Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 339 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94657
    Andreas
    Deltagare

    Vad är detta Fyndiq riktigt, trodde det var en bra idé tills jag läste att de skall ha hela 25% av vår provision.

    Därtill är de svårt att leverera produkten inom 48 timmar om ett köp sker på Fredag eftermiddag eller om det är långhelg.

    Någon annan som kommer att utnyttja det här?

    För mig låter det som en ny Tradera eller Ebay, med en grymt hög provisionsavgift.

    Jag kommer tyvärr inte att i nuläget gå med i alla fall, man måste ju få något över också.

    #111987

    Jag har ännu inte fått grepp om vad det är. Snälla, upplys mej.

    #111991
    Parvelito
    Deltagare

    Andreas: Jag sitter också och funderar på hur man kan gå i land med 25% i provision, små chanser till mersälj och därtill en kraftigt subventionerad frakt.

    Jag har inte totaldissat det än, utan räknar på det. Hyllvärmare som man lika gärna kan lägga på brasan är det naturligtvis bra att få betalt för, men frågan är ju om kunderna ställer sig på kö för att köpa hyllvärmare? Och vilka mängder kommer man att kunna sälja? Att göra en massa jobb för varor som man har några enstaka av på lager är det ju ingen mening med. Kunden skall betala 49kr i frakt, och vi kan väl utgå från att hur billiga saker som helst inte heller fungerar.

    25% är mycket, Tradera tar 6%, man har chansen på mersälj och får sin fraktkostnad täckt. Tradera har något de kallar för “veckans fynd”, och de har haft svårt att hitta tre produkter per vecka dit som passar dem.

    Strategin som jag ser det måste vara att plocka fram diverse restlager som inte tidigare varit ute på marknaden till rea och fördärvat prisbilden. Då har många fyndjägare redan vant sig vid en prisnivå där det inte är möjligt att trycka in 25% provision. Sedan får det väl lov att vara lagom mängder också så att kunderna känner att det är något begränsat som de kan fynda där och då, och chansen kommer inte tillbaka.

    Jag är inte säker på att jag har särskilt många varor som det går att sälja i Fyndiq:s format, men det skadar väl inte att experimentera och räkna lite.

    #111992
    Alno Trading
    Deltagare

    Fyndiq är en marknadsplats där man kan sälja prisnedsatta produkter. En typ av lågprismarknad för e-handlare.

    Jag tycker iden är bra men reagerade också på provisionen. 25 % och sen ska varan dessutom vara “…kraftigt rabatterade från ordinarie pris.”. Blir inte mycket över till oss.

    #111993

    Det jag säljer har i snitt 35% marginal vid ordinariepris så jag skulle alltså gå back 100% av säljen om jag sålde på fyndiq. Jag är övertygad om att väldigt många andra är i liknande sitsar. Kläder har ju i regel 50% marginal och där blir det också tufft om man måste rea och sedan dra av 25%.

    #111994
    Nicklas
    Deltagare

    Jag vill inte ha mina varor i en outlet på nätet, de leverantörer som börjar leverera dit kommer jag sluta handla från skulle konkurenter lägga ut prylar där så får man tipsa leverantören så att de får ta tag i det. Vi bor inte så långt från Ullared och prylar som hamnar där är omöjliga att sälja i butiken, blir det likadant på nätet så får man dumpa de varumärkena som hamnar i träsket.

    #111995
    pyhobby
    Deltagare

    Det var ju inte riktigt vad man hoppats på kanske.

    Vad betyder egentligen “kraftigt rabatterade från ordinarie pris”?
    Är det 20%, 30% eller 50%?

    Jag gillar inte att man även ska klämma på slantarna i 30 dagar.

    Helt ärligt förstår jag inte konceptet längre. “Glöm Blocket, Glöm Tradera”
    Jag har i dagsläget svårt att se Fyndiq peta bort någon av dessa giganter.
    På Blocket och Tradera kan man ju faktiskt göra bra affärer även när det gäller “hyllvärmare”, jag har svårt att se den goda affären för säljaren med Fyndiqs upplägg.

    #111996
    Andreas
    Deltagare

    @Nicklas 7451 wrote:

    Jag vill inte ha mina varor i en outlet på nätet, de leverantörer som börjar leverera dit kommer jag sluta handla från skulle konkurenter lägga ut prylar där så får man tipsa leverantören så att de får ta tag i det. Vi bor inte så långt från Ullared och prylar som hamnar där är omöjliga att sälja i butiken, blir det likadant på nätet så får man dumpa de varumärkena som hamnar i träsket.

    Detta är sant, något jag inte ens tänkt på att de drar ner varumärkets värde.

    Eftersom jag vänder mig till entusiaster så vill de inte ha en produkt som säljs via massajter till ett rabatterat pris. Blir typ “lågprisvaruhuset” på nätet. Vet ej vad dessa butiker heter i Sverige.

    Tack för upplysningen, grymt värdefullt!

    #111997
    Parvelito
    Deltagare

    Nu har jag räknat och funderat…

    Jag hittar inte någonting ur mitt sortiment som går att sälja där och få någon som helst vettig deal på. Anledningen är framför allt att man inte kan garanteras täckning för fraktkostnaden, eller att man kan få till lite mersälj ur sitt ordinarie sortiment samtidigt. Det är inte min shop som bygger varumärke och trafik med låga priser.

    25% provis är högt, men frågar du vilken ICA-handlare som helst vilken procentandel han vill ha för att ställa upp lite av dina hyllvärmare i sin butik och sälja dem, så lär han svara betydligt mer än 25%. En nackdel med Fyndiq gentemot en ICA-handlare är att man får hålla på och skicka grejerna styckvis. Mycket emballage och tid försvinner där.

    En klar nackdel är att man hinner få fraktfakturor som skall betalas innan man fått betalt i sin tur. Det är rätt surt att behöva ligga ute med en massa pengar innan man fått betalt, och vad Fyndiq har för ekonomiska muskel för att säkra tillgångarna vet vi heller inte.

    Jag tror inte att man behöver befara att några kända varumärken hamnar där. Risken är rätt uppenbar att diverse “kinamärken” läggs upp, med påhittade ordinarie priser som ligger långt över vad någon någonsin har betalat, och så ett “extrapris” som inte är särskilt lågt om man jämför med etablerade lågpriskedjor som t.ex. Jula, Biltema, Clas Ohlson, Rusta, Ö&B, Dollarstore etc.

    #111998
    Dinesh
    Deltagare

    @Parvelito 7448 wrote:

    Andreas:
    Jag har inte totaldissat det än, utan räknar på det. Hyllvärmare som man lika gärna kan lägga på brasan är det naturligtvis bra att få betalt för, men frågan är ju om kunderna ställer sig på kö för att köpa hyllvärmare? Och vilka mängder kommer man att kunna sälja? Att göra en massa jobb för varor som man har några enstaka av på lager är det ju ingen mening med.
    .

    Tjena Parvelito,

    Ville svara på din tankar om det är värt att använda Fyndiq för en produkt man lika väl kan bränna. Visst kan man alltid bränna den :-) men vi ser att Fyndiq kanske kan vara ett annat alternativ, dvs, istället för att inte tjäna en enda krona, kanske man kan tjäna lite på dessa.

    Varför lägga en massa tid och arbete på att bli av med dessa?
    Vi att det ska vara så enkelt som möjligt att använda Fyndiq. Det tar inte mer än fem minuter att lägga upp en produkt, orderinformationen följer ditt egna flöde, så du bryter inga rutiner och du blir av men en produkt som du annars hade bränt!
    (snart presenter vi även en enkelt API som du kan integrera, så kan du lägga upp produkter direkt från din egna adminpanel)

    Och så som jag skrev här innan, så är det ingen risk för dig. Många större partihandlare etc. skulle aldrig ta emot enstaka varor. Det är det som gör Fyndiq till en bra kanal för e-handeln. Att enkelt bli av med enstaka produkter vilket visat sig vara svårsålda, och som inte kräver ngn. större arbetsinsatts än din vanliga arbetsrutin..

    Med vänlig hälsning
    Dinesh

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 339 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.