Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Minska mängden manuellt arbete

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102913
    kristoffer.gus
    Deltagare

    Det jag strävar efter med min butik är att automatisera så mycket som möjligt och därmed behöva lägga så lite manuellt arbete som möjligt. Jag tror knappast jag är ensam om detta och skulle gärna ta emot tips från er andra lite mindre ehandlare på vad som verkligen har varit tidsbesparande investeringar ni har gjort för era butiker?

    Det jag tycker har fungerat bra för mig:
    – Jag har själv lagt ut logistiken till en tredjepartslogistiker och tycker jag har fått det att fungera bra nu efter något år.
    – Jag har en bokföringsbyrå (Wint) där jag förutom att få bokföringen gjord även har en bra överblick av företagets ekonomiska situation på ett smidigt sätt.

    Det mesta av den tiden jag lägger på min butik lägger jag på den ganska ospecifika uppgiften “mailen”. Är ganska mycket kundtjänst-mail (har övervägt att lägga ut denna också, men är tveksam till om man verkligen kan få det att fungera bra), en del kontakter med leverantörer och som sagt lite annat odefinerat mailande.

    Tar tacksamt emot tips/åsikter/erfarenheter!

    #179220
    Emilll
    Deltagare

    Även vi har satsat ganska mycket på detta och gjort precis som du och lagt ut både bokföring och logistiken, så det enda vi gör när vi får en order är att trycka på en knappt för att fakturera och en knapp för att meddela kunden att ordern är skickad. Helst skulle man ju även vilja göra så att även detta sker per automatik men så långt har vi inte kommit än.

    Vi har faktiskt inte så mycket kundservice mail just nu, men om vi skulle få det så tror jag även att vi skulle lägga ut detta. Dreamlogistic som har vårt lager idag har även denna tjänst tillgänglig så det hade ju funkat bra.

    Men nästa steg som vi kommer ta tror jag är automatiska inköp när vi har x kvar på lager men dessvärre tror jag att vi måste införskaffa oss typ specter affärssystem först och det kostar ju lite pengar och tid. Men det är dit vi ska.

    #179244
    Safar
    Deltagare

    En jätte bra tråd jag kommer följa med spänning. Vi gör mycket manuellt arbete som är tidskrävande. Men av nyfikenhet, till vem har ni lagt ut logistiken till och äter inte det upp marginaler?

    #179272
    kristoffer.gus
    Deltagare

    Jag har lagt ut min logistik hos Elogistik i Götene. Det tar så klart av marginalerna beroende på hur du ser på kostnaden att du lägger din egen tid. Är din egen tid gratis så är det väldigt dyrt med 3PL, jämför du med att du skulle ta ut en vettig lön för de timmarna du får lägga så är det inte så dyrt.

    För mig har det dock aldrig varit ett alternativ att själv sköta logistiken då jag inte vill vara uppbunden på att alltid finnas tillgänglig för att skicka paket. Jag vill veta att jag kan resa iväg, bara ta datorn med mig och allting ändå flyter på.

    #179277
    Safar
    Deltagare

    Tack för svar Kristoffer, jag ska se över en lösning för 3PL :)

    #179278
    Emilll
    Deltagare

    Vi har lagt ut hos dreamlogistic, klart marginalerna krymper men tid är som sagt pengar och ska man jobba 16h om dygnet kan jag likväl vara anställd och ha en säker inkomst :)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.