Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hög konkurrens?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102780
    mikaelm01
    Deltagare

    Hej,

    Håller på att samla ihop till en startkapital för att starta en ny webshop.

    Jag funderar mellan tre olika nischer:
    Prylar
    Foder (djur)
    Baby (kläder & annat)

    Har svårt att bestämma mig då jag inte vet hur konkurransen ligger till.
    Är det något att satsa på, idag har jag en startkapital på 10k, är det ens något att investera på eller är jag åt skogen?

    Borde jag ha större kapital? Är samtliga nischer onödigt att satsa på pga stor konkurens?

    Uppskattar all feedback!

    #178929
    FredrikGust
    Deltagare

    Ingenting är omöjligt att få igång med ett startkapital om 10k, det är olika svårt och tar olika lång tid beroende på om du går brett eller smalt.

    Om konkurrensen är tuff kan det vara klokt att hitta något som är nog nischat där konkurrensen är mindre.

    Ett sätt att bilda sig en uppfattning hur tuff konkurrensen är att kolla vad kostnaden per klick ligger på hos google för sökorden som de nuvarande spelarna annonserar på.

    Ska det vara en hobbyverksamhet eller något att leva på? Hur ska marknadsföringen gå till och behöver pengarna räcka till lager också?

    Frågan har varit uppe i tidigare trådar och jag är rädd för att du kan behöva ett något större kapital om du nu inte lyckas hitta någon smal nisch där du kan skapa ett unikt värde som andra inte kan. Det finns flera exempel på bolag som startat på ingenting genom att hitta precis rätt.

    Lycka till!

    #178930
    mikaelm01
    Deltagare

    Tanken är att det ska vara hobby verksamhet i början.
    Start kapital är tanken för lager då jag tänkte fokusera mycket på seo i början.

    Om 10k är för lite, vad är då ett bättre start kapital om. Man inte är hårt nischade på just en sak?

    Mvh

    #178931
    blazern
    Deltagare

    Hur kommer det sig att du funderar på någon av just dessa tre nischer?

    Ett bra tips kan vara att sälja sådant du har kunskap om eller som du har ett stort intresse för.

    Att börja med 10k kan som sagt fungera, vi började med att beställa hos våra leverantörer efter att kunden lagt sin order hos oss. När vi gjorde en sådan beställning tog vi alltid med någon extra av varje produkt och nu typ 2-3 år efter detta sitter vi med allt lager betalt och inga lån.

    Känns riktigt bra även om inte allt finns i vårt lager än, har så pass korta leveranstider från leverantörerna så det fungerar bra ändå.

    #178932
    Dan
    Deltagare

    Vad är målet med din verksamhet? (du kan alltid driva en butik för 10.000 men inte alltid tjäna några pengar eller ha någon försäljning)

    Vad gör dig unik i respektive nisch? (det avgör vilken som är bäst. Alla tre nischer är väldigt konkurrensutsatta och “breda”)

    Vad har du baserat valet mellan dessa tre nischer på?

    (Det låter lite slumpat. Barnkläder och djur är väl kanske två av de värsta nischerna som finns. Det är typiska nischer som 50-60% av alla nya ehandlare satsar på för att de gillar djur eller har barn. Men det innebär också att ingen tar ut lön där och alla prisdumpar för man sätter inte värde på sin tid. Samtidigt slåss man mot stora aktörer som zoozoo, animail och babyshop, hm + 100 andra. Att gå in här utan en idé som gör en unik är lite slöseri med tid. Prylar är väldigt brett. Men visst jag startade roligaprylar med 10-20.000 men det var 2008 och vi var få på marknaden. Idag skulle jag vilja ha miljoner i kapital för att lyckas med det igen. Skulle inte göra det ändå :) )

    #178933
    mikaelm01
    Deltagare

    Med tanke på att jag älskar djur så tänkte jag köra på foder och djur butik, sen att jag har intresse för teknik och prylar så kom det därifrån, och det med baby är bara en tanke, Jag tänkte först träning och hälsa men den marknaden ser ut att vara mättad med kosttillskott, kläder och redskap,därav kom baby in bara för att det verkar vara en större marknad, dock inget jag satt mig in på fördjupat.

    #178934
    Dan
    Deltagare

    Ok, en passion för sortimentet är mycket bra.

    Men det är ett vanligt misstag man gör att bara utgå ifrån sig själv när man startar e-handel.

    Varför ska en person som aldrig hört talas om dig eller din butik handla i den och inte hos konkurrenten?

    Det är frågan man ska ställa sig efter att man valt sin nisch. Om man inte kan svara på det har man valt fel nisch eller inte tänkt till på vad man ska erbjuda för unikt värde på marknaden. Om man inte erbjuder detta värde för kunderna är det väldigt svårt att lyckas.

    Exempel på unika värden

    -bäst service
    -bäst priser
    -bredast sortiment
    -helt nytt sortiment
    -unik köpupplevelse
    -snabbast leveranser
    -enklast att hitta på sökmotorerna (bäst på SEO)
    -och 100 andra

    Ett tips är att kolla vår tjänst http://index.ehandel.se för att få en känsla av hur konkurrensutsatta olika branscher är och vilka konkurrenter som lyckas bäst.

    #178935
    Mr Jonas
    Deltagare

    Du behöver mer kapital om du skall tjäna pengar på någon av dina nischer.
    Men tänk till!…… Är det smart att slänga sig in i en bransch / nischer som redan är ganska överetablerad? (Prova att googla lite) – ställ frågan – vad kan “jag” ge / göra som dom andra stora drakarna inte redan kan / gör…

    Eller skall man tänka på ett nytt sätt……..

    Är det kanske dags att se sig om i sin egen stad?
    Finns där företag…… som inte finns på webben idag…… men som faktiskt har bra produkter / tjänster……..
    Kan “jag” överföra deras produkter / tjänster så att dom fungerar på webben? Dvs kan “jag” använda deras redan uppbyggda produktions eller lager kapacitet och presentera produkten på ett nytt och fräscht sätt via webben?

    En som faktiskt har lyckats med detta är – knivbrevs killen som lyckats ta en “lokal” produkt och fått den på webben först. (även efter att webben fyllt 20+ ).
    Imponerande i sin enkelhet.

    Finns det fler liknande produkter eller det är kanske någon form av tjänst som saknas?
    – det är dom du måste finna för att lyckas med ett start kapital på 10k.

    Mr Jonas

    #178936
    mikaelm01
    Deltagare

    Tack för all feedback, uppskattar det verkligen!

    Fördelen för mig är att jag kan pressa priserna pga att det endast är ett sidan av grej vilket gör att jag inte kommer ta ut något till mig själv de första åren ändå utan endast satsa tillbaka allt.

    Jag har även stort tålamod och kundservice är en stark sida för mig då jag har det i mig att göra kunder nöjda, så det kommer ju vara min styrka med priser och kundservice.

    Men jag får som sagt göra en fördjupat research och hitta en nisch som behövs samt att jag brinner för.

    Jag är själv utvecklare och håller på att utveckla ett eget ehandel system i .NET, jag har alltid haft drömmen att starta egen ehandel och det är nu jag tänker ta steget, även om jag anser vara 5 år sent ute så tänker jag ändå köra på och göra vad som krävs för att lyckas. (alltså att jag ville starta upp 5 år sen).

    #178937
    pyhobby
    Deltagare

    @mikaelm01 83379 wrote:

    Fördelen för mig är att jag kan pressa priserna pga att det endast är ett sidan av grej vilket gör att jag inte kommer ta ut något till mig själv de första åren ändå utan endast satsa tillbaka allt.

    Med detta tankesättet tror jag du skjuter dig själv i både foten, huvudet och knäskålen samtidigt.
    Det är inget fel med att inte ta ut lön för att bygga upp verksamheten, det är ofta direkt nödvändigt att göra så om man har lite kapital. Vi har själva gått den vägen.

    MEN, att dumpa priser är inte vägen till framgång på sikt. Hur tänker du att det ska kunna ge dig en möjlighet att leva på bolaget på sikt om du redan från start har små marginaler?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.