Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Varför ens polisanmäla

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102269
    Qarillion
    Deltagare

    Ytterligare ett avslaget ärende där polisen förmodligen inte ens orkar lyfta telefon och slå DHL en signal.

    Hela historien är ganska simpel egentligen då en kund ringer oss förra veckan och meddelar att hon ej beställt produkterna som vi skickat utan har blivit utsatt för ett bedrägeri. Jag polisanmäler då jag ser att produkterna blivit hämtade hos ombudet.

    Ringer också DHL och får då reda på att ett “polisutfärdat” pass använts och att jag inte kan få något personnr utan detta skall gå via polisen i så fall. Bra tänker jag, då behöver ju bara polisen lyfta luren och fråga på dessa tre kolli nummer vi angivit så skall vi ju kunna reda ut detta.

    Idag får vi som vanligt ett brev där det står:

    Beslut
    Polisundersökningen läggs ner

    Motivering
    Det går inte att bevisa vem eller vilka som begått gärningen.

    Ibland undrar jag vad som krävs för att någon skall anstränga sig bara lite. Det finns ju en legitimerad uthämtning, hur kan det inte gå att bevisa vem som har hämtat ut dessa produkter?!

    Någon som har tips på vad man kan göra? Kan man överklaga en utredning? :)

    Jag vill ju anmäla ett personnummer för bedrägeri, men hur f*n skall det gå till när jag inte kan få ut ett personnummer?

    Vet inte själv var gränsen går för bedrägeri och grovt bedrägeri men detta handlar om en ganska betydande summa (en bra bit över 10tkr)

    Svea har redan tagit tillbaks pengarna ifrån oss också då bedrägerier inte ersätts eller betalas ut.

    Blir så förbannat trött………………

    #176991
    blazern
    Deltagare

    Du kan säkert få dem till att öppna utredningen igen om det framkommer nya bevis.

    Frågan är ju om ett bedrägeri har skett mot henne genom ett falskt pass eller om det faktiskt är hon som blåst er.

    Betalningssätt?

    #176993
    Qarillion
    Deltagare

    Svea tyvärr.

    Problemet ligger ju i att polisen inte ens bemödar sig med att ringa DHL för att få personnummer på den personen som hämtat ut produkterna. DHL lämnar ju inte ut dem till oss heller så då står vi liksom slätt där.

    #176995
    Majsan
    Deltagare

    Om jag nu inte missuppfattat allt.. Har du namnet får du personnumret lätt genom folkbokföringen. Vid vårt senaste bedrägerifall så gav DHL endast de 6 första. Resten är ju lätt att finna

    #176997
    Jacob B
    Deltagare

    Gällande Svea och bedrägeririsk. Jag hade en diskussion med Svea om detta och hänvisade till information jag tidigare mottagit från dem där det står:

    “Vi tar riskerna. Svea tar hela kreditrisken om köpare inte betalar sina fordringar. Sker försändelse via spårbart kolli eller på annat leveranssätt som kan garantera att rätt person hämtar ut paketet, tar Svea bedrägeririsken.”

    Efter lite mailkorrespondens fick jag följande svar från Svea:

    “Nedan text (min anmärkning: alltså ovan text) om bedrägeririsk ska tolkas så som att om varor skickas via REK eller annan tilläggstjänst som inte har en förenklad ID kontroll och där det kan garanteras att rätt person hämtar ut försändelsen dvs. legitimationskontrollen är mer korrekt, tar SveaWebPay risken, dock under förutsättning att transportören gjort allt korrekt.

    Vid eventuellt bedrägeri skall uppgifter om vem som hämtade ut försändelsen översändas till SveaWebPay.”

    Så det är väl helt enkelt det som ska gälla.

    #176998
    Runns.se
    Deltagare

    Har aldrig fått varken Svea eller Klarna att stå för några kostnader när kund hävdar att de inte beställt eller hämtat ut.
    Finns det någon billigare fakturatjänst som bara sköter fakturorna? :-)

    #176999
    Qarillion
    Deltagare

    Kanske borde ta ett snack med DHL igen och iallafall be dem ge mig komplett namn på den som hämtat ut varorna.

    Det borde väl ändå inte strida mot några regler?

    #177001
    david71
    Deltagare

    De kommer troligen inte att lämna ut uppgifter. Jag var med om en liknande historia och lyckades via kontakter luska fram personnumret på den som hämtat. Det var dock en stulen identitet. Polisen behövde tre månader på sig att få reda på samma sak. Givetvis lades det ner.

    För din egen skull, släpp detta och se det som läropeng. Lägg istället krut på att förebygga liknade incidenter.

    #177002
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @david71 80229 wrote:

    För din egen skull, släpp detta och se det som läropeng. Lägg istället krut på att förebygga liknade incidenter.

    Så vad gör man för att slippa detta? TS antar jag skickade det fullt spårbart då det var ett värdefult paket. Eller har jag missat något?

    #177010
    nobynator
    Deltagare

    Har också varit med om samma sak, kundens son beställde vara i morsans namn (kunden) och sonen hämtade ut. Självklart ansåg kunden att hon hade blivit bedragen och jag gjorde en polisnmälan men ingenting hände. Varken dhl eller svea tog på sig detta, båda skyllde på varandra. Förlorade en vara för 15k.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.