Plus Forum E-handelsforumet Logistik Wellrivare

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103381
    Ekraft
    Deltagare

    Är det någon som kör med en wellrivare som skapar fyllnadsmaterial i paketen utav gamla wellkartonger? Typ den här: https://www.youtube.com/watch?v=1tzLZJDM55o

    Erfarenheter som ni vill dela med er av?

    #181025
    Henrik_G
    Deltagare

    Kanske bra i vissa situationer men när vi får paket med sådant fyllningsmaterial blir man bara grinig. Dammar som tusan och grejerna behöver torkas rena. Ganska tungt också så betalar man för vikt är det ganska dyr dövikt.

    #181040
    Stefan72
    Deltagare

    Dammar som tusan är väl att ta i? Jag får sånt via nån utländsk leverantör och det är då inget jag ens tänkt på.

    #181041
    Dan
    Deltagare

    Kostnaden kontra kraftpapper bör ju bli ganska hög med tanke på hur lite packmaterial den där maskinen producerar per arbetstimme. På filmen ser det ju ut som att producera packmaterial motsvarande en rulle kraftpapper skulle ta minst en arbetstimme.

    Däremot bra att återvinna wellen såklart, men om man sorterar den själv så återvinns den oavsett.

    Tycker det ser ineffektivt ut och dessutom onaturligt lagra det packmaterialet vid en packstation jämfört med kraftpapper eller bubbelplast.

    #181042
    Qarillion
    Deltagare

    Håller med Dan. Ser ut som om det kommer att gå åt mycket tid åt att göra packmaterialet bara stå och göra packmaterialet. Lägger nog hellre tiden på annat :)

    #181043
    Axel
    Deltagare

    Sett ur återvinningsperspektivet, vad brukar hända med detta rivna wellmaterial efteråt?

    När det kommer i en kartong som packmaterial, sorterar folk det som wellpapp tillsammans med övriga hela kartonger, eller slängs det bara rakt i soptunnan?
    Det senare känns spontant mer troligt. Men det innebär ju även att återvinningscirkeln bryts där. Så miljömässigt känns det inte helt bra heller.

    #181044
    Ekraft
    Deltagare

    Många invändningar ser jag, intressant.

    Om vi börjar bakifrån så tror jag att konsumenterna klarar av att källsortera det. Jag vill också påpeka att det ingalunda är helt utan miljöpåverkan att samla in wellpapp, transportera den till ett pappersbruk för att mala ned och göra t.ex. kraftpapper av det som sedan via grossist går tillbaka till kund igen. Att använda någonting en extra gång innan man återvinner det är alltid bäst för miljön.

    Tid går det åt en del, men det skall ju ställas i relation till den tid det tar att hantera wellpappen idag. Hittills har jag inte sett någon med ett trollspö som får ut det ur sina lokaler på ingen tid alls. Den längre tiden det går åt tror jag kan räknas hem om man får lämpligt packmaterial för sin verksamhet.

    Det finns större och snabbare maskiner, men ja, jag inser att det är svårt att hitta rätt storlek, och att räkna hem det sedan. Det skulle vara en mycket enklare grej att få positiv ROI om wellrivaren kostade 1/3 av vad den nu kostar.

    Den dammar säkert en del, på filmen ser man hur de anslutit en grovdammsugare till den under drift och då ser det inte ut att komma något synligt damm i alla fall. Kan dock tänka mig att det kan bli ganska skitigt material om de kartonger man matar in är dammiga och smutsiga.

    Jag hör dock att alla är negativa, så kanske är det inte en så bra idé som jag tyckte. Ändå tror jag det är lite intressant att börja kika mer på återvinning istället för bara nytt hela tiden.

    #181045
    Dan
    Deltagare

    Vore intressant veta vad den kostar cirka?

    Jag tycker det värsta är tidsåtgången (spekulativ). Men ja det tar en del tid att krossa kartonger manuellt också och lägga i container, helt klart. Men kanske 10-20% av denna tiden och då måste man bryta kartongerna först för att de ska gå igenom rivaren.

    Det finns ingen variant på maskin som man bara toppmatar med kartonger och sen trillar det ut som “trasselsudd” ur den? Då hade tidsvinningen varit rätt bra tror jag.

    En sak jag funderar på är att om det hade varit så dåligt som alla skriver i tråden, hur kan man då faktiskt komma på idén att tillverka sådana här maskiner? Uppenbarligen lär de köpas och användas? Så jag funderar om det är just e-handelsfolk som invänder och att vanlig B2B är mer lämpat där tidsåtgång per packat paket kan vara högre utan problem?

    #181047
    Ekraft
    Deltagare

    Maskinen i filmen har ett listpris på strax över 30.000kr. I övrigt så finns det ju en del att göra för att komma så nära visionen som möjligt att man skickar in kartonger genom en stor lucka i ena änden, och i andra änden kommer det ut trassel som man samlar upp i vagnar på hjul att dra till packborden. Men det blir ju en ganska stor maskin då, och säkert rätt så dyr.

    #181048
    Henrik_G
    Deltagare

    Idén tycker jag är kanon. Mycket problem med alla gamla kartonger som ska iväg på återvinning. Kostar pengar och tar plats. Hade man lätt kunnat skapa effektivt och näst intill kostnadsfritt (exkl arbete) packmaterial vore ju en dröm. Min personliga erfarenhet av detta är trots allt negativ. I demofilmen har de ny finn wellpapp. Det material vi fått har inte varit vacker (rester av tejp och etiketter) och som sagt mycket damm. För oss som skickar en hel del med viktbaserade fraktkostader så lämpar det sig dåligt pga den relativt höga vikten.
    Genialt i teorin men inte lika kul i praktiken tyvärr.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.