Plus Forum E-handelsforumet Logistik Plocka rätt

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104098
    Hansss
    Deltagare

    Hejsan,
    behöver lite tips och råd hur vi ska få ner felpackningarna..

    Jag använder mig av ett tredjepartslogistik företag som inte har någon kunskap om produkterna. Vi säljer dessutom många produkter med snarlika namn och olika storlekar. Jag har identifierat ett par möjliga scenarion när våra fel uppstår och skulle uppskatta om ni har tips på olika lösningar som minimerar de här problemen.

    1 – Vi får felaktiga inleveranser. Jag lägger upp vilka varor vi förväntar oss att få in, men om leverantören skickat fel så blir det lätt fel även här. En felaktig produkt går upp på hyllan och lagersaldot blir fel.

    2 – Vi plockar fel produkt. Pga snarlika namn o dylikt så händer det att fel produkt blir plockad.

    3 – Ej kompletta produkter. En del produkter innehåller flera kollin. Bara ett kolli blir packat och skickat. Kunden får en ej komplett produkt.

    Mvh

    Hans
    http://www.drakfisken.se

    #183495
    Ekraft
    Deltagare

    Byta logistikföretag låter väl som det mest enkla. Man anlitar dessa företag för att de skall vara proffs på logistik, ha kunskap kring komplexa logistikproblem och kunna föreslå vettiga och prisvärda lösningar. När de inte klarar av det, så känns det inte helt orimligt att byta till någon som kan.

    #183497
    Hakan K
    Deltagare

    Har du den typen av problem som måste det lösas direkt från källan, annars är lösningen att sköta logistiken själv eftersom sådana problem tenderar att fortsätta vidare hos nästa också eller så tar det betalt för allt extra arbete som behövs vid extra kontroller pga. slarviga leverantörer.

    #183500
    jerkerus
    Deltagare

    Håller med Ekraft. Det är precis det här du betalar för att någon annan ska hantera på ett bra sätt. Kan dom inte det ska dom inte hålla på med 3PL.

    Lösningen är oftast streckkoder. Vi brukar ha en process som ser ut ungefär så här:
    1) Skjuter (leverantörens/tillverkarens) streckkod vid inleverans, om det finns. Matchar mot inköp. Då vet du att du fått rätt saker – returnera/reklamera omedelbart annars.
    2) Skriver ut egen etikett med ert artikelnummer vid inlevernas och sätter på artikel.
    3) Vid plock laddas order upp och artikelnummerstreckkod skjuts och stäms av mot order/plocklista
    4) Ingen adressetikett utan korrekt och komplett order, dvs alla artiklar skjutna och inga andra.

    Då behövs ingen kunskap alls om artiklarna. Det tillför lite merarbete i framför allt inleverans, men det betalar sig oftast.

    Det kräver lite systemstöd om man vill ha full automatik, men det är inte några krångliga saker och man kan börja mer manuellt. Förutsättningarna ser lite olika ut beroende på artiklar och leverantörer, men med ovanstående princip har vi fått ner felplock till mindre än 0.1%.

    #183501
    Lagrinsexperten
    Deltagare

    Hej Hans

    Som 3PL aktör så skäms jag för att man kan inte göra bättre job för dig. Vi som arbetar innom 3PL ska vara och är (det flesta) proffs på logistik och hantering. Därför är det inte bra att du upplever sådan saker.
    För att ge dig lite feedback hur vi brukar jobba med kunder:
    1. Inleverans: vi använder oss av streckoder och skannar allt som kommer in och rör sig i lagret tills det går ut. Vi inleverans kontrollerar vi alltid det inkommande gods mot dokumenten/order. Vid avvikelse så skapar vi rapport som vi skickar till kunden.
    Om allt är i ordning och varor går in på lagret så skickar vi lagersaldo dagligen till våra kunder. Vissa kunder vill även ha rapport att deras inleverans är intagen innom viss tidsram.

    2. Plocken: Att ha likadana produkter kan vara svårt men det går enkelt att strukturera upp plocklagret på det sätt att för lika produkter liggeri inte för nära. I vårt plock så skannar vi plocklokationen och kan även skanna själva produkten (allt för att säkerställa att rätt produkt plockas). Skulle plockaren vara på fel lokation så kommer man ej vidare (säkerhetspärr). Det går även att göra något så enkelt som att ha en lapp ovanför plocklokation som ger vidare instruktion, som att göra extra check.
    3. Ej komplett order: använder man WMS (warehouse management system) som vi gör så kan vi ställa in om order ska endast plockas när fullt saldo för alla artiklar finns. Det gäller att veta förutsättningar och skapa arbetsdokument mellan leverantör och kund för att säkerställa att rätt kvalitet bli levererad.

    Detta var några saker som jag kan komma på utifrån min synvinkel.
    mvh
    David Leifsson
    http://www.leman.com
    tel: 0706649103

    #183503
    Stefan72
    Deltagare

    sen inte att förglömma. Man måste arbeta med artikelnummer och det bästa är att ha dessa slumpvis. På ett lagerhotell måste inte alla tshirtarna ligga efter storlek som man gärna sorterar det om man har manuellt plock själv.
    Sen är det som sagt många som inte har ett artikelnummer utan knegar på med en varubeskrivning som artikelnummer.

    #183630
    Hansss
    Deltagare

    Tack för många svar och synpunkter!
    I dagsläget är är det inte aktuellt att byta affärspartner men klart är att vi båda måste bli mer proffsiga.
    Vad använder ni för systemstöd för att implementera scanning på det sättet ni beskriver?

    #183638

    Hej Hans,

    Några tillägg till Davids svar ovan:

    1. tillse att ni har streckkoder för varje produkt (helst på produkten) och dess leveransförpackning, dock ej samma streckkod(!).

    2. om inte det inte räcker med streckkoder för plocklokationen så inför unika artikelnummer, eller produktbild på plocklistan (om de plockar digitalt)

    3. Arbetsdokument och instruktioner i alla ära men se helst till att använda ett IT-system där just ditt flöde och dina önskade rutiner kan skräddarsys.

    Slutligen; våga ställa krav på din 3PL:are både kring stödsystem och rutiner. Det finns bra system för både e-handlare med eget lager och 3PL:are. Den stora fördelen med t ex vårt system är, förutom flexibiliteten för olika flöden, att vi kompletterar befintliga e-handelsplattformar, affärssystem och WMS.

    Lycka till,
    Morgan

    #183681
    Hansss
    Deltagare

    @MobileLogic.se – Morgan 89823 wrote:

    Hej Hans,

    Några tillägg till Davids svar ovan:

    1. tillse att ni har streckkoder för varje produkt (helst på produkten) och dess leveransförpackning, dock ej samma streckkod(!).

    2. om inte det inte räcker med streckkoder för plocklokationen så inför unika artikelnummer, eller produktbild på plocklistan (om de plockar digitalt)

    3. Arbetsdokument och instruktioner i alla ära men se helst till att använda ett IT-system där just ditt flöde och dina önskade rutiner kan skräddarsys.

    Slutligen; våga ställa krav på din 3PL:are både kring stödsystem och rutiner. Det finns bra system för både e-handlare med eget lager och 3PL:are. Den stora fördelen med t ex vårt system är, förutom flexibiliteten för olika flöden, att vi kompletterar befintliga e-handelsplattformar, affärssystem och WMS.

    Lycka till,
    Morgan

    Min 3PL är inte proffs, men extremt prisvärda iom att det är “inom familjen”. Vi behöver lära oss tillsammans. Men om tillväxten går som planer så blir kanske ett äkta 3pl lösningen längre fram.

    Jag har fortfarande inte hittat ngt vettigt systemstöd. Vilka system rekommenderar ni att titta på?

    #183692

    @Hansss 89880 wrote:

    Jag har fortfarande inte hittat ngt vettigt systemstöd. Vilka system rekommenderar ni att titta på?

    Vi tillhandahåller mobila IT-lösningar (streckkodsläsare + smartphone) för bland annat orderplock & lagerhantering. Givet att din e-com/affärssystem har ett API är en sömlös integration inget problem.

    Kika gärna in på http://www.mobilelogic.se

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.