Plus Forum E-handelsforumet Logistik Fraktkostnaderna äter upp förtjänsten

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104248
    rps
    Deltagare

    Hej!

    Driver en webshop sedan 1 1/2 år tillbaka och skickar alla mina ordrar via DHL.
    Jag har ett ett partneravtal via Pluskontot som gör att jag ändå har väldigt rabatterade priser.
    Min shop ökar stadigt trots ganska sparsam marknadsföring och ansträngning. Frakterna äter dock upp all förtjänst.
    Många av mina konkurrenter skickar fraktfritt, men jag har fått lägga på endel i frakt till slutkund vilket mina kunder verkar acceptera.
    Jag är så oerhört less på dessa kostnaderna och jag har svårt att motivera dem. Servicen från DHL är usel gällande kundanpassningar och stöd.
    Jag är oerhört tacksam för i princip felfria leveranser, men det är inte mycket värt när fraktkostnaden tar all förtjänst.

    Hur får Ni ihop frakterna?

    Vilka fraktbolag använder Ni?

    Kort och gott… hur arbetar Ni med frakter och dess kostnader?

    #183960
    Seinfeld
    Deltagare

    Vi är där vi är i den här branschen. De stora bolagen har satt nivån på frakterna. Dvs att de skall vara mycket låga och ofta “fri frakt” De har också dragits med stora förluster som i en del fall tagit ut sin rätt. Jag tycker inte som du att frakterna är dyra. Som exempel. Vi är lokaliserade 2,5mil från tätort. 6mil från DHL hubb. Vi får dagligen upphämtning av DHL. Våra kunder är likaså ofta lokaliserad utanför tätort. Frakten för, upp till 3kg kostar oss 48kr+moms. Vi kan skicka upp till 20kg för 110kr+moms. För detta tar jag ut hela frakten på kunden. Inte på artikeln utan kunden kan se vad den faktiska frakten blir. De kunder eller de artiklar som inte kan bära sin egen frakt håller vi oss borta från. Enkelt men ingen förlust. Man har kunnat läsa artiklar om större företag som backar en del om fri frakt eller som höjt gränsen för fraktfritt. Följer också ganska noga våra konkurrenter hur dom jobbar med frakten. Jag skulle gärna sett att man kallade saker för sina rätta namn. Är det en artikels pris så är det. Är det en fraktkostnad så är det. Alltså inte baka in i frakten priset och kalla det fri frakt. Hur som helst så måste kunderna betala. Jobba gratis kan jag göra i stallet.

    #183975
    SkalHuset.se
    Deltagare

    @rps 90309 wrote:

    Kort och gott… hur arbetar Ni med frakter och dess kostnader?

    Finns ett enkelt och tråkigt svar: ta ut en fraktkostnad av kund alt baka in frakten i priset och skicka fritt.

    Dock, kikar lite på er sida. Finns inget som berättar för kunden att ni tar en fraktkostnad. När man lägger en vara i varukorgen, kan det vara bra att presentera eventuell kostnad för frakt redan där. Kan inte se att ni berättar någonstans var frakten kostar (kanske jag som är blind) förutom när man kommer till kassan, har ni gömt det bland massa annat.

    Det är nog ett större problem än att ni tar en kostnad för frakt, att ni försöker gömma den.

    Edit: hittade den infon nu gömt i köpevillkoren, som väldigt få läser. Var tydlig och ärlig från början istället.

    #183976
    Lagrinsexperten
    Deltagare

    Hej
    Jag har ett tips. Jag har en LinkedIn grupp:Logistics and freight tenders- Sweden, Denmark, Norway, Finland and Iceland. Det är en stängdgrupp med över 230 memlemmar innom transportbranschen och många av dom är innom sälj.Gör ett inlägg där med dina volymer osv och se om du kan inte jämföra olika leverantörer. Det behöver inte alltid vara en leverantör som sköter allt.Gruppen kan du se-
    https://www.linkedin.com/groups/475997

    Det går också att kontakta mig via david.leifsson@leman.com

    #181770
    Stefan72
    Deltagare

    tycker det låter rent generellt som att ni har för små marginaler på det ni säljer. Det är många som drar igång nåt med kanske 20% rabatt från nån leverantör och tror att allt ska rymmas i den förtjänsten.

    #183958
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Ja djurbranschen är tuff vad gäller frakter. Det vet jag efter att haft Swecat i många år. Mitt tips är att fundera över om ni verkligen behöver sälja alla varor som den fysiska butiken säljer? Räkna ut varje varas frakt och plocka bort de som inte är lönsamma, för vissa varor kommer alltid att vara väldigt svåra att få lönsamhet på med tanke på skrymme och lågt pris. Det finns helt enkelt inte utrymme att lägga på frakten på priset på vissa varor eftersom priset då blir för högt för den priskänsliga målgrupp ni har, så ta då bort dem i stället. Visst ni kommer sälja mindre, men blåsa omsättning och inte kunna leva av det är i alla fall ingen idé.

    #183979
    Lagrinsexperten
    Deltagare

    Vad med att erbjuda matkasse för djur, varför inte. Om man skulle ha en matkasse som är likt andra matkassar fast denna skulle vara för djur istället. Låta folk prenumera på det ha en liten, mellan och stor matkasse (folk väljer alltid mellan) ha det fraktfritt och snabb leverans.
    Anledning att man handlar på nätet är för att det är bekvämmt, men det ska gå snabbt.
    Annan tankeställare är att veta vad dina kunder har (i lager). Om man tänker sig warehouse management system som håller koll på hur mycket av viss produkt man har så kan kan man komma fram till att man behöver beställa nya varor 2 – 3 dagar innan produkten tar slut (djurmaten). Bättre alternativ skulle vara att kunden få redan varor innan kunden har tryckt på knappen.
    Våga att testa olika saker.
    mvh
    David

    #184021
    rps
    Deltagare

    Tack för bra feedback!

    Vår e-plattform är enormt begränsad men det går absolut att göra en informationsruta om frakten manuellt på första sidan.
    Vi påtar redan nu i om vi ska begränsa utbudet i webbutiken eller om vi helt enkelt ska höja frakten.
    Problemet är att dem stora drakarna tar fraktfritt och det pressar enormt om vi vill kunna sälja.
    Företaget ökar stadigt i omsättning och vi har ett uppskattat koncept. Att arbeta med prenumerationer är något som jag skulle önska, men det kräver en ny e-handelsplattform. (Tar gärna emot tips på plattformar)

    #184025
    Stefan72
    Deltagare

    Ja sånt här får man ju titta på hela tiden om man ska konkurrera. Om de stora drakarna tar 150kr för en säck mat inkl frakt och ni ger 70+moms och sen frakt på det så är det klart att det blir tajt om man vill vara med i leken. De stora drakarna kanske köper in dem för 40+moms om de kan beställa 10ggr mer än er och då blir det ju mer marginaler såklart. Har man inte marginaler så man kan konkurrera så spricker ju kalkylen, det är inget konstigt med det. Annars blir det ju bara plus minus noll och det kan man inte leva på och det kan ta åratal av försäljning innan man vunnit kunder så pass att man kan börja sälja mer och kunna köpa mer osv osv……….

    #184039
    Samir
    Deltagare

    @rps 90394 wrote:

    Tack för bra feedback!

    Vår e-plattform är enormt begränsad men det går absolut att göra en informationsruta om frakten manuellt på första sidan.
    Vi påtar redan nu i om vi ska begränsa utbudet i webbutiken eller om vi helt enkelt ska höja frakten.
    Problemet är att dem stora drakarna tar fraktfritt och det pressar enormt om vi vill kunna sälja.
    Företaget ökar stadigt i omsättning och vi har ett uppskattat koncept. Att arbeta med prenumerationer är något som jag skulle önska, men det kräver en ny e-handelsplattform. (Tar gärna emot tips på plattformar)

    Har du kollat in WooCommerce?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.