Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Expansion – hönan eller ägget känsla

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102912
    1725
    Deltagare

    Hej på er

    Att gå från liten handlare till större kräver investeringar i tid och pengar. Det är ingen nyhet för någon här :)
    Vi har ambitionen att växa och vill göra det med så stor del externa lösningar som möjligt – ingen anställd personal utan vi väljer att köpa tjänster är huvudspåret.

    I vårt fall har vi idag droppshipping från 2 av våra största leverantörer och ett eget lager (i butik) för de produkter som inte kan skeppas direkt eller där större volym krävs från lev.

    Konstnärsmaterial är relativt konkurrensutsatt och pris är en viktig faktor men vi tror att vårt sortimentet är för smalt. Därför måste vi sikta på en expansion.
    Vi har få till inga returer
    Snittordervärde 700-1000kr
    Marginal hyfsad men vi har återförsäljare som drar ned marginalen då vi inte kan konkurrera med dem för mkt.

    Nuläge med helt fristående system!
    e-handelsplattform – Textalk (funderar på byte då fungerande responsiv lösning verkar långt borta (Aug 2015))
    Lagerhantering – Manuellt genom visuell kontroll i butik
    Artikelhantering – Excel (och Textalk)
    Logistik – manuell hantering av kontaktinformation i Pacsoft och DHL
    Kund & Marknadsföring – Mixat! Mail, Textalk och Mailchimp
    Betallösning – Klarna KCO och Faktura samt TTs kortbetalning
    Ekonomi – Extern bokföringsbyrå

    Önskat läge – helintegrerade system och allt Automagiskt :)

    Steg 1
    Utvärdera en integration mellan Textalk och lagerhanteringsystem för bättre överblick – förslag önskas (Demo inbokade med Specter och Lagerkoll.com denna vecka)

    Steg 2
    En 3PL lösning som ger oss mer tid att jobba med produktutveckling och säljande åtgärder
    Har kontaktat Dreamlogistiks, elogistik och Bonver men endast fått svar från eLogistik (semestertider?) Fler 3PL leverantörer som hanterar små handlare

    Steg 3
    Allt integrerat och automagiskt – vi ligger på stranden och jobbar på solbrännan (OBS ironi)

    Om man tittar på vårt mål att växa organiskt och med lagom investeringstakt (både tid och pengar) så undrar jag vad som ger mest “bang for the buck” när man vill växa?

    Ska man skaffa 3PL innan man har volymen eller ska man sälja tills man går på knäna och sen upphandla lösningar?
    Ska man integrera alla stödsystem (för mkt tid och pengar) eller fokusera på något specifik integration?

    Problemområde idag är
    Begränsad lagerkoll
    Begränsad tid för säljaktiviter (produktutveckling, SEO, kampanjer, Säljstöd till Återförsäljare osv)
    Textalk tar väldigt mycket tid att jobba i med produkthantering men jag gissar att det är tungjobbat i många system.

    Tips, råd och pekpinnar mottages tacksamt

    Fredrik

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.