Plus Forum E-handelsforumet Logistik Frakt, valmöjligheter , kundnöjdhet?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103792
    Dennis89
    Deltagare

    Hej alla e-handels vänner!

    Jag har några funderingar som ni kanske kan besvara då ni arbetar dagligen i detta?

    1. Vad är viktigt för Er när ni väljer speditör?
    2. Vilka valmöjligheter ger ni Era kunder i fraktalternativ?
    3. Vad tror ni kunderna uppskattar mest hos Er?
    4. Hur utvecklar ni samarbetet idag med Era speditörer?

    Tack på förhand,

    #182501
    Ekraft
    Deltagare

    1: Pris, prestanda, att kunderna begriper redan i kassan när och var deras paket kommer.
    2: Det som är lämpligt för den typen av produkter, i stort sett vad speditörern erbjuder till rimligt pris.
    3: Varorna, priserna, snabbheten
    4: Man lyssnar på dem, och anpassar sig. Försöker ge feedback, men de är dåliga lyssnare. Kan sällan förklara varför önskemålen man har är omöjliga. Ehandlarna är som regel flera år före speditörerna i tänket.

    #182503
    Dennis89
    Deltagare

    @Ekraft 88293 wrote:

    1: Pris, prestanda, att kunderna begriper redan i kassan när och var deras paket kommer.
    2: Det som är lämpligt för den typen av produkter, i stort sett vad speditörern erbjuder till rimligt pris.
    3: Varorna, priserna, snabbheten
    4: Man lyssnar på dem, och anpassar sig. Försöker ge feedback, men de är dåliga lyssnare. Kan sällan förklara varför önskemålen man har är omöjliga. Ehandlarna är som regel flera år före speditörerna i tänket.

    Tack för feedbacken.

    4. Vad kunde speditören göra bättre för E-handlaren? Tänker utveckling:)

    #182508
    Qarillion
    Deltagare

    1. Vad är viktigt för Er när ni väljer speditör?
    Pris, leveranstid och tillgänglighet.

    2. Vilka valmöjligheter ger ni Era kunder i fraktalternativ?
    Leverans till hämtställe, hemleverans samt företagsleverans.

    3. Vad tror ni kunderna uppskattar mest hos Er?
    Snabba leveranser

    4. Vad kunde speditören göra bättre för E-handlaren?
    En sak som jag inte förstår är varför det finns en maximal höjd på paket som gör så att man tvingas använda Hemleveranser istället. Vi skickar t.e.x många paket som har mått från 1500-2000mm och som väger kanske 2-3kg och är väldigt lättförvarande/kompakta. Varför går dessa inte att skicka till hämtställe?

    Tycker som Ekraft att speditörerna inte tar tillvara på kunskapen som vi E-handlare har av hur våra kunder vill att tjänsterna skall se ut. Vi får nog betydligt mer feedback än vad speditören får misstänker jag. Men speditörerna tar inte vara till kunskapen som vi ehandlare tar del av varje dag.

    #182531
    NO LINGO
    Deltagare

    @Qarillion 88300 wrote:

    1.
    En sak som jag inte förstår är varför det finns en maximal höjd på paket som gör så att man tvingas använda Hemleveranser istället. Vi skickar t.e.x många paket som har mått från 1500-2000mm och som väger kanske 2-3kg och är väldigt lättförvarande/kompakta. Varför går dessa inte att skicka till hämtställe

    Det beror nog främst på begränsningen i utrymme hos ombuden. Många mindre butiker har helt enkelt svårt att hantera långa/stora/tyngre paket. Tror jag :)

    #182532
    Qarillion
    Deltagare

    @NO LINGO 88328 wrote:

    Det beror nog främst på begränsningen i utrymme hos ombuden. Många mindre butiker har helt enkelt svårt att hantera långa/stora/tyngre paket. Tror jag :)

    Köper det helt och hållet. Men ett vattenpass med en paketbredd på 15x15x160cm låter i mitt huvud som om det borde vara lättare att förvara än många av paketen vi skickar som är ganska avsevärd mycket större/otympligare.

    #182534
    blazern
    Deltagare

    @Qarillion 88329 wrote:

    Köper det helt och hållet. Men ett vattenpass med en paketbredd på 15x15x160cm låter i mitt huvud som om det borde vara lättare att förvara än många av paketen vi skickar som är ganska avsevärd mycket större/otympligare.

    Håller med, när jag köpte gersågen hos er fick de öppna extradörren hos ombudet. Ett vattenpass hade lätt funkat i den vanliga [emoji849]

    #182536
    Qarillion
    Deltagare

    @blazern 88331 wrote:

    Håller med, när jag köpte gersågen hos er fick de öppna extradörren hos ombudet. Ett vattenpass hade lätt funkat i den vanliga [emoji849]

    Hade tänkt använda kapsågar som exempel då dessa paketen brukar väga runt 15-20 kg och vara otympliga jämfört med ett enkelt vattenpass eller en styrskena som är platt.

    Men eftersom dessa är över 1,5-1,9m långa så går det inte då maximala längden är överskriden. Ett relativt stort problem för oss så känns så extremt onödigt.

    Nu kan ju inte alla tjänster passa alla. Men man borde kanske kunna ha ett system där man har undantag för vissa leveranser för vissa kunder eller något sådant. Idag får vi istället ta bort vissa produkter ifrån nätet för att det inte går att skicka inom en rimlig summa på stycke/hemleverans vilket känns onödigt åt alla håll istället.

    (Uddaortstillägget som ibland kostar dubbelt så mycket som frakten dödar en hel del produkter totalt)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.