
    Prix
    Deltagare

    Har senaste tiden uppmärksammat fler och fler som skyltar med fri frakt. Dock väl i kassan meddelas man att på beställningar under en viss summa tas en hanteringsavgift ut, dessa brukar vara på samma prisnivå som en fraktkostnad, 29-49 kr.

    Detta gör bland annat att man hamnar högre hos prisjämförelsesidor osv då de står som fraktfritt.

    I min värld är det omvänd “Handla för 500 & få fri frakt”.

    Som konsument känner jag mig lite lurad och blir trött på sådant. I en del butiker så gömmer man det så väl att de inte ens finns med i villkoren för köp utan bara som ett meddelande i kassan.

    Vad tycker Ni om detta? Har ni testat det? Konverterar de bättre? Fler avhopp i kassan? Högre snittorder? Arga kunder som missar det?

    #173990
    Parvelito
    Deltagare

    Inom elektroniktillbehör har det där pågått i många år. Det leder till mycket missnöjda kunder, extremt låg konvertering och griniga konkurrenter. Men de är billigast på Prisjakt och får därmed 85-90% av trafiken därifrån så det lönar sig väl ändå för dem.

    #173993
    Kocken
    Deltagare

    Åtminstone På Prisjakt och Pricerunner behöver du inte ange om du har en fraktkostnad. Har tagit det med dom båda när vi har “konkurrenter” som tar frakt men det står som fraktfritt hos Prissajterna. Svaren har varit ungefär att de “tror” att butikerna förlorar på att inte ta med frakten.

    #173999
    Prix
    Deltagare

    Det är inte nytt men tycker det trendar nu. Senaste tre veckorna har 5 av 7 butiker haft någon form av liknande koncept. Någon vill även ha hanteringsavgift vid ångerrätt. Och det är inte någon “Svenssons-hobbybutik” som jag handlat från utan stora företag när de gäller spel, musik, kläder, leksaker, hushållsprodukter och just elektronik.

    Blivit lika förbannad varje gång, trots de inte påverkat mig alla gånger så gillar jag inte konceptet.

    Annat som också är mer populärt är ju att betala för snabb frakt eller gratis snigelpost. Men man skyltar självklart om att frakten är gratis (och gärna om snabba leveranser).

    #174019
    jgg
    Deltagare

    Tveksamt om det där är lagenligt. Om de skyltar med fri frakt och sedan överraskar med en “hanteringsavgift” i kassan är det åtminstone vilseledande marknadsföring. Kolla med Konsumentverket.

    #174095
    mephisto73
    Deltagare

    Lönsamheten smälter bort för många ehandlare på grund av överetablering, prisdumpning och direktimport, så många är nog “tvingade” att smyga in hanteringsavgifter och dylikt för att bättra på täckningsbidraget en smula, samtidigt som det nästan blivit obligatoriskt att erbjuda fri frakt.

    Funderar faktiskt på att gå mot strömmen och införa frakt i våra butiker. Med låga marginaler så äter alla rabatter och erbjudanden upp vinsten väldigt snabbt.

    EDIT: jag försvarar inte förfarandet med “hanteringsavgifter”, men jag tror mig förstå till viss del vad som driver utveckligen.

    #174098
    david71
    Deltagare

    Jag kör fast frakt 49 kr på alla ordrar och skyltar även med det på startsidan. Det funkar bra och jag får ytterst sällan klagomål från kunder om detta. Totalt sett ger det mig ungefär +/- noll på fraktkostnader och embalage. Jag tycker det är synd/onödigt att så många lockar med fri frakt – det är väl ganska fantastiskt att man för 50 spänn kan få sakerna hemlevererade på bara nån dag? :)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.