Plus Forum E-handelsforumet Logistik Skicka paket med DSV? Hitta nytt fraktbolag. HJÄLP!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104159
    SUSANNAM
    Deltagare

    Vi skickar paket med DSV i ungefär ett halvår nu.

    Har nu märkt att de under en längre period börjat räkna på något som de kallar lagerhyra?!

    Tex. har vi betalat för ett paket 320kr och de räknar på en lagerhyra på 420kr!!

    De förklarar detta med att om ett paket ligger längre än 5 dagar på deras terminal tar det upp plats och då räknar de på lagerhyra.

    Aldrig varit med om något liknande! Gör andra fraktbolag samma sak?

    Vi skickade med BRING innan och de la aldrig på några extra kostnader pga kund inte kunde ta emot paketet inom 5 dagar, men det var för MÅNGA förstörda paket och vi förlorade mycket pengar. Därav var vi tvungna att byta fraktbolag.

    DSV har inte förstört ett ända paket än, men de räknar ju på sjuka kostnader för lagerhyra på varje faktura, det börjar ju inte alls vara roligt! Vi kommer ju knappt tjäna in några pengar om de skall hålla på som de gör.

    Det är ju omöjligt att de flesta paket har legat på deras terminal i över 5 dagar. Då är det ju lixom dom som inte gjort sitt jobb, då de själva säger att de levererar paket inom 1-5 dagar. Det är väl inte vårt fel att dom inte lyckas leverera paketet inom 5 dagar??! Ah jag är så arg!

    Kan någon hjälpa mig och hitta ett bra fraktbolag? Är Schenker bra?

    Vi skickar paket med storlek :

    Minst: 67 cm lång, 47 cm bred, 51 cm hög. vikt ca. 14 kg
    Störst: 97 cm lång, 55 cm bred, 58 cm hög. vikt ca. 17 kg

    HJÄLP! Vi är desperata nu!

    #183736
    Nicklas
    Deltagare

    Har ni provat DHL?
    De vi har skickat med dhl har vi aldrig haft någon lagerhyra på.

    #183737
    SUSANNAM
    Deltagare

    Vi fick sjukt höga priser från DHL, därför började vi aldrig skicka med dom..
    Skickar ni stora paket?

    Vi fick tex detta pris:
    Paket storlek: 0,97×0,55×0,58m – 17kg.
    Med Home Delivery till privatperson: (Nedan priser är all-in exkl. moms)
    Stockholm: 615sek

    #183739
    Nicklas
    Deltagare

    Är 17kg volymvikten för ditt paket?
    Vi har ett rätt hyfsat avtal med posten hempaket så vi använder inte dhl för denna tjänst.
    Jag kollade på pluskontots avtal för Dhl home delivery på 17kg så kostar det 300kr om du skickar till zon 12 i Norrland.

    #183740
    SUSANNAM
    Deltagare

    Det har jag svårt att tro. Paketet volym beräknas och sedan tar de ut volymberäknad vikt på det och då får man fram priset. Det är garanterat dyrare än 300kr tror jag.

    #183741
    Lagrinsexperten
    Deltagare

    Använd schenker de är bra för paket, men välj service point (tror det heter det) då kommer du ner i pris.

    Jag har en bra kontakt där, hör av dig om du behöver hjälp david.leifsson@leman.com

    #183742
    Nicklas
    Deltagare

    @SUSANNAM 89957 wrote:

    Det har jag svårt att tro. Paketet volym beräknas och sedan tar de ut volymberäknad vikt på det och då får man fram priset. Det är garanterat dyrare än 300kr tror jag.

    Hempaketen är ju alltid dyrare och som någon nämnt så är det alltid förmånligast om man kan få dem till ombuden.

    #183743
    jadsal
    Deltagare

    Detta är högst ovanligt…

    #183745
    Plastskivor
    Deltagare

    It takes 2 to tango..

    Alltså för att dörrleveranser till privatkunder ska flyta så krävs att både fraktbolag och mottagaren är hyfsat alerta och flexibla.

    Ifall fraktbolaget tar in en saftig lagerhyra på att inte leverera snabbt så kan man ju misstänka att incitamenten inte är så starka för dem att sköta sin del av tangodansen på ett bra sätt.

    Om du ändå överväger att fortsätta med dsv med dörrleverans så rekommenderar jag att du skickar provpaket till dej själv eller en kompis för att se hur de verkligen sköter processen gentemot mottagaren.

    #183746
    SUSANNAM
    Deltagare

    Bra idé! Det ska vi prova!

    DSV har inga service point och har endast möjlighet med hemleverans. Våra kunder kan inte hämta upp sina paket på lördag och söndag om de skulle vilja det. Och vi har inte möjlighet att köra med enstaka paket till deras terminal om ett behov skulle finnas.

    Skit företag! Vi skall verkligen byta till något annat. Och vill varna er andra ehandlare för DSV, inget bra val. I början låter allt fint och bra men med tiden börjar dom räkna på kostnader, lägger in dom emellan andra kostnader på en otydlig faktura så att man inte skall märka det…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.