Plus Forum E-handelsforumet Logistik Ingen moms på frimärken from 20160401

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103377
    Stefan72
    Deltagare

    Har alla sett det ?, såg det av en slump bara……….

    #180991
    meijer
    Deltagare

    Jo jag har sett det och bunkrat upp lite, men jag tror att jag läste att dom skulle höja/sänka priset till 6kr. Så för oss företagare blir det lite dyrare med billigare för privatpersoner.

    #181004
    Stefan72
    Deltagare

    har läst lite mer och ärligt talat så fattar jag inte vad som blir momsfritt och inte. Blir det olika för privat och företag?

    #181005
    Ekraft
    Deltagare

    Det som blir momsfritt är direktbetalade tjänster av grundläggande natur för privatpersoner, så som köp av frimärken, skicka lätt och postpaket. För alla kunder som är avtalskunder på paket, som använder porto betalt, frankeringsmaskin eller varubrev är det precis som förut.

    Eftersom Posten i samband med detta höjer sina priser på tjänsterna som är direktbetalade, så är det verkligen läge att börja titta på varubrev, frankeringsmaskin eller porto betalt istället för frimärken eller Skicka Lätt. Prisskillnaderna börjar bli brutala. T.ex. kommer ett brev upp till 100g att kosta 13kr att skicka med frimärken, men 9,76 med frankeringsmaskin. Det är 25% billigare.

    Ett skrymmande brev upp till 500g kostar efter 1:a April 52kr med frimärken, 33,76kr med varubrev. Det är 35% billigare.

    #181007
    Stefan72
    Deltagare

    ja det blir ju en snygg manöver av posten………..staten bestämmer att det ska vara momsfritt och direkt hakar posten på och höjer priserna så det är lika ändå………

    #181009
    Ekraft
    Deltagare

    @Stefan72 86293 wrote:

    ja det blir ju en snygg manöver av posten………..staten bestämmer att det ska vara momsfritt och direkt hakar posten på och höjer priserna så det är lika ändå………

    Helt lika blir det ju inte, för privatpersoner blir det lite billigare att returnera saker, skicka vykort från semestern och liknande. Det som blir dyrare är om momsregistrerade företag använder tjänster tänkta för privatpersoner.

    Det här ökar ju dock pressen på Posten att börja ordna för småföretag med attraktiva tjänster, och kanske också företagsombud som kan ta emot t.ex. varubrev. Det är många som har långt till företagscenter, och jag är inte så imponerad av öppettiderna.

    #181010
    meijer
    Deltagare

    Jag pratade med en säljare på posten härom dagen och enligt honom så kanske det skulle bli så att man kan lämna in varubrev på ica/konsum som har posthantering.

    #181013
    Stefan72
    Deltagare

    det är ju det som är tråkigt, jag använder ju fortfarande frimärken på min brevhantering. Skickade varubrev ett tag men det var så mycket krångel så jag kunde inte fortsätta med det.

    #181919
    david71
    Deltagare

    Innebär detta att vi kan sälja frakt momsfritt också? Jag har tex en leverantör som ibland använder skicka lätt och de fakturerar oss med momsfri frakt.

    #181923
    Stefan72
    Deltagare

    @david71 87535 wrote:

    Innebär detta att vi kan sälja frakt momsfritt också? Jag har tex en leverantör som ibland använder skicka lätt och de fakturerar oss med momsfri frakt.

    nä det får vi inte och din leverantör gör helt fel.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.